Lufta ultegra bromsar

etnica

Aktiv medlem
Lufta ultegra bromsar
Håller på och lufta ultegra bromsar som är nymonterade dvs ingen olja i dem från början.

Frambroms är väll kanske ok men bakbroms går åt skogen. Ingen stumhet i nån av dem och går att trycka in till styret lätt.

Följt shimano dokumentation slaviskt och luftat dem 3 ggr.

Frambromsen fick jag till när jag satte tillbaka sprutan igen och tryckte in mer olja under tryck och sedan stängde systemet.

Läcker inte nånstans.

Saknar avid luftningen, den var lätt.

Lufta ultegra bromsar
Det är lätt med Ultegra också

Montera bort klossarna och sätt i bleederblock. Skruva fast tratten i handtaget. Spruta in olja ifrån nippeln i oket.

Lufta ultegra bromsar
Jo så långt är jag med också men den lösningen funkar inget vidare.

Struntade i Shimanos kassa luftningsinstruktion och fick till det någorlunda.

Gjorde följande som är med likt hur man gör(gjorde) med Avid vilket fungerade bättre

1. Sätt i tratten
2. Sätt i spruta med olja
3. Tryck oljan till tratten
4. Skapa undertryck i spruta(Dra den mot dig?)
5. när det börjar bli tomt i tratt tryck tillbaka oljan
6. GOTO 3 tills det slutar komma ut luftbubblor till sprutan.

Just nu är problemet att jag inte vet hur ett perfekt par luftade Shimano Ultegra bromsar skall kännas så vet inte om resultatet är lyckat eller inte. Tycker fotfarande de biter ganska sent.

Senast ändrad:
Lufta ultegra bromsar
etnica sa:
Jo så långt är jag med också men den lösningen funkar inget vidare.

Struntade i Shimanos kassa luftningsinstruktion och fick till det någorlunda.

Gjorde följande som är med likt hur man gör(gjorde) med Avid vilket fungerade bättre

1. Sätt i tratten
2. Sätt i spruta med olja
3. Tryck oljan till tratten
4. Skapa undertryck i spruta(Dra den mot dig?)
5. när det börjar bli tomt i tratt tryck tillbaka oljan
6. GOTO 3 tills det slutar komma ut luftbubblor till sprutan.

Just nu är problemet att jag inte vet hur ett perfekt par luftade Shimano Ultegra bromsar skall kännas så vet inte om resultatet är lyckat eller inte. Tycker fotfarande de biter ganska sent.

Vet inte exakt vilka ok och handtag du har men här är min erfarenhet:

Di2 modellen är sämre och min ovetenskapliga gissning är en annan konstruktion av hydrauliken för att få plats med allt i handtaget.
Den mekaniska fungerar bättre.

Bägge fungerar betydligt sämre bak än fram vilket torde bero på flexibiliteten i slangen, det brukar vara minst 3ggr så långt till bakbromsen som fram vilket kraftigt försämrar överföringen av kraft då slagen inte är så stum som man önskar.

Luftning, enligt min mening lyckas bara om man jobbar upp oljan från oket till tratten. Tyvärr kan det krävas 3-5 ggr om det är ett tomt system men det känner du ju i handtaget eller ser i tratten, man uppnår dock inte en stum respons bak och den kommer ta längre in om du inte justerar med att pumpa ut kolven lite extra innan du monterar tbx hjulet.

Säkert inte exakt det svar du önskade men min erfarenhet.

Lufta ultegra bromsar
Jag kör 80xx mekaniska ultegra serien och oken 8070.

Får väll göra om luftningen en gång tll men kör nog med tekniken jag beskrev. För min del var det inte mycket bubblor som kom ut i tratten alls.

Men jo bakbromsen tar senare än frambroms, hoppas att det går att jobba bort men kanske inte går då.

Shimanos instruktioner kan man ju ignorera iaf.

Lufta ultegra bromsar
När du luftar handtaget... Tiltar du handtaget åt både höger och vänster?
Det finns skrymslen/vrår inne i oljebehållaren som man behöver tilta handtaget rätt mycket för att komma åt. Även framåt och bakåt behövs en hel del.
Alla ultegra/da som jag luftat får jag att ta lika iallafall.

Lufta ultegra bromsar
Plush sa:
Det finns skrymslen/vrår inne i oljebehållaren som man behöver tilta handtaget rätt mycket för att komma åt. Även framåt och bakåt behövs en hel del.

Intressant, hur kompenseras de långa slangarna till bakbromsen? skulle gärna uppnå bättre funktion där.

Lufta ultegra bromsar
Crocko sa:
Bägge fungerar betydligt sämre bak än fram vilket torde bero på flexibiliteten i slangen, det brukar vara minst 3ggr så långt till bakbromsen som fram vilket kraftigt försämrar överföringen av kraft då slagen inte är så stum som man önskar.

Mina Di2 (ST-R8070) handtag tar lika både fram och bak. Den modernare BH90 slangen är styvare för att slippa expansionsproblemet.

Senast ändrad:
Lufta ultegra bromsar
Crocko sa:
Plush sa:

Intressant, hur kompenseras de långa slangarna till bakbromsen? skulle gärna uppnå bättre funktion där.

Står inför att fylla på/lufta mina hydrauliska Tiagra på nybyggd cykel precis, känns spännande (även om jag inte är direkt orolig).

Hörde från en cykelmek att vissa körde med BH90-slangen till bakbromsen och BH59-slangen fram för att det då skulle bli mer likvärdig bromseffekt fram som bak. BH90 ska vara stummare genom att ha mer material i godset pga att innerdiametern är klenare. Jag kan köpa teorin men är lite tveksam till om det verkligen ska behöva krånglas med för att få bra bromsar.

Som ovan; har du vinklat reglagen åt alla håll och kanter? Känns som den mest troliga anledningen till dålig bromsfunktion bak.

Lufta ultegra bromsar
Hur i helsefyr vinklar ni handtaget när det sitter med tratten på hojen? Jag försökte efter bästa förmåga när jag fyllde på efter ett okbyte, men det var ju som förgjort att få en riktigt bra luftfri hydraulslang. Framförallt kändes det som att jag hade högsta punkten i systemet där slangen går längs styret ut mot briftern.

Tack för tipset om att jucka oljan fram och tillbaks i systemet @etnica; det ska jag pröva.

Lufta ultegra bromsar
thomaslundstrom sa:
Hur i helsefyr vinklar ni handtaget när det sitter med tratten på hojen? Jag försökte efter bästa förmåga när jag fyllde på efter ett okbyte, men det var ju som förgjort att få en riktigt bra luftfri hydraulslang. Framförallt kändes det som att jag hade högsta punkten i systemet där slangen går längs styret ut mot briftern.

Tack för tipset om att jucka oljan fram och tillbaks i systemet @etnica; det ska jag pröva.

Jag har cykeln lös och en kollega håller den och tilltar medan jag sköter handtag och tratt.

Lufta ultegra bromsar
Spacekitty sa:
thomaslundstrom sa:
Hur i helsefyr vinklar ni handtaget när det sitter med tratten på hojen?

Jag sätter fast cykeln i mitt billiga ställ från Harald Nyborg. Då går det bra att vinkla hela ekipaget så att tratten kommer rätt.

Fast om tratt(a)jävel(e)n ska vara någorlunda vågrätt kan man väl inte vara speciellt kreativ med vinklarna i stället? När jag gjorde det så kände jag att jag egentligen hade behövt ta loss handtaget, men jag orkade inte hålla på och joxa med att vira upp lindan...

Lufta ultegra bromsar
thomaslundstrom sa:
Spacekitty sa:
thomaslundstrom sa:

Jag sätter fast cykeln i mitt billiga ställ från Harald Nyborg. Då går det bra att vinkla hela ekipaget så att tratten kommer rätt.

Fast om tratt(a)jävel(e)n ska vara någorlunda vågrätt kan man väl inte vara speciellt kreativ med vinklarna i stället? När jag gjorde det så kände jag att jag egentligen hade behövt ta loss handtaget, men jag orkade inte hålla på och joxa med att vira upp lindan...

Tratten behöver inte vara vågrät...den kan luta mer än 45 grader bara det är nog med olja i den.

Lufta ultegra bromsar
Spacekitty sa:
Crocko sa:

Mina Di2 (ST-R8070) handtag tar lika både fram och bak. Den modernare BH90 slangen är styvare för att slippa expansionsproblemet.

Låter som en rimlig förklaring, vet faktiskt inte vad mina slangar heter men cykel har nått IT status, om man inte uppgraderar ständigt så upphör grejerna att funka som tänkt. :)

Lufta ultegra bromsar
thomaslundstrom sa:
Spacekitty sa:
thomaslundstrom sa:

Lagom hårda knackningar på reglaget driver ut den eventuella luft som sitter kvar där skulle jag våga påstå, sen är det ingen nackdel att få en så okomplicerad stäckning mellan och och reglage genom kreativ placering i mekstället.

Lufta ultegra bromsar
thomaslundstrom sa:
Spacekitty sa:
thomaslundstrom sa:

Att lossa fyra skruvar på styrstammen och vrida styret så handtaget kommer i "rätt" läge/vinkel är inte svårt :-)

Lufta ultegra bromsar
GurraG sa:
thomaslundstrom sa:
Spacekitty sa:
thomaslundstrom sa:

Att lossa fyra skruvar på styrstammen och vrida styret så handtaget kommer i "rätt" läge/vinkel är inte svårt :-)

Det gjorde jag också, och vinklade hela cykel(e)n i mekstället. Jaja, det är väl bara jag som är petig antar jag.

Lufta ultegra bromsar
Det är ju nån luftbubbla som ställer till det. Se till att höja främre delen på cykeln. Slå på slangen så att bubblan lossnar och vandrar vidare mot reglaget. Som nämnt så kan man dra oljan lite fram och tillbaka med sprutan.

Tillbaka
Topp