Lugnet, DH - Finns inofficiella utförsleder?

Hans Melange

Aktiv medlem
Hej.
Förutom de tre officiella leder som finns utför berget i Lugnet verkar det historiskt funnits en del andra stigar och banor.
Finns de kvar? Finns några inofficiella singletracks eller liknande nedför berget?
Enligt trailforks finns "The enemy within" tex.

Tacksam för alla tips!

Ja, det finns ett par lite mindre officiella DH-stigar på andra sidan hissen jämfört med de de skyltade lederna. Jag har åkt där ett par gånger och det är rätt kul DH-cykling. Ett annat tips är att cykla upp till Kåre orienteringsstuga. Därifrån finns en fin handgrävd stig som sen kommer ut i Gamla Mormor-leden på Lugnet.

Annars har Källviken i Falun grymt roliga DH- och Endurostigar som är värda ett besök. Där är dock liften inte igång regelbundet sommartid, utan endast vissa helger.

Visst är det stängsel när man nästan är nere vid badhuset? Kommer man igenom det?
Nä, inte nu längre. Det togs nog bort i somras. Minns att det var där i våras men inte sen.
Annars är det nog bara att välja fritt och länka de spår man vill köra på den sidan. Det är ett virr-varr med bra partier.

Ja, det finns ett par lite mindre officiella DH-stigar på andra sidan hissen jämfört med de de skyltade lederna. Jag har åkt där ett par gånger och det är rätt kul DH-cykling. Ett annat tips är att cykla upp till Kåre orienteringsstuga. Därifrån finns en fin handgrävd stig som sen kommer ut i Gamla Mormor-leden på Lugnet.

Annars har Källviken i Falun grymt roliga DH- och Endurostigar som är värda ett besök. Där är dock liften inte igång regelbundet sommartid, utan endast vissa helger.
Toppen. Är stigarna direkt till höger efter bergbanan? Ser man dem direkt?
Och hur hittar jag orienteringsstugan? Cyklar man från toppen av bergbanan och vidare eller är det någon helt annanstans?

Tackar för tipsen!

Ja DH-stigarna är höger direkt efter att du går ut från bergbanan. Det var ett tag sen jag var där, men nån typ av skyltning vill jag minnas att det var. Men även utan skylt är det rätt uppenbart. Var försiktig första åket bara, en av stigarna har ett ganska otäckt drop med minimal landning.

Kårestugan ligger alldeles ovanför hoppbacken, men jag minns ärligt talat inte riktigt hur man hittade in till själva leden. Jag hade guide när jag åkte där.

Tillbaka
Topp