Luleå-tråden

Luleå-tråden
Aha! Då fattar jag, hehehe!
Nänä, jag tror nog jag stannar i svedala jag...
Det räcker gott.
Du ser hur det går för folk som drar utomlands, vurpor å skiit...
Förresten vart det nån dagscykling för er då å i såfall vart for ni?

Senast redigerad av en moderator:
Luleå-tråden
för mig vart det en kort tur till storheden, jobbade delad tur igår så det vart ju 2 turer till jobbet.
kände mig faktiskt sliten. men imogron slutar jag 12 så ev då, men att cykla på bilvägar känns lite läskigt fortfarande så det är nog cykelbana som gäller

Luleå-tråden
en liten fundering, varför hojjar vi inte mera utomhus ? när man läser på diverse bloggar så verkar folk cykla hur långt som helst i snö o minusgrader. men vi slutar cykla så fort det blir kallare än 10 plusgrader ? Arcus o alla ära men där går det knappast köra distans. eller är alla lika lata och bekväma som mig..?

Luleå-tråden
-10 är väl ingen temp att sluta vid. Ner till -15 kör jag mina längre kombinerade pendel-/träningspass, upp till 38km. Blir det kallare än så så blir det bara pendling (+skidåkning=D).

Men det går ju inte riktigt att prata distanspass på vintern då det går så tungt = omöjligt att hålla ned pulsen utan att i princip stå still. Vissa gånger när det varit mycket snö har jag legat på 85% av max hela passet och då har jag snittat 12km/h!

Luleå-tråden
+10 skrev jag...^_^ läser man öijers blogg så var dom ute i helgen med -4 och snö, snittade 25km/h och 116km..

Edit: en själv reflektion. Misstänker att vi kör alldeles för lite distans i luleå, därav anledningen att vi är ganska feta hela högen

Luleå-tråden
sebastian_nurmela skrev:
-------------------------------------------------------
> +10 skrev jag...^_^
Se där, läste visst lite fel:)

Vi har ju ganska dåligt med lågt trafikerade vägar att cykla efter - jag för min del föredrar alla gånger gång-/cykelvägar vintertid. Känns alldeles för osäkert att ligga efter smala, halvdåligt plogade 70-/90-vägar i halvmörkret med en massa bilister som inte ids skrapa rutorna ordentligt:(

Luleå-tråden
sant, det där med oplogade vägar. sedan angående gemensam träning tror jag det hänger ihop med att vi alldrig haft någon bra klubbverksamhet. utan det har mest handlat om veterantempo dom senaste 20 åren.

Luleå-tråden
faktum är väl att det är i veterantempo luleå ck har vart bra på dom senaste 20 åren ^_^
och tempo funkar ganska bra att träna själv.

är inte tänkt att låta bitter på något sätt utan mera som en förklaring/reflektion..

en annan reflektion är väl att det är för få som tränar för att tävla så behovet/motivationen med gemensamma längre distanspass finns inte där riktigt förutom när det är sommar och fint väder.

Luleå-tråden
Mmm faktum är att jag nog håller med Sebbe, har vi någon riktig träningsverksamhet i klubben?
Känns mer som att man får fixa sånt själva, den tid jag varit med i klubben. Vet inte hur det varit förrut dock. Nog känns det som vi är så pass många att fler tränar även under vintern.

Luleå-tråden
sebastian_nurmela skrev:
> en annan reflektion är väl att det är för få
> som tränar för att tävla så
> behovet/motivationen med gemensamma längre
> distanspass finns inte där riktigt förutom när
> det är sommar och fint väder.

För oss som tränar för att fika och inte för att tävla är det
den sociala biten som är intressant med gemensamma distanspass.
Mindre fart och mer fika så kommer vi :-)

Kanske en fikatur till Hindersön i Mars?

/Magnus

Luleå-tråden
sebastian_nurmela skrev:
> låter super, varför inte en tour de junk, med
> fika på klubbviken

Vägen på Sandön brukar inte vara så lättcyklad, men det är ett alternativ.

/Magnus

Luleå-tråden
är ju sant en del bilar och dålig plogning kanske gör det för moddigt/löst.. fast vi kan ju skicka ut micke o reka, eller ännu bättre ut o spåra med skoter med något tung platta på släp. Har han ingen är det väl dags han skaffar sig en då han ändå bor i obygden. När han ändå håller på kan han ju bygga en snövelodrom så kan vi köra kvarnträsk 6 dagars..

Luleå-tråden
sebastian_nurmela skrev:
> är ju sant en del bilar och dålig plogning
> kanske gör det för moddigt/löst.. fast vi kan
> ju skicka ut micke o reka,

Faderskapet har stuga på Sandön så jag kan reka vägen.
Det brukar vara mer skoterled än cykelbana.
Micke är väl friluftstaliban, inte kan han skaffa skoter.

/Magnus

Luleå-tråden
Allt med onödiga förbränningsmotorer, såsom skotrar, gräsklippare mm, är strikt förbjudet i vårt hem - knappt så jag tillåter att vi har bilar ;)
Fast jag skulle ju kunna trampa ett spår med laggen =D

Tyvärr är det dåligt med snövelodromer ute vid träsket med vi har en nybyggd fikasnökåta:) Går säkert att fika i 6 dagar i den...

Vårfikatur i skärgårn har vi väl pratat om i flera år - dags att nån gör nått! Kör man inte för sent, då det blir blött på isvägarna, borde det inte vara nått problem där ute med föret - vinterväg som vinterväg.

Luleå-tråden
Hej lulebor!

Jag är på jakt efter en gammal stålracer i storlek ~53-54, men det verkar inte vara det lättaste. Ni som rör er i kretsarna kanske vet av nån? Isf får ni gärna PM:a mig och tipsa.
Får gärna vara vettiga komponenter och om den är single speed skulle inte heller göra nåt.

Men allt är av intresse annars.

Tack på förhand!

Luleå-tråden
Smuffe skrev:
> Har du kollat med Jorma cykel&lackspecalisten
> utanför Råneå

Nej men det lät lovande! Ska ringa han senare idag. Tack för tipset!

Luleå-tråden
risk att det blir ju tråkigt, bara massa tempo nissar som far runt runt. Skulle vara roligare med lite sprinter och sådant, fast då cyklar väl tempo nissarna omkull hela tiden..

edit: sedan har det ju vart aktuellt att köra igen sedan förra gången, förra året så konstigt att det blir sådana skit tider ?

Luleå-tråden
en reflektion mazze: tycker du sitter bättre på den nya cykeln, fast skulle du inte kunna montera dit en hållare för vattenflaskor som motorcyklarna har i tour de france ? skulle ju underlätta en hel del på träningarna, är ju bara ligga på rulle och greppa en flaska när man vill. helst både vatten och sportdryck. kanske ett extra fack för bars och sådant

Luleå-tråden
Den känns perfekt, har hunnit köra några mil nu med den... Vattenställ därbak, hmmm... Varför inte eller ännu bättre en sådäringa cykelvagn men med lite större hjul så man når flaskorna utan besvär då skulle man rentav kunna ha några kylbagar på också :-)
Största prestationen tyckte jag nog att du gjorde i lördags som cyklade tor Arcushallen med racern på ryggen... Tog du dig hem helskinnad, ingen vurpa?

Luleå-tråden
ingen vurpa men grymt tom i kroppen, vid tuna bonkade jag rejält.. man kanske skulle haft med sig lite käk.. hade ju jobbat förmiddag så det vart ju nästan 12 timmar utan mat lunch 11:30 hemma igen 23:20.

men nu måste vi nog börja fundera på den där cykelturen i skärgården ? börjar väl bli optimala förhållanden, annars hinner det väl slaska till sig

Luleå-tråden
sebastian_nurmela skrev:
> Nu verkar ju isvägarna stängas så jag antar att
> det börjar bli försent för isturen..

Skulle det bara komma en köldknäpp så går det nog, men som det är nu är det alldeles för moddigt för att vara kul att cykla.
Jag behåller dubbdäcken på över helgen iallafall.

/Magnus

Luleå-tråden
Lumber skrev:
> Skulle det bara komma en köldknäpp så går det nog,

Enligt Yr.no så kommer köldknäppen i natt.
Jag kommer att göra ett försök till iscykling imorgon.
Eftersom jag har en massa annat inplanerat så startar jag kring 08:00.
Hör av er om ni vill hänga med!

/Magnus

Luleå-tråden
Lumber skrev:
> ... jag slänger på sommardäcken...

Neej! Nu har det tinat en hel del och så skall du jinxa tillbaka fimbulvintern, din galning...
Dubbat kör vi fram till 13 juni, då först brukar det ju vara säkert att skifta.

4 mil dubbat & 44/16 på issörja, lervälling, rullgrus och en del blötasfalt blev det idag.
Avslutade med några kilometer slöjogg tillsammans med äldstdotra.

Vilken känsla att återigen kunna "vila" på slätsträckorna på cykeln, efter vinterns slit:)

Håller värmen i sig plockas fulräsern fram till veckan.

Tillbaka
Topp