Luleå-tråden

Luleå-tråden
jag tänkte nog egentligen vänster uppe i klöverträsk, tror inte det härliga fiket i vändträsk har öppnat ännu (men jag är inte säker). vi kan väl se hur vi känner oss när vi kommer till klövern.

Luleå-tråden
Vassego:)
Idag svarade benen bättre - kände mig otroligt fräsch hela rundan och den lilla mjölksyra jag drog på mig i backarna och rycken blev jag av med lika fort. Tänk om alla dar kändes så=D

Luleå-tråden
är super död i benen.. stannade på kiosken och köpte mig en monster dricka och en snickers, sedan var det bara att försöka ta sig hem. 4 knäcke bröd räcker nog inte i 10 mil om en 1..

Luleå-tråden
Ännu mer imponerande var att vi snittade just över 33km/h upp till Älvsby-vägen, trots backarna och att vi ändå tog det riktigt lugnt i vissa av dem.

100522.JPG ht=601

Fast jag kom aldrig ordentligt upp i puls? Körde 'nästan' allt jag hade i Selet- och Klöverbacken och kom ändå inte upp i mer än 185-186bpm (max förra sommaren 204bpm). På slutet däremot när jag drog låg jag över 180bpm utan att dra på mig mjöksyra nämnvärt. Kan vara pollenet som jävlas...

Luleå-tråden
Hoppla!
Jag är för gammal Micke för sådana pulsvärden, förra året låg min maxpuls på 179.
I år har jag varit uppe i 169 så mycket mer orkar inte gubben med...
Tog ett lågpulspass idag, dvs strikt inom pulszon 1-2, det var riktigt skönt..

Luleå-tråden
Jag kör både ikväll och på onsdag om det inte regnar - hoppas jag inte blir ensam:/
Sprang 8km grusväg/skogsstig igårkväll så ett lugnpass ikväll känns lagom.

Luleå-tråden
Ikväll på onsdagspasset var det Krister N från Kalix och Ulf N som visade var skåpet skall stå. De körde våldsamt fort i den byiga vinden till/från Brändön så snittet blev drygt 37km/h. Jag låg på rött på 2:a rulle och tuggade styrlinda mest hela tiden=D
Tack gubbar för fartuppvisningen, det var fostrande:)

100526.JPG ht=448

Ikväll törs jag inte visa pulskurvan=D

Luleå-tråden
ja du, var ledig idag, 13 for jag ut, regnade kom väl till andreaskyrkan, typ 500 meter sedan ångest, kom hem ringde och bokade spinning 17:30 isället. kollade lite giro avbokade spinningen for till stan och köpte bärs..^_^

Luleå-tråden
MickeS: Såg er igår när jag skjutsade dottern till flyget, jag drog ut på en kortis tor sävast själva efter att ha lekt taxi...
Sebbe: Ajajaj! Det var ju inte bra :-)
Nää nu får det bli varmt igen, jag har ju slagit av vintervärmen i kåken, faan så kallt det är... Brrr!!!

Luleå-tråden
Jag måste se över mitt veckoupplägg, det funkar inte att springa tisdagar som jag gjort de senaste veckorna. Då får jag slita hund på onsdagspassen:( Igår var det vaderna som höll på att småkrampa hela passet. Behöver få in 2 löp-pass/vecka för benens skull. Kanske blir

Måndag: Cykelpendling + lugnpass med LCK
Tisdag: Vila (skjutsar/hämtar barnen)
Onsdag: Cykelpendling + hårdkörning med LCK
Torsdag: Cykelpendling + löp-pass
Fredag: Vila (skjutsar/hämtar barnen)
Lördag: Långpass alt MTB
Söndag: löp-pass

Då är det bara backintervallerna som saknas...

Luleå-tråden
Ditt veckoshema kan nog funka men jag rekommenderar ändå att du minskar löpningen under den intensiva cykelsäsongen (tom augusti). Jag har lärt mig att det inte funkar att kombinera cykelträning med löpning och absolut inte tuff cykelträning dagen efter ett löppass, bena har då inte hunnit återhämta sig tillräckligt. Jag brukar bara numera bara löpträna mycket under hösten och lite sporadiskt på sommaren, typ när det regnar i stället för inplanerade cykelpass. Det kan ju vara ganska skönt att springa när det småregnar och inte är för kallt. Rullskidåkning och cykling är lättare att kombinera, eller kanske kajakpaddling och cykling om man vill bränna kalorier varje dag på sommaren.

Luleå-tråden
MickeS skrev:
-------------------------------------------------------
> Då är det bara backintervallerna som saknas...

Imponerande schema Micke!
Jag hade lagt in backe på vissa lördagar eller söndagar(löpning).

/Magnus

Luleå-tråden
ulf: Ja, jag vet sen tidigare år att löpning/cykling är svårt att få ihop, men bara cykel blir för ensidig träning för mina knän, fotleder och trasiga lårmuskel. Skall jag kunna hålla något sånär effektiv löpteknik behövs 2 pass/vecka. Och så gör löpningen att jag kan njuta mer på skogsfisketurerna och fjällvandringarna:) Rullskidor går bort då jag har 3 km grusväg hemifrån innan asfalt (vägrar av princip att ta bilen för att träna - om det inte är 'tvunget'). Kajak tillåter inte familjekonomin som det är nu, fast överkroppen skulle behöva den typen av träning...

Magnus: Ja, backintervaller lär bli under helgerna. Optimalt för dessa vore att köra dem lördagar (vila sen torsdag). MTB-backintervaller på Måttsundsberget är ju alltid en skrattfest:)

Jaja, det är inte lätt att få ihop allt det man VILL träna och dessutom få med vilodagarna.

Luleå-tråden
MickeS skrev:
> Kajak tillåter inte familjekonomin som det är nu, fast överkroppen
> skulle behöva den typen av träning...

Simma i träsket? Du får låna Willydräkten. :-)
Jag drömmer också om en kajak.

> Jaja, det är inte lätt att få ihop allt det man
> VILL träna och dessutom få med vilodagarna.

Förra året när jag gjorde klassikern var jag "tvungen" att träna, då gick det att skapa sig träningstid.
Men nu när jag bara tränar i mån av tid går det sämre. Vilodagar är dock lätt att hitta.

/Magnus

Luleå-tråden
Så var årets första motionslopp avklarat, Majrundan.
Ett 40-tal cyklister körde långa rundan och jag nådde min målsättning (att hänga med täten längre än ifjol) med råge, låg inte många meter efter segraren imål:) Topp10?
Snittet enligt sporttracks 40,6 km/h över de 49km loppet gick.
Min snittpuls 169bpm, så helt slut var gubben inte - jag har legat på snittpuls 177bpm i 2h 22minuter nått år på articrundan:)

100530_Majrundan.JPG ht=481

Vi syns på måndagsträningen, nu börjar uppladdningen inför PiteLinjet=D

Luleå-tråden
MickeS skrev:
> Snittet enligt sporttracks 40,6 km/h över de 49km

Grymt bra Jobbat!
Själv fegade jag ur (har fortfarande crossdäck och skärmar på) och tog en runda på Storheden med SS-treken.

MTB_storheden.jpg ht=594

/Magnus

Luleå-tråden
Mazze skrev:
> Få se om jag kommer ikväll, kör troligen backintervaller på ormberget istället...
> Jag verkar behöva dem... Tyvärr :-(

Host host (vad var det jag skrev tidigare?)

;)

Fast backintervaller idag, dagen efter Majrundans genomkörare, ger lite eller ingenting. De ska köras med benen hyfsat vilade för bästa effekt....
Själv sprang (läs hasade) jag 5km grus/skog igår kväll efter Girot - så idag är benen hyfsat möra=D

Luleå-tråden
Det blev ett trevligt måndagspass med flera nya ansikten och några gamla också:)
Länge sen vi var så stor grupp, 10-11st?.
Skönt med finvädersåka i för det mesta lugn takt - vi får hoppas att farten bitvis inte var avskräckande på de nya...

Tänkte ta lite bilder men hann bara med en vid punkat i Avan
Bild0011.jpg ht=725

Luleå-tråden
Ojj tvi blää usch! Va jag frös på färjan över men innan var det kul. När jag kom ned till färjan så hade föraren precis stannat färjan vid avan. Jag frågade om jag fick köra på och vänta där på avgång (20 min)?
Varvid killen svarade: Jo det går bra, men vill du inte komma in i färjestugan å ha en kopp kaffe istället?
Snacka om vinstlott, jag hade frysit ihjäl där ute i 20 minuter. Vilken service färjebolaget ;-)
I allafall det vart ett tufft pass det här, huuga...
Ser i sporttracks att från gäddvik och åter till avan (innan vi skiljdes åt) så hade jag 35Km/h i snitt... Ganska bra med tanke på mina trötta ben ändå...

Senast redigerad av en moderator:
Luleå-tråden
Mazze skrev:
> Ojj tvi blää usch! Va jag frös ...

Säger det samma - var hyfsat nedkyld när jag kom hem, ingen höjdare med för lite kläder när det blev så pass kyligt och energinivåerna var i botten.

> I allafall det vart ett tufft pass det här, huuga...

mmm, länge sen jag varit så sliten efteråt - fast det känns bra att onsdagsträningspassen är tuffare än loppen man ställer upp i:). 102 mjölksyrekm fick jag ihop totalt igår - vilken tur att vi inte hakade på Ronnle på hela hans runda:)

Riktigt rutinerat av mig att spränga mig själv i första backen:) Kändes hur bra som helst från Gäddvik till backen innan Selet där jag körde ganska mycket för hårt, drog på mig mjölksyra som jag inte blev av med förrän i Klöver i jakten på Ulf och Ronnle.
De där sista maxförningarna innan Avan på vägen hem sved bra i påkarna=D
Trots det kunde vi, jag och Ulf, hålla riktigt bra tempo tillbaks till Gäddvik.

> Ser i sporttracks att från gäddvik och åter till avan (innan vi skiljdes åt) så hade jag
> 35Km/h i snitt... Ganska bra med tanke på mina trötta ben ändå...

Starkt kört, du körde ju dessutom helt solo från Avan till Klöver. Jag orkade inte kolla på mina siffror igårkväll, dog i soffan... =D

Imorse kom jag knappt uppför de små motluten på vägen till jobbet=D

Luleå-tråden
Jepp ett tungt pass var det, å ännu mer för er...
Kändes riktigt skönt med ett recoverypass på trainern imorse innan jobbet. Nu gäller det att ladda om till på Lördag, men jag åker inte om det är lika dåligt väder som nu. Tyvärr ser prognoserna ut som regn även på Lördag...

Luleå-tråden
Det blir en hel del landsvägslopp här uppe i norr i sommar:

5/6 Piteå CK linje (Sjulsmark)
12/6 Rantrampet (Råneå)
13/6 Jukkaslinjet (Jukkasjärvi)
19/6 Linasvängen (Gällivare)
3/7 Laponialoppet (Sjöfallet-Gällivare)
25/7 Krafttrampen (Skellefteå)
31/7 Harrsvängen (Korpilombolo)
7/8 Älvsbyn Runt

Dessutom några tempolopp och Dundret Hill Climb (datum ej satt).
Se http://www.cklaponia.se/tavlingar_gallivare.htm

Luleå-tråden
Ahh!
Faan vad hårt det var, tackar Ulf för det suveräna partempot de sista 2 varven, vi snittade 36km/h på två man. Du har rätt vi måste börja köra partempo :-)
Annars vad säger man? Sol, vind och vatten samt hagel. Det sistnämnda i 45-50 knyck... :-(
Meen jag är nöjd ändå, vi körde på rätt bra.
Nu tränar vi på till nästa helg å rantrampet...

Luleå-tråden
En klassiker, vi drog i motvinden... Jaja jag vet du ska inte dra iii motvind... Sen kom första långbacken å då var det gonatt... Sen fick vi köra på själv resten av loppet...

Luleå-tråden
En klassiker mao:) Var det på andra varvet? Så ni visste hur banan såg ut dessutom=D

Ingen träning idag heller - trött, yr och snurrig pga bihålorna:( Få se om jag orkar imorgonkväll.

Luleå-tråden
Nää första varvet, man borde ju ha fattat att man ska ligga på rull första varvet av fyra för att veta hur banan går meen är man het så är man (läs korkad)... ;-)
Låter inte bra, krya på dig Micke!!!

Tillbaka
Topp