Lutning på Damsadel?

Lutning på Damsadel?
Hej Happy,
Min partner har en vanlig damcykel och på den sitter en Brooks B66 Short sadel. Häromdagen när jag lånade cykeln blev jag förbryllad över att den pekade upp kanske med 15 grader eller mer. Jag som kommer från lvg tyckte detta verkade oergonomiskt och ställde därför in den den horisontellt.

När min partner sedan kom hem från första cykelturen med den nyinställda sadeln klagade hon över den nya positionen. Hon tycker att man glider fram på sadeln och måste spjärna emot med händerna för att inte hamna fel. När sadeln köptes fick hon veta av cykelhandlaren att "damsadlar ofta ska peka uppåt" och att om sadeln är horisonell så halkar hon ner på den så att sadeln känns obekväm.

Hur ligger det till egentligen?

ps.
Jag kollade såklart att höjden på sadeln var korrekt.

Crocko

Aktiv medlem
Lutning på Damsadel?
Grattulerar till flickvännen trots bristerna i anatomiska kunskaper gällande det motsatta könet. :)

Till att börja med så kan vi nog fastställa att när det gäller aktivt cyklande kvinnor så har de nog precis lika svårt som män att anpassa sig till en enda perfekt sadel som passar alla, men skall vi ta den generella orsaken som jag tror du fiskar efter så brukar det förklaras så här:

Kvinnor har anpassats för att kunna föda barn vilket har begåvat dem med ett bäcken som har större avstånd mellan sittbenen, så de bredare damsadlarna är inte för att de mjuka skinkorna skall få plats utan för att de skall kunna sitta på samma förutsättning som vi män. Att sadeln sen blir kortare är nog mest för att storleken på sadeln skulle bli grotesk och den följde samma proportioner som en herrsadel.

Med en kort sadel så glider man fram vilket kan vara syftet på en tempohoj men om man vill ha en mer upprätt och avslappad ställning så lutar man helt enkelt sadeln bakåt, vilket oxå är logiskt med en mer upprät sittställning.

Hoppas ingen blev förnärmad och att denna förklaring inte avviker från alla andra varianter du kommer få, och sluta nu att pilla på flickvännens inställningar, den är bike-fit optimerad efter henne, inte dig :)

Lutning på Damsadel?
Grattulerar till flickvännen trots bristerna i anatomiska kunskaper gällande det motsatta könet. :)

Till att börja med så kan vi nog fastställa att när det gäller aktivt cyklande kvinnor så har de nog precis lika svårt som män att anpassa sig till en enda perfekt sadel som passar alla, men skall vi ta den generella orsaken som jag tror du fiskar efter så brukar det förklaras så här:

Kvinnor har anpassats för att kunna föda barn vilket har begåvat dem med ett bäcken som har större avstånd mellan sittbenen, så de bredare damsadlarna är inte för att de mjuka skinkorna skall få plats utan för att de skall kunna sitta på samma förutsättning som vi män. Att sadeln sen blir kortare är nog mest för att storleken på sadeln skulle bli grotesk och den följde samma proportioner som en herrsadel.

Med en kort sadel så glider man fram vilket kan vara syftet på en tempohoj men om man vill ha en mer upprätt och avslappad ställning så lutar man helt enkelt sadeln bakåt, vilket oxå är logiskt med en mer upprät sittställning.

Hoppas ingen blev förnärmad och att denna förklaring inte avviker från alla andra varianter du kommer få, och sluta nu att pilla på flickvännens inställningar, den är bike-fit optimerad efter henne, inte dig :)
HAHA! Tack för svar och för roasten. Kan låta meddela att minst en person i hushållet blev väldigt glad. :)

Angående sittbenen så handlar det givetvis om bredden på sadeln och som bekant så är just damsadlar bredare. Men vad har det att göra med själva lutningen? Lutar sadeln bakåt så borde ju rimligtvis bäckenet vara bakåtroterat, och det kan ju knappast vara mer ergonomiskt. Eller tänker jag fel här?

Crocko

Aktiv medlem
Lutning på Damsadel?
HAHA! Tack för svar och för roasten. Kan låta meddela att minst en person i hushållet blev väldigt glad. :)

Angående sittbenen så handlar det givetvis om bredden på sadeln och som bekant så är just damsadlar bredare. Men vad har det att göra med själva lutningen? Lutar sadeln bakåt så borde ju rimligtvis bäckenet vara bakåtroterat, och det kan ju knappast vara mer ergonomiskt. Eller tänker jag fel här?
Jag tror du tänker snabbcykling på krullstyrecykel, jag kanske var slarvig med lutningen men den tror jag mest är till för att:

1. Kompensera för "glida av sadeln" känslan när man sitter på något kort och brett.
2. Bäcken positionen, här får du tänka mer komfort över kraft, lite recliner cykling avkopplande och lite layback

Nästa gång du passerar en mogen dam på en damtralla, kolla in sittställningen den påminner väldigt mycket mer om easy-rider än Gösta Fågelum

n3wton

Aktiv medlem
Lutning på Damsadel?
Åh så skönt det är att få veta hur det ligger till och att det är sådana tydliga och överskådliga skillnader mellan könen. Ibland kan man få för sig att olika individer, oberoende av kön, har olika preferenser och förutsättningar.

Man kan ju få för sig att kvinnliga elitcyklister skulle sitta på sadlar som mer liknar de "vanliga" racersadlarna, i en framåtlutad aeroposition för att kunna cykla så fort som möjligt. Eller att gubbar som ska ut på krogen cyklar dit på någon form av mixte-ram med fjädrad Brookssadel.

Skönt med återställd ordning!

Nu till TS faktiska fråga. Om man köpt en cykel av en cykelhandlare som uppenbarligen säljer cyklar som sitt leverne, får man förmodligen ett visst förtroende för denne. Efter att därtill cyklat runt ett tag och vant sig vid den aktuella sittställningen så blir det konstigt när någon ändrar något. Gör du själv en professionell bikefit tar det förmodligen ett tag innan du vänjer dig (om du ens någonsin gör det). Din partners sittställning kan vara både rätt eller fel, men det är dumt att utgå från att det skulle bero på om hon är man eller kvinna.

Lycka till!

sdx

Aktiv medlem
Lutning på Damsadel?
Jag tror du tänker snabbcykling på krullstyrecykel, jag kanske var slarvig med lutningen men den tror jag mest är till för att:

1. Kompensera för "glida av sadeln" känslan när man sitter på något kort och brett.
2. Bäcken positionen, här får du tänka mer komfort över kraft, lite recliner cykling avkopplande och lite layback

Nästa gång du passerar en mogen dam på en damtralla, kolla in sittställningen den påminner väldigt mycket mer om easy-rider än Gösta Fågelum
Därför att dom gillar det och startar gärna på högsta växlen😁

Yonna

Aktiv medlem
Lutning på Damsadel?
Kvinnor har anpassats för att kunna föda barn vilket har begåvat dem med ett bäcken som har större avstånd mellan sittbenen [..]
Men vad är det här för happysnack jag läser nu, kvinnor har breda bäcken för att föda barn?? Nejnejnej. Det är ju för att kunna cykla på en så stor möjligt q-faktor; ju bredare bäcken desto fetare däcken! Så kvinnor har skapats för att köra fatbike. 😁

Förresten, om min kille skulle pilla på en av mina sadlar för att han tror jag har samma rumpa som han, då får han titta liiiiite bättre i spegeln. 🧐

Lutning på Damsadel?
Tackar för er alla för era svar!

Slutsatsen hittills verkar vara är att det är individuellt. Jag tror som du säger n3town att det till viss grad handlar om att man vant sig att sitta på ett visst sätt. Fel kan kännas rätt och rätt kan såklart då också kännas fel. För förvirringens skull kan ju också rätt vara fel och fel vara rätt. Ni förstår

Det jag reagerade mest på var antagandet att damcyklar, eller stadscyklar i största allmänhet bör ha uppåtpekande sadlar. Kan det vara fallet med Brooks sadlar? De sackar ju undvikligen lite ihop när de körts in väl...

Crocko

Aktiv medlem
Lutning på Damsadel?
Men vad är det här för happysnack jag läser nu, kvinnor har breda bäcken för att föda barn?? Nejnejnej. Det är ju för att kunna cykla på en så stor möjligt q-faktor; ju bredare bäcken desto fetare däcken! Så kvinnor har skapats för att köra fatbike. 😁

Förresten, om min kille skulle pilla på en av mina sadlar för att han tror jag har samma rumpa som han, då får han titta liiiiite bättre i spegeln. 🧐
Yonna, jag tror att din relation med din cykel är nog så välkänd vid det här laget att det är nog ingen man med självbevarelsedrift som skulle våga pilla på den, när ägaren har ett sånt förråd av yxor och knivar är det bäst att insexnyckeln blir kvar i brallorna både bildligt och bokstavligt. :)

Mback72

Aktiv medlem
Lutning på Damsadel?
Nu är ju inte jag kvinna men jag vill ha sadeln på något vis i samma vinkel som ryggen eller hur jag ska uttrycka det. Sitter jag väldigt framåtlutad vill jag ha plan eller något nervinklad sadel. Sitter jag upprätt vill jag ha uppvinklad sadel. Då blir avståndet mellan sadel och perineum (som är det känsliga i mitt fall) ungefär samma oavsett sittställning. Vet också av erfarenhet att vid upprätt sittställning och plan sadel känns det precis som tjejen i brevet beskriver, att det känns som man hasar fram på sadeln och måste hålla emot med händerna.

rix

Aktiv medlem
Lutning på Damsadel?

Min flickvän har varit på bikefit och hon har sin sadel lutat med nosen nedåt (verkligen minimalt nedåt, långt ifrån några 15 grader)
Har inte sett något som tyder på att den ska vara lutad uppåt (så mycket) heller när man läser på internet:

15 grader uppåt låter extremt mycket, speciellt om man skulle vilja köra någon form av klättring.

Lutning på Damsadel?
Min flickvän har varit på bikefit och hon har sin sadel lutat med nosen nedåt.
Har inte sett något som tyder på att den ska vara lutad uppåt heller när man läser på internet:

15 grader uppåt låter extremt mycket, speciellt om man skulle vilja köra någon form av klättring.
Jaa, det var exakt i dessa banor jag också tänkte. Hade ju hört om sadlar som är horisontella eller svagt lutande neråt. Det var att den pekade så mycket upp gjorde mig misstänksam. Vanligtvis om man glider fram på sadeln så har man mycket för mycket setback, sadeln för hög eller för långt mellan sadel och styre. Men insåg väl på kommentarerna att jag kanske bara levt i en landsvägsbubbla...

EDIT: tack för länken till artikeln förresten

jonja

Aktiv medlem
Lutning på Damsadel?
Jag är böjd att hålla med ts flickvän. Traditionella lädersadlar av modell brooks eller ideale gör sig normalt bäst när de pekar lite uppåt. Detta får man ofta nedslag på från andra cyklister som inte kan nåt om lädersadlar. Det ser tokigt ut med gängse tumregler, men frågar du arslet och handlederna, så är det helt rätt. Tror det har att göra med hängmatteprofilen, sadeln är lägst mitt på, under last, och måste ha motlut framåt för att man inte ska rasa av den framåt.

Lutning på Damsadel?
Jag är böjd att hålla med ts flickvän. Traditionella lädersadlar av modell brooks eller ideale gör sig normalt bäst när de pekar lite uppåt. Detta får man ofta nedslag på från andra cyklister som inte kan nåt om lädersadlar. Det ser tokigt ut med gängse tumregler, men frågar du arslet och handlederna, så är det helt rätt. Tror det har att göra med hängmatteprofilen, sadeln är lägst mitt på, under last, och måste ha motlut framåt för att man inte ska rasa av den framåt.
Tack för meddelandet jonja. Det verkar vara precis som du säger!

darkforce

Aktiv medlem
Lutning på Damsadel?
Damsadlar har väl i alla tider ofta lutat lite uppåt, tydligen bekvämt för damer men besvärande för herrar.
f*n ja som trott i alla år de e me vilje för vi herrar ska ge fan i o låna frugornas ride :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO: *ironi*

skämt åsido
racer ska ha vågrät svagt framåtlut position lädersadel framförallt ska ha mera bakåtlut för man ska sitta bra men även upprätt sittposition med "normalsadel" kan me fördel peka nån grad uppåt för att man ska sitta bra o sitta rätt placerat på den typen av sadel

Manurhin2

Aktiv medlem
Lutning på Damsadel?
f*n ja som trott i alla år de e me vilje för vi herrar ska ge fan i o låna frugornas ride :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO: *ironi*

skämt åsido
racer ska ha vågrät svagt framåtlut position lädersadel framförallt ska ha mera bakåtlut för man ska sitta bra men även upprätt sittposition med "normalsadel" kan me fördel peka nån grad uppåt för att man ska sitta bra o sitta rätt placerat på den typen av sadel
Jaha?

Yonna

Aktiv medlem
Lutning på Damsadel?
Yonna, jag tror att din relation med din cykel är nog så välkänd vid det här laget att det är nog ingen man med självbevarelsedrift som skulle våga pilla på den, när ägaren har ett sånt förråd av yxor och knivar är det bäst att insexnyckeln blir kvar i brallorna både bildligt och bokstavligt. :)
Haha!

Damsadlar har väl i alla tider ofta lutat lite uppåt, tydligen bekvämt för damer men besvärande för herrar.
Jaha, var hittade du den där informationen?

Jag har fyra olika cyklar med fyra olika sadlar och varje sadel är perfekt horisontell, de kan inte vara horisontellare. För jag tycker inte om att glida fram och vill inte heller ha en död hoolahooha ladygården.

Manurhin2

Aktiv medlem
Lutning på Damsadel?
Haha!

Jaha, var hittade du den där informationen?

Jag har fyra olika cyklar med fyra olika sadlar och varje sadel är perfekt horisontell, de kan inte vara horisontellare. För jag tycker inte om att glida fram och vill inte heller ha en död hoolahooha ladygården.
Cykeln är en vanlig damcykel, åtminstonde min syster, min mor och de flesta tjejer man känt har haft sina damsadlar vinklade lite uppåt.
Riktiga sadlar(racer/mtb) har jag dålig koll på hur damer har eftersom jag inte provat.

M

fat*dirk

Medlem
Lutning på Damsadel?

Hahaha!
Vilken sadel har du till din fatbike yonna?

Yonna

Aktiv medlem
Lutning på Damsadel?
Vilken sadel har du till din fatbike yonna?

P1160065.jpg

Selle Italia Flow Lady. Ser lite skitig och sliten ut men det får den vara efter mer än 900 fatbike-mil. Hoppas den överlever en långvintertur till (typ 150mil) och då är det förmodligen dags att köpa en ny i våren. Samma sadel för jag trivs mycket med den.
Har även en Selle Italia på racern, tror en SLR lady men vet inte säkert. Den funkar iaf mycket bra för mig.

Men du, sadlar är personligt, vad för mig funkar behöver inte funka för dig eller din tjej. Det beror inte bara på rumpa, men även vilken typ av cykel, vad för cyklist du är (din åkstil) och hur mycket en sadel får kosta. Jag tycker t.ex inte om läder hängmattasadlar (t.ex Brooks) för dem tvingar mig att sitta rakt upp och det går aldrig på mina (aggressiva) cyklar. Då får jag ont i nästan hela kroppen, dessutom skulle rumpan inte överlever en hel dag i sadeln.

Bikzz

Aktiv medlem
Lutning på Damsadel?
Bara att prova ut och testa lite, vad som känns bekvämt & bra för en själv. Det beror på sittställningen oxå, dvs hur långt fram och på vilken höjd man vill ha styret, hur framåtlutad eller upprätt man vill ha det när man cyklar.
Har man en ganska låg ställning på hojen blir det mer vikt på armarna, och då funkar det bättre med en sadel som är lite framåtlutad. Prova själv vad som känns bra !!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer