lv racer - Mega Plus, Morzine eller Synapse?

cyberknutte

Ny medlem
Hej,

Mitt första inlägg här men troligtvis inte mitt sista. Detta verkar definitivt vara det trevligaste och mest aktiva cykelforumet. Hoppas att det är OK med frågor om landsvägs cyklar också annars får ni gärna tipsa om vilket forum som kanske är bättre för detta.

Skall köpa min första lv racer och har funderat mycket på vad jag skall välja. Jag kommer inte att tävla utan tanken är att cykla till jobbet, 4 mil enkel sträcka, nån gång i veckan och kanske nån tur på helgen.

3 modeller har utkristalliserat sig: Fondriest Mega Plus, Sintesi Morzine och Cannondale Synapse. Alla 3 går att få med full Shimano 105 uppsättning.

Går det på rak arm att säga att någon ram är bättre än de andra? Eller skall jag enbart försöka gå på den vars geometri passar bäst?

Morzine och Synapse kommer att ligga på ca 13000kr, Mega Plus har jag inget riktpris på men denna kan jag få bra pris på via kontakt. Morzine kommer dock att ha Sram Rival kontroller.

Mvh,
Andreas

Välkommen till forumet! Morzine funkar men det är ju en ganska enkel ram. Jag har en själv och trivs bra. Men som den snobb jag är så har jag ju självklart Campa på den. Shimano på en italiensk ram. Hua :-)

Du kan ju få precis vilka komponenter som helst på till exempel en Sintesi. Wiliern är säkert bra den med. Kolla igenom de tyska nätbutikerna och du kommer hitta ganska mycket som borde ha minst Shimano 105 till ett avsevärt lägre pris. Men service hos din lokala handlare kan ju betyda mycket. Här på forumet är det mycket snack om Canyon. Se till exempel http://www.canyon.com/_se/roadbikes/equipment.html?b=20#equipment. Ultegra är steget över Shimano och det brukar vara hyggliga specar på resten oxå, för under tio tuss.

Rätt storlek och bra karma är viktigast. Vilka komponenter som sitter på är sekundärt. Cyklar du mycket kommer du säkert ändå vilja uppgradera efter några år...

Det som är viktigast är att cykeln passar dig och att du tycker att den är snygg och kul att cykla på.

Men åtminstone jag tycker att hjulen är viktigare än namnet på ramen,
den Canyon som det länkas till RoadLite 5.0 har riktigt usla hjul
Mavic Aksium, Mavic gör en hel del bra och tom snabba hjul.
Aksium är ingetdera, de är långsamm (dvs oaerodynamiska) och tunga (1973g uppmätt).

Om du kan tänka dig att köpa cykel på postorder från Tyskland kan du få en MYCKET bra kolfibercykel för c:a 12000:-
Det finns flera bra cyklar i Tyskland, men jag tänker i 1a hand på FAT http://www.fat-cycles.de och deras kolfiber-modell http://shop.cycles-4-u.de/shop/prod....html&XTCsid=a16ec8c528db6361f5bdafdbb9c49557
Kolfiberramen finns tyvärr bara i fyra storlekar, men passar ngn av dem så är det enl mig inget att tveka på.

FAT har dessutom en form av uppgraderingssystem där de bygger cyklarna utifrån kundens önskemål,
vilka alt som finns och vad det kostar framgår av hemsidan
(Tex skulle jag som du kanske förstår inte köpa en cykel med Aksium-hjul eller Columbus Tusk gaffel)
Men även med de uppgraderingar jag skulle göra kostar cykeln mindre än 1200 Euro
(Ritchey Pro-gaffel, WCS-prylar och WH-R561/WH-R5600-hjul)

Du kan jämföra testet av FAT-cykeln här:
normal_FAT_Road_Project_Carbon_-_Tour_3_2006.jpg

med ett motsv test av Trek 5200 (som du kanske har hört talas om?)
normal_Trek_OCLV_5200_-_Tour_3_2006.jpg

Hela testet där FAT Carbon-cykeln och Trek 5200 är med finns att gratis ladda ned här (19 sidor PDF):
http://www.dk-content.de/tour/premium-pdf/tests/ultegra_rennraeder_0306.pdf

/Håkan

Jag kanske borde orkat särskåda hjulen lite bättre på min länk... Tur att Håkan - som verkar kunna vartenda düskt cykeltest innantill - finns och ställer saker till ordning igen. Tackar.

Om man går in och tittar så finns inte dom Shimano hjulen som Håkan tipsar om. Det har kommit ett som har beteckningen WH-RS20 som prismässigt verkar ligga i samma klass som gamla WH-R550 det står att det är asymetrisk bakfälg om jag läser rätt, det var minus 20€ på dom. Kan det vara ett alternativ?

/Mats

Centaur funkar alldeles utmärkt, ligger väl nånstans mellan 105 och ultegra i nivå (åsikterna varierar om detta, men någonstans där är det). Sen är det väl en smaksak vad man föredrar. Själv är jag oerhört partisk och vill bara ha Campa, mest för att jag tycker att växelhandtagen är mkt bekvämare och växlingen mer distinkt. Men som sagt, det är en smaksak...

Jag har en sådan som Jensen länkade till. Fast min är gul, och med lite andra komponenter (bland annat en Easton EC90-gaffel, härligt, nu fick jag det sagt)

MatsS skrev:
-------------------------------------------------------
> Om man går in och tittar så finns inte dom
> Shimano hjulen som Håkan tipsar om.

Det stämmer att inget av WH-R561/WH-R5600-hjulen finns bland alternativen hos FAT http://www.fat-cycles.de (eller mer exakt http://shop.cycles-4-u.de/shop/prod....html&XTCsid=a16ec8c528db6361f5bdafdbb9c49557 )
Men bakom FAT-sidan finns det en cykelaffär Cycles4u http://www.cycles4u.de
och de har både WH-R561 och WH-R5600-hjulen i sin web-shop:
http://www.cycles4u.de/index.cfm?Be...pe1=Laufräder&gruppe2=Rennrad&gruppe3=Shimano
http://www.cycles4u.de/index.cfm?Be...pe1=Laufräder&gruppe2=Rennrad&gruppe3=Shimano

Jag utgår självklart ifrån att de utan problem (men kanske för en lite xtra kostnad) kan byta till ngt av de hjul de har i shopen.

> Shimano hjulen som Håkan tipsar om. Det har
> kommit ett som har beteckningen WH-RS20 som
> prismässigt verkar ligga i samma klass som gamla
> WH-R550 det står att det är asymetrisk bakfälg
> om jag läser rätt, det var minus 20€ på dom.
> Kan det vara ett alternativ?
Enbart som ett lågprisalternativ istf hjul typ Aksium eller WH-R500 enl mig
Bla uppger Shimano att vikten är 1,817g/par för dem http://cycle.shimano-eu.com/catalog...<>ast_id=1408474395181667&bmUID=1202424527995

cyberknutte skrev:
> Hur är campa centaur växlarna jämfört med
> Shimano och Sram?
och
Knä-Ola skrev:
> Centaur funkar alldeles utmärkt, ligger väl
> nånstans mellan 105 och ultegra i nivå
> (åsikterna varierar om detta, men någonstans
> där är det)
Enl ett test av 9 olika komponentgrupper i nummer 2 2008 av Tour är Centaur och 105 jämnbördiga och båda är bättre än Force och Rival.
Viktmässigt är Centaur nästan 300g lättare än 105, men växlingen (ffa bakväxeln) hos 105 är bättre.
normal_Komponent-test_sammanst%C3%A4llning_-_Tour_2_2007.jpg

Läs mer här http://happypics.zapto.org/thumbnails.php?album=264

> Själv är jag oerhört partisk och
> vill bara ha Campa, mest för att jag tycker att
> växelhandtagen är mkt bekvämare och växlingen
> mer distinkt. Men som sagt, det är en smaksak.
Men personliga preferenser är det klart viktigaste för den enskilde cyklisten.

/Håkan

HåkanC skrev:
> Enl ett test av 9 olika komponentgrupper i nummer
> 2 2008 av Tour är Centaur och 105 jämnbördiga
> och båda är bättre än Force och Rival.[/B)

> /Håkan

haha, låt mig skratta. värsta skitsnacket jag hört på länge, eller va ju inte så länge sen. smaksak säger då jag.

men vi har ju ältat detta förut, så ska inte säga nått mer, o lämnar det där.

Senast redigerad av en moderator:
JO, men HåkanC säger ju också det: att det sist och slutligen är en smaksak.

Jag tyckte också att en del med det där testet var lite lustigt (har tidningen hemma och det var i sig ett bra test om man tänker efter lite när man läser det). En av de saker som jag hakade upp mig på var att Campas ALLA grupper fick mycket dåliga resultat vad gäller växlingarna - medan jag själv upplever att det är det som jag gillar allra mest med campa när jag nu gick över till campa från shimano i somras. Just det faktum att det "smäller" i växlarna när man växlar. Det var tydligen det som de på Tour tyckte att var en dålig sak.

Men samma försvar kan sägas säkert om till srams fördel. Men så vitt jag förstod det så fick man uppfattningen så kunde t.ex. force ha fått bättre utlåtande om inte red hade funnit. Red var de grymt imponerade av.

Jämför man t.ex. Force och Centaur så ser man att de hade ungefär liknande poäng påallt utom kurbeln. På basen av deras testresultat av styvhet, lager och vikt och något annat som jag inte kommer ihåg nu så ansåg de campa vara generellt bäst på det området.

I testet tipsade de också om en ultimata gruppen som man kan plocka ihop sett till vikt, pris och prestande. Red växelsystem och bromsar, dura-ace kedja och kassett samt record vevar.

Men sist och slutligen handlar det om vad man själv gillar. Även om en del grupper ger mer för pengarna än andra.

OK, jag har börjat inse att det här med cyklar handlar mer om religon, känsla, tycke och smak än objektiva tester och mätbara prestanda och fakta.

Jag har börjat inse att det enda man kan hoppas på inför detta köp är att man inte blir lurad att betala onödigt mycket för nått som en annan butik säljer för 30% mindre.

Frågan är hur dåliga Mavic Aksium hjulen är, jag väger ju 10kg förmycket och har inte cyklat racer innan. Kommer jag verkligen känna skillnad på dessa och ett par dubbelt så dyra? Jag kommer bara att motionscykla ca 15 mil i veckan.

Jag tycker att greppet på Shimano är skönare än Campas. Har inte klämt på Sram men jag fick nån sorts positiv mysig känsla kring Sram ;)

// Andreas

Det lutar åt att det blir Izoarden. Jag hittade ett inlägg på ett amerikanskt forum där de tyckte att den hade bättre komfort än de styvare och dyrare Le Roi osv.

Wilier Izoard 2007 SRAM Rival racercykel
Fantastisk rea erbjudande på en cykel där normalpriset på endast bara ramen är 14.399 kr.

Ram: Wilier Izoard 2007 Full Carbon
Färg: Svart/vit
Gaffel: Wilier Izoard carbon 1 1/8"
Bakväxel: SRAM Rival
Framväxel: SRAM Rival
Ergopowergrepp: SRAM Rival
Vevparti: SRAM Rival compact 50-34
Vevlager: SRAM Rival
Cassett: SRAM Rival
Bromsar: SRAM Rival
Hjul: Mavic Aksium
Däck: CSt Kevlar
Styre/styrstam: ITM Alloy Oversize
Sadelstolpe: Ritchey Logic
Sadel: Selle Italia C2

Aksium 2008 har bättre aerodynamiska egenskaper än tidigare och är något lättare (tror jag) än föregångaren. Men jag skulle ändå föredra r550, r561 eller liknande.

Aksium-hjulen går såklart att åka på, men jag håller HåkanC om att de kan vara bra att uppgradera. Hellre lite billigare komponenter i övrigt men uppgraderade hjul. Det gör så mkt för hur kvick och snabb cykeln känns.

Om det är första hojen kanske du ska sänka ambitionerna något tills du vet vad du vill ha? En cykel ökar ju inte direkt i värde och förra årets hoj kan vara mera svårsåld än man tror, särskilt om det rör sig om stora belopp. Det viktigaste är att ramen passar dig (storlek och geometri), att sadeln är skön för just din bak (vet bara du, var beredd att prova olika, du kommer troligen att kunna klara/uppskatta allt tunnare och hårdare) och att hjulen (och däcken!) är vettiga. Växelsystem har avhandlats i många gräl här på Happy (i stil med Nikon/Canon, Windows/Mac, etc) så där kan du gå på känsla (och plånbok), så länge du inte går under en viss nivå (Shimano 105/motsv). Glöm sedan inte att du behöver kläder, skor, pedaler, pumpar, enklare verktyg och att det går en slant till det med, mer än man tror. Men i slutändan är det nog ändå så att du ska gilla din hoj och känna glädje över den - det blir så mycket roligare då!

Jag föreslår att du skriver dina olika cykelförslag på varsin lapp som du sedan knycklar ihop och lägger i en hatt (eller en burk). Sen blandar du lite och drar en av lapparna på måfå. Den cykeln som står på lappen köper du. Det kommer vara det bästa köpet.

Motiveringen till varför är ungefär såhär:
Eftersom du aldrig cyklat racer innan så kan du inte på något sätt veta vad du tycker är bra eller dåligt, vad du gillar på en racer eller inte. Ingen på hela happymtb kan veta detta. Sannolikheten att du köper "den perfekta cykeln" för dig på första försöket är i princip noll.
Det enda du möjligtvis ska lyssna på av alla fantastiska råd du får här är de som tipsar dig om vilken storlek på cykeln du ska köpa. Skit i alla råd om Campa vs Shimano vs SRAM, komfort eller aero hit eller dit. Ta det som du tycker är snyggast om du är osäker. Lägger du dom pengar du pratar om på en cykel av ett känt märke så får du ingen dålig cykel. Du kanske inte får den mest prisvärda cykeln som finns för ditt ändamål, men exaktare än så blir aldrig ett cykelköp ändå om man inte själv verkligen vet precis vad det är man köper.

Sen när du kört på din hoj ett tag så kommer du märka bättre vad du gillar eller inte gillar. Då kan du börja ändra eller uppgradera. Sen på tredje cykeln så kanske du tillslut träffar rätt...

Campagnolo är det som gäller som vanligt och det kan inga tyska tester ändra på.
Däremot så har Aksiumhjulen dåliga lager enligt rykte.

Miss Lycka är en känd Campa-provokatör på Happy, även om det ibland är svårt att veta om det är skrivet med ironi eller inte. Misslyckat?

Sitter också och funderar på att beställa en FAT road project, kan inte riktigt bestämma mig för vilka hjul man skall satsa på...De hjulen som HåkanC nämner(WH-R561 och WH-R5600) verkar ju mkt bra, men verkar inte finnas på cycles4u längre, så det finns inte så många alternativ till Mavic acsium. På pappret tycker jag campagnolo Vento ser rätt ok ut, hyfsat lätta iaf.(1750g) vad tror ni om dom? Annars blir det nog lite högre prisklass, med C Scirocco eller Shimano WH 6600.
/T

Det absolut viktigaste för dig är rätt storlek!!! Viktigare än allt det andra faktiskt. Många har sagt kloka saker tidigare här i tråden så det känns onödigt att upprepa.
För att öka på din förvirring något så tycker jag att du ska ta en titt på de här cyklarna http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=steg_tva&artgrp=2121 Att tänka på med dessa är att du innan en eventuell beställning ska kontakta deras kunservice som hjälper dig att plocka fram rätt storlek vilket ger extra garantier. Dessutom får du cykeln färdigmonterad och växlarna inställda.
Lycka till i LVG djungeln!

Om man väljer bort Mavic Aksium hjulen,vilka är ganska vanliga på LVG kring 15 lappar.
Vilka hjul är då ett bättre alternativ (till Campa)?
Mavic Elite (1690 g. cirka 4500:-)
Mavic Equipe (1840 g. cirka 3000:-)
Fulcrum racing-3 (1605 g. cirka 4500:-)
Något av campagnolos hjul?

(ber om ursäkt förr ännu en hjulkapning.)

Senast redigerad av en moderator:
Ari.M:

min personliga favorit i den prisklassen är Campagnolo Zonda. 1610 gram utan snabbkopplingar. Helnöjd med mina. Men inget fel heller på ksyrium elite, körde flera år på såna också. Fulcrum skulle jag kanske välja före mavic, men de ser lite ut som en kusin till ksyiumserien.

Hej,

Tack allihop! Många bra åsikter. Det är nog rätt att jag skall sänka ambitionsnivån lite. Det kommer ju att behövas pengar till all kringutrustning också.

Vad tror ni om "Specialized Allez Elite"
http://www.cykelspecoutlet.se/?pid=300166

Tillräckligt bra kanske och det blir nästan 5000kr över jämfört med izoarden...

// Andreas

cyberknutte skrev:
> Hej,
>
> Tack allihop! Många bra åsikter. Det är nog
> rätt att jag skall sänka ambitionsnivån lite.
> Det kommer ju att behövas pengar till all
> kringutrustning också.
>
> Vad tror ni om "Specialized Allez Elite"
> http://www.cykelspecoutlet.se/?pid=300166
>
> Tillräckligt bra kanske och det blir nästan
> 5000kr över jämfört med izoarden...
>
> // Andreas

Tycker nog att du ska satsa när du en gång köper... Välj den dyraste du har råd med är mitt... eh, råd. Om du cyklat tidigare har du redan kläder, men i övrigt så behöver du skor, pedaler, flaskställ och cykeldator kanske. Så dyrt är det inte, max ett par tusenlappar så har du allt du behöver. Allt snack om att du ska köpa "vad som helst, för du kommer ändå sen att upptäcka vad du egentligen vill ha" tyckerjag att du ska ta med en nypa salt... Min åsikt i alla fall.

castrello skrev:
> cyberknutte skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hej,
> >
> > Tack allihop! Många bra åsikter. Det är nog
> > rätt att jag skall sänka ambitionsnivån
> lite.
> > Det kommer ju att behövas pengar till all
> > kringutrustning också.
> >
> > Vad tror ni om "Specialized Allez Elite"
> > http://www.cykelspecoutlet.se/?pid=300166
> >
> > Tillräckligt bra kanske och det blir nästan
> > 5000kr över jämfört med izoarden...
> >
> > // Andreas
>
>
> Tycker nog att du ska satsa när du en gång
> köper... Välj den dyraste du har råd med är
> mitt... eh, råd. Om du cyklat tidigare har du
> redan kläder, men i övrigt så behöver du skor,
> pedaler, flaskställ och cykeldator kanske. Så
> dyrt är det inte, max ett par tusenlappar så har
> du allt du behöver. Allt snack om att du ska
> köpa "vad som helst, för du kommer ändå sen
> att upptäcka vad du egentligen vill ha" tyckerjag
> att du ska ta med en nypa salt... Min åsikt i
> alla fall.

Tror inte att någon tycker att man ska köpa "vad som helst" första gången. Jag tycker iaf att man ska vara lika noggrann då som vid senare köp men kanske försöka att inte skena iväg eftersom risken nog är lite större att man inte träffar helt rätt vid förstaköpet. Ofta är det också så att man upptäcker efter hand vad man tycker känns bra och vad man prioriterar. Det är också lätt att bli lite fartblind och köpa dyrare är man egentligen behöver och att glömma tillkommande kostnader. Men det förekommer förstås också att man köper lite för billigt, upptäcker att det var roligare än man först trodde och vill byta upp sig medan ambitionerna växer. Generellt kan man nog påstå att störst förbättring per krona upplever man i lägre prisklasser, därefter blir insatserna allt större för att man ska uppleva något som bättre. Var brytpunkten för en själv går är svårt att veta innan man provat.

En arbetskamrat till mig gör ungefär som Andreas tänker göra, pendlar knappt fyra mil enkel resa då och då vid passande väderlek, varvat med längre turer på helgerna och det på en gammal klassisk italiensk stålram som uppgraderats med moderna växlar och hjul, passande sadel, etc, och upplever sann cykelglädje.

Tillbehör kan nog gå på lite mer än ett par tusen, beroende på vad Andreas redan har och vad det får kosta - räkna själv:

Hjälm
Handskar
Glasögon (se t ex http://www.sportoptik.se/)
Tröja (gärna 2 st)
Byxor (gärna 2 st)
Armvärmare
Benvärmare
Jacka?
Cykelskor
Strumpor
Pedaler
Flaskställ (ett ställ ingår ofta, du vill ha två)
Flaskor (kan man ibland få gratis av cykelhandlaren)
Cykeldator (hur avancerad? puls? GPS??)
Multiverktyg
Däckavtagare (billigt)
Reservslangar
Ståpump
Minipump
Sadelväska
Olja till kedjan
Ev cykelställ

Vid svalare väder/blåst:
Hjälmhuva
Varma handskar
Vindtäta byxor
Vindtät jacka
Underställ
Skoöverdrag
Ev cykelskor för kyligare väder

Har säkert glömt något...

cyberknutte skrev:
> jag skall sänka ambitionsnivån lite.
> Det kommer ju att behövas pengar till all
> kringutrustning också.

Även med ett pris på 10000:- så har FAT ett intressant alternativ deras Project SL 105-modell
http://shop.cycles-4-u.de/shop/product_info.php?info=p144_Project-SL-105er.html
Den finns dessutom i fler storlekar än kolfibermodellen så chansen att du hittar en som passar ökar.

Även denna går att uppgradera på samma sätt som kolfibercykeln och jag rekommenderar förstås samma uppgraderingar(Ritchey Pro-gaffel, WCS-prylar och WH-R561 alt. WH-R5600-hjul)
Men även med de uppgraderingarna kostar cykeln mindre än 1000 Euro

Att FAT-cykeln verkligen är bra kan du se i det här testet
normal_FAT_Road_Project_SL_-_Tour_5_2006.jpg

(Gaffeln på den testade cykeln är en Columbus Tusk, inte den 190g lättare Ritchey Pro jag rekommenderar)

Här kan du ladda ned hela testet som PDF och läsa själv
http://www.dk-content.de/tour/premium-pdf/tests/rennraeder666-800euro_0506.pdf

/Håkan

Tack Håkan för tipsen och testet. Nu är jag tyvärr inte så haj på tyska men det verkade väl som att FAT Road Projekt var bättre än Fondriest Mega Plus? Nån som orkar ge en liten snabb sammanfattning?

// Andreas

cyberknutte skrev:
> det verkade
> väl som att FAT Road Projekt var bättre än
> Fondriest Mega Plus? Nån som orkar ge en liten
> snabb sammanfattning?

Visst är FAT Road Projekt en bättre ram än vad Fondriest Mega Plus är.
Cyklarna i testet skiljer för mkt mot det du tänkte köpa,
därför bör du bara jämföra ramarna.

FAT vikt: 1412g/380g(Ritchey-gaffel), stabilitet: 92N/mm (bör vara >80N/mm), vevpartistyvhet: 104N/mm, gaffelstabilitet: 49N/mm
Fondriest vikt: 1718g/526, stabilitet: 76N/mm, vevpartistyvhet: 102N/mm, gaffelstabilitet: 35N/mm
Komfortvärdet är så gott som helt ointressant, det är enbart ett mått på hur mkt gaffel flexar framåt och jag rekommenderar ju ett byte av gaffel.

Jag har ingen FAT själv, men det är flera här på Happy som är FAT-ägare, ngn av dem kan säkert berätta mer om ramen/cykeln.
I den här tråden skriver en av dem: http://happymtb.org/forum/read.php/1/685863/686154
Numer kostar det 65 Euro att byta gaffel till Ritchey Pro och 70 Euro att byta till Columbus Carve,
därför rekommenderar jag numer Ritchey Pro-gaffel.
Däremot skulle jag inte välja FSA-stolpe("Sattelstütze"), mätningar visar att den är såpass mkt styvare än Ritchey-stolpen att det kan påverka komforten negativt.
Däremot är FSA K-Force en riktigt bra stolpe, men det kostar troligen >80Euro att byta till den....

Men oavsett vilken ram/cykel du köper så är det viktiga att DU blir nöjd med den.
Det är du som skall betala och använda den, inte jag eller ngn annan.

/Håkan

Tillbaka
Topp