[LVG] diameter på racerdäck

MatsS

Aktiv medlem
Har bytt batterier på min sigma 1600 dator, fick lov att läsa bruxanvisningen och jämförde diametern på mina 25*700c med tabellen som sa att värdet skulle, vara 2146 medans mitt uppmätta var 2066mm, detta mätt med mig på och däcken max pumpade. Kan det verkligen vara så stor skilnad?

/Mats

Pumpa däcken till rekomenderat tryck. rita ett sträck på golvet inne, ställ cykeln med framhjulets ventil mitt över sträcket, sätt dig på cykeln och rulla framåt till ventilen står rakt ner igen, rita ett nytt sträck tvärs ventilen & avsluta med att mäta den exakta stäckan mellan sträcken.
Mer exakt än så får du inte fram diametern till din cykeldator... :-)

Hum, om du rullar hjulet ett varv och mäter sträckan så är det väl omkretsen du får fram och inte diametern ;)? Eller nu kanske du rullade hjulet ett halvt eller kvarts varv inte vet jag ;).
Annars är det bara till att som sagt rulla hjulet ett varv, mäta sträckan och dela med pi så får du fram diametern.
Själv så var jag slö och körde med 2*radien*pi och matade in i cykeldatorn. Vet inte om det blir exakt då turerna jag gör känns bra mkt längre än vad dom blir uppmätta till, kanske beror på andra orsaker iofs ;)

Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Pumpa däcken till rekomenderat tryck. rita ett
> sträck på golvet inne, ställ cykeln med
> framhjulets ventil mitt över sträcket, sätt dig
> på cykeln och rulla framåt till ventilen står
> rakt ner igen, rita ett nytt sträck tvärs
> ventilen & avsluta med att mäta den exakta
> stäckan mellan sträcken.
> Mer exakt än så får du inte fram diametern till
> din cykeldator... :-)

Little Stereo skrev:
>[Ett bra sätt att mäta omkretsen borttaget]
> Mer exakt än så får du inte fram diametern till
> din cykeldator... :-)

Till att börja med så är det omkretsen som mäts enl ovan.
Jag tror att det är det som MatsS vill ha tag på oxå, jag känner inte till ngn cykeldator som använder diametern.

Nu till Little Stereos mätmetod:
För den som verkligen vill försöka förbättra noggrannheten kan när ventilen är längst ned sätta en bit tejp på däcket vid bromsklossen (i praktiken kan det vara svårt att se när ventilen är rakt ned)
Man kan oxå rulla mer än ett varv, då behövs ett långt golv och måttband) för att på så sätt minimera mätfelet.

På det här sättet får man hur lång sträcka hjulet rullar, inkl 'vingel'.

Ett helt annat sätt att mäta är att cykla en bestämd sträcka och ändra inställningen tills den stämmer.
Cykla tex runt en löparbana, el likn.

De som förspråkar denna metod säger att den är bättre för att ta reda på hur långt det är mellan två ställen, tex Sthlm->Strängnäs.
Den 1a metoden visar istället långt cykelns hjul har rullat.

Vilken är bäst? Det är upp till var och en tycker jag.

Jag själv mäter enl Littele Stereos metod, men med tejp på däcket.

/Håkan

i 9 fall av 10 så äre ju omkretsen som cykeldatorn efterfrågas och i manualerna brukar finns "normal" omkrets för olika diametrar. men då det kan skilja en del från däck till däck, ävem om de har samma "mått" såtende på sidan av däcket, så mäta är alltid bäst. och det är nog omkretsen som MatsS efterfrågar, så little stereo har nog rätt, så saltgrurkan, ditt inlägg eller komentar på hans inlägg va ju lite onödigt :D art mäta diametern på ett däck o sen räkna om till omkrets är ju dels omständigt och dels rätt lätt att det blir fel, då det me ögat ä svårt o avgöra var den exakta kanten är, alltså mäta exakt på diametern o inte lite bredvid. dessutom så trycks ju däcket ner lite när man sitter på hojjen, och diametern blir därmed mindre, så att mäta den när man inte sitter på hojjen blir fel, men även att mäta diametern när du sitetr på hojjen, då däcket bara trycks ihop just där däcket möter marken.

att mäta omkretsen för att sen omvandla till diameter för att sen räkna omkretsen med det som grund, låter lite som att göra 3 steg, när man har svaret efte första :D

men som håkan säger, sätt en tejp på jkilet o rita ett streck, o så strek på marken, kan ju bli lite mer exakt, men nu snackar vi jäkligt små skillnader

Om man räknar fel på 5 mm, på ett hjul som är 700mm, så får man ett fel på 7 promille. Kör du 10 mil så felar det alltså på 700m och medelhastigheten felar typ 0,2 km/h, om verkliga hastighet e 30km/h. Man lyckas säkert mäta bättre än 5mm fel, så det är nog inte hela världen... Men annars så skulle jag ta farsans stålmåttband och lägga ut på gatan, rulla max varv, mäta hur långt det blev, sen dela med antal varv. Då får man ju ett jäkligt bra värde på omkretsen...(Om man vill ha diametern så är den omkretsen delat med pi)

Ta läppstift och måla en markering på däcket, sätt dig på cykeln och cykla inomhus. Mät sedan mellan punkterna som blir på golvet.

Hm självklart menar jag omkretsen :) Jag ställer ventilen rakt ner, markerar med en skruvmejsel så noga jag kan, sätter mig på cykeln och rullar ett varv, markerar även där. Sedan har jag gjort om proceduren tre gånger bara för att vara säker. Men visst borde väl metoden vara rätt att sitta på cykeln när man mäter?

/Mats

MatsS skrev:
> Men visst borde väl metoden vara rätt
> att sitta på cykeln när man mäter?

Bara om du tänkt sitta på cykeln när du cyklar och inte gå runt och leda cykeln på cykelturerna... ;-)

/Leo

Tillbaka
Topp