[Lvg] Hur stort "lyft" ger en lättare gaffel?

torch

Medlem
Hoj!

Har just kommit fram till att instegsracern ska få gå en tredje säsong, vilket betyder ingen ny cykel och inte heller någon ny ram detta år.

Dock planerar jag väl att lägga en 5-6k totalt på lite sköna komponenter/utrustning och bollar runt lite hur slantarna ska fördelas och på exakt vad.

Cockpiten har jag bytt ut tidigare och fått till precis som jag vill ha den, och hjulen uppgraderades tillräckligt i fjol, så där är jag på det torra.

Två saker är spikade som ska inhandlas i år - nya reglage (ca 1000kr) och ny kassett (ca 350kr, ny kedja redan köpt på rea). Återstår gör då ca 4500kr som skulle kunna gå till följande saker

- Lättare gaffel (ex: Ritchey Pro, ca2100kr, 360(?)g, ca 170g viktminskning)
- Någon form av GPS (Edge 200, 500 eller ingen alls)
- Lättare pedaler (ex: LOOK Kéo 2 Max Carbon, ca800kr, ca 100g viktminskning inkl klossar)
- Lättare sadel (ex: Spec Toupé Expert, ca1300kr, 180g, 100g viktminskning)
- Tyngre fika (obeskrivligt)
- +ANNAT

Min stora fråga äro: Hur stor skillnad i åkkänsla gör en lättare gaffel? Bättre att lägga pengarna på något "roligare"? Befintlig gaffel är en no name-variant som klockar in på 535g med 25cm kolfiber-styrrör.

Min cykling till fullo lustdriven, jag har inget träningsfokus eller -ambitioner, så jag är inte ute efter några tidsvinster i km/h eller dylikt. Det ena utesluter iofs inte det andra - en lättare och ev. något snabbare cykel blir ju ofta roligare att cykla på.

Vad gäller GPS/elektronik är det egentligen bara att logga rundor som är ett måste, så skulle teoretiskt sett klara mig med en Edge 200. Vill nog hur som helst inte använda telefonen som GPS med tanke på batteritiden.

Så, utgångspunkten är väl att jag köper gaffel, pedaler (roterande vikt) och en Edge 200, men tackar för all input jag kan få ffa för eller emot ett gaffelköp.

Vad har du för däck och hjul på cykeln nu?
Enl mig är det den troligen allra mest märkbara uppgradering man kan göra.

Sadel och styre kan även det märkas tydlig skillnad på.

Vill du satsa på att öka komforten, och om du är nöjd med din nuvarande sadel och styre, rekommenderar jag BRA 25-28mm däck (dvs så breda som får plats) och sedan en vibrationsdämpande stolpe och styrlinda.

Jag skaffade 2012 en Syntace P6 HiFlex-stolpe
http://www.syntace.de/index.cfm?pid=3&pk=1960
den gör en otroligt stor skillnad på dåliga vägar med riktigt grovt underlag, typ gatsten, men den kostar tyvärr en del:
http://www.tuning-bikes.de/product_info.php?products_id=1540

Det finns en hel del varianter på vibrationsdämpande styrlindor, många säger att Fiziks linda Bar:kit (med gel-kuddar) skall vara bra, men den är dyr:
http://www.fizik.it/saddles/bartapes/Bar-kit/
Själv valde jag en billigare Easton kork-linda med inbygd gel:
http://www.bike24.de/1.php?content=7;navigation=1;menu=1000,4,133,135;mid=97
Men åtminstone tillsammans med det styre jag har, Ritchey WCS Carbon, gör den styrlindan stor märkbar skillnad, även det på dåliga vägar, typ gatsten.

Jag trodde inte att dessa delar, stolpe+linda, skulle göra så stor skillnad på den upplevda komforten som de i praktiken gör,
detta trots att jag även har bra däck, som mäter 28mm, på cykeln.

/Håkan

Riktigt lyxiga däck (med latexslangar om du kör kanttråd), ett skönt kolfiberstyre, en riktigt bra sadel och lite keramlager om det är slantar kvar i grisen. Välkommen till Millennium Falcon.

Om du funderar på att skaffa en annan cykel inom överskådlig framtid skulle jag lägga pengarna på sådant du kan använda på nästa cykel. En riktigt god sadel, bra pedaler, eller varför inte en Edge. Jag har en 500 jag gillar skarpt. Riktigt bra däck är ju ett prima tips som kan göra mycket för upplevelsen redan i år.

Alla tips har ju tyvärr varit bra så det blir väl inte lättare att välja...

;~}

Jag hade nog lagt pengarna på en edge 800 nu när de är billiga (3500:-) och sparat resten till nästa cykel alt. lagt det på andra saker som är värda att ta med sig till nästa cykel.

För att inte ha ambitioner verkar du satsa hårt. Du blir inte automagiskt lyckligare av en 170gram lättare framgaffel. Jag stämmer in i kören om att satsa på något du har glädje av även på nästa hoj

Tack för alla svar!

Hjulen är ett par Pro-Lite Bracciano på prick 1500g. Däcken GP4000S 23mm och slangarna några Michelin "Light" av något slag på 77g styck. Så den sidan känns redan okej uppgraderad. Komforten är inget problem i nuläget, men visst har jag funderat på att prova med 25mm-are..

Jag tror inte jag menade riktigt vad jag skrev om framtida cykelköp. Någon ny racer kommer jag nog inte köpa inom den närmaste framtiden. Då är det troligare att jag kompletterar med en enklare CX eller HT29 i första hand. Kanske att jag t.o.m hinner uppgradera hjulen på racern en andra gång.

Tanken med att kanske köpa en ny gaffel till racern är väl att cykeln ska "räcka" lite längre, och gör jag det blir det en ny racer tidigast 2015, som sagt efter en CX/HT29. Å andra sidan känns inte en lös gaffel som det mest prisvärda man kan köpa (även om kapitalförlusten spelar mindre roll om jag använder cykeln i 2, 3, 4 säsonger till).

Cykeln är för övrigt en Wilier Lavaredo vars design jag gillar skarpt och knappt kan tänka mig vara utan, därav att jag kan leva med att ramen är en tung alu-ram av det enklare slaget sålänge jag får uppgradera "allt annat" undan för undan.

Satsa på en ny styrlinda och spara resten av pengarna till nästa cykel (CX/HT29). Eller varför inte lägga pengarna på en cykelresa?

Ingen köper väl lös landsvägsram i dag, utan gaffel? För mig betyder "ram" i praktiken "ram+gaffel". Så att då köpa en lös verkar vansinnigt ogenomtänkt.

För de 4500 kr du har över får du ju en enklare fulkinaram, som förmodligen är bättre (särskilt viktmässigt) än den ram du har i dag, om du klassar cykeln som "instegsracer".
En Madone-inspirerad sak, kanske? Ca 1500 g totalt för ram och gaffel, och totalpriset hamnar på ca 500 dollar, dvs runt 3700 kr när du fått paketet till dig. Ny sadelstolpe, styrlager och nån pluttgrej till, så är du fortfarande inte uppe i 4500 kr. Fast då har du ingen GPS fortfarande, förstås...
http://www.ebay.com/itm/New-3k-full...80711418780?pt=Road_Bikes&hash=item2a133d6b9c

Tillbaka
Topp