[LVG] Köpråd för pendlarracer ca 5k

Naikon

Medlem
Hej!

Är en novis på cykling och har under 5 år haft en Scott hybrid som jag använt till daglig pendling bland annat.

Är sugen på att prova på en racer. Tänker att jag börjar med någon billig prisvärd modell, och sen får jag se om jag gillar det :) Budgeten är på ca 5k, någon tusenlapp upp och ner spelar ingen roll.
Tänker att man kanske borde kunna fynda nu lite senare in på sommaren? Den värsta vår-yran borde väl vara över.

Försöker hålla ögonen uppe på Blocket för att se om det kommer upp något klipp. Problemet är att jag mina cykelkunskaper är begränsade, och jag vet ju faktiskt inte om jag kollar på ett fynd eller inte.
Vad tror ni t.ex om den här som just kom upp? http://www.blocket.se/goteborg/Felt_Z85_racercykel_61488646.htm?ca=15&w=1
Jag är 192cm om det spelar någon roll.

Ja, den får nog anses som ganska okej hoj för de pengarna. Felt F85 är en bra modell och rent storleksmässigt verkar den passa dig.

Tack för svaren. Trodde att begagnat var det självklara alternativet för min budget, men det kanske är lika prisvärt att köpa nytt?

Mini_me skrev:
-------------------------------------------------------
> http://www.wiggle.se/mekk-pinerolo-al-zr-landsvags
> cykel-2013/
>
> En sån här har jag , tok ripoff på alla
> möjliga märken men den bara funkar och funkar.
> 70 mil än så länge och noll breakdowns,
>
> Den ovan är väl "samma skit"

Tack för tipset, den verkar intressant. Känns dock lite konstigt att köpa en årsmodell 2013.
Kollat runt lite på Wiggle och det finns ju otroligt många alternativ. Skulle inte detta vara ett bättre köp om man lägger på någon tusenlapp och hamnar på -15 årsmodell? http://www.wiggle.se/mekk-pinerolo-al-15-2015/

Om man fortsätter kolla begagnat, vad tror ni om denna? http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=140641 Om man kanske skulle kunna få ner den lite i pris.

Är tacksam för alla tips!

Jag köpte en 2013 fast 2014.. Hajar du?
Så en 2013 i 2015 kanske känns lite väl..

Men den andra som tipsades om var väl typ lika och bättre pris?

Ville mest utrycka min förvåning om att så billiga cyklar kan funka så bra utan massa jidder. ?

Mini_me skrev:
> Jag köpte en 2013 fast 2014.. Hajar du?
> Så en 2013 i 2015 kanske känns lite väl..
>
> Men den andra som tipsades om var väl typ lika
> och bättre pris?
>
> Ville mest utrycka min förvåning om att så
> billiga cyklar kan funka så bra utan massa
> jidder. ?

Tack, jag förstår :) Den första som länkades finns tyvärr inte i min storlek, dessutom gillar jag inte riktigt utseendet.

Du tror inte det kan vara värt att lägga till en tusenlapp och köpa nån av dessa?
http://www.wiggle.co.uk/mekk-pinerolo-al-15-2015/
http://www.wiggle.co.uk/felt-z95-2015/

Fan, detta är ju en ren djungel :-) Finns ju hur många olika cykelsidor som helst med cyklar i den här prisklassen. Skitsvårt att bestämma sig.
Kan det vara värt att vänta någon vecka i fall det dyker upp någon slags höstrea? Har inte riktigt koll på hur cykelmarknaden fungerar.

Både ser ok ut. Typ samma lika.

Jag köpte en scott på rean för 2-3 år sen i typ augusti. Den kosta 5500kr tror jag , shimano 105 grupp. Ord pris typ 8 eller nåt. Så visst finns det men då kanske just din storlek är slut.

När köpte så tänkte jag så här: Billigaste möjliga från en sida/handlare som man kan reklamera imot. Och då blev det en Mekk. Och jag är nöjd med det beslutet (väl medveten om att jag byggt mitt köp endast på pris).

Så ta nån som finns i din storlek , glöm inte att du ska ta höjd för massa tillbehör (pumpar , byxor etc om du inte redan har det dvs)

Hehe, det är ju skitsvårt att bestämma sig för om man ska köpa nu, ellervänta någon månad tills kanske någon rea drar igång.

Satte ihop en varukorg som ser ut så här och landar på prick 8,006kr.

http://www.wiggle.se/mekk-pinerolo-al-15-2015/
http://www.wiggle.se/shimano-r088-spd-sl-landsvagsskor/
http://www.wiggle.se/shimano-pd-r540-spd-sl-sportpedaler/

Borde väl vara allt för att komma igång med racer-cyklingen :)
Eller är pump och cykelbyxor lika viktigt som pedaler och skor? Det kanske man kan fynda på XXL lite senare?

Tycker 8000kr är rätt saftigt, men det kanske är rätt prisvärt?

Senast ändrad:
Någon form av baskit kan väl sägas bestå av följande:
Skor + pedaler.
En hjälm.
Ett par cykelbyxor (helst med hängslen).
En golvpump.

Sen skaffar man sig mer och mer prylar allt eftersom intresse och behov växer. I ingen bestämd ordning, typ: minipump, reservslang, cykeltröja, däckavtagare, laglapp, vindjacka, armvärmare, benvärmare, handskar, glasögon, kepsar, flaskor, regnjacka, vindväst, ringklocka, gps, kedjeolja, cykeltvätt, däck osv osv.

Om du bor nära en XXL har du funderat på deras Merida Ride 90? Den kostar nu 5999:- men har flera gånger under sommaren varit på rea för 3999:-. Då hamnar du väl typ på 5000:- med skor och pedaler.

Jo, jag har Ride 90 förra årets modell och jag monterade nyss ihop en av årets modell åt en vän. Det är ju tyvärr inte en Canyon så det är mycket jobb innan den blir bra. Hjulen var raka och fina, men lagren för hårt ansatta. Växlarna var inte justerade och kedjan passa inge vidare, KMC Z, slamrig och oprecis så det bytes till Shimano HG-71. Men sen funkar den fint! :-)

Frid!

Jo jag såg när Merida Ride 90 var på rea för några veckor sen, dock så upptäckte jag det under sista rea-dagen och då var min storlek redan slut.
Om jag fattat det rätt så brukar den modellen vara på rea ganska ofta, så det skulle inte förvåna mig om dom drar ner den snart igen, tex i september.

Men som men alla andra grejer så vill man ju såklart ha dem NU ;-) Men jag kanske får avvakta någon dag och se hur jag gör. Ni får gärna tipsa om ni ser något intressant dyka upp.

Hur ser utbudet ut hos den lokala cykelhandlaren då? Du har ju redan själv lyckats vrida upp priset till 7000kr :-D
Det måste man väl kunna få en cykel för tycker man.

Hmm, har väl inte direkt någon lokal cykelhandlare, bor i Göteborg så det finns väl rätt så många vanliga cykelaffärer.

Tror jag avvaktar någon vecka och ser om det dyker upp något fint erbjudande någonstans. När brukar de första stora reorna dra igång efter säsongen?

Då var beställningen lagd! Orkade inte vela och vänta efter någon REA, jag vill ju ha den nu ;-)

Detta blev det:

Felt – Z95 2015 61cm: 6,527kr
http://www.wiggle.se/felt-z95-2015-racercykel/

Shimano – R088 SPD-SL stl.50: 675kr
http://www.wiggle.se/shimano-r088-spd-sl-landsvagsskor/

Shimano PD-R540 SPD SL silver: 292kr
http://www.wiggle.se/shimano-pd-r540-spd-sl-sportpedaler/

Alltid tyckt om att cykla och hoppas att detta med räser är någonting för mig. Nu blir det 1-2 veckors lång väntan :(

Det blir nog bra . och sommarn är ju som du säger väldigt kort :-)
En hyfsat bekväm geometri är ju en bra start...

emmer skrev:
> Det blir nog bra . och sommarn är ju som du
> säger väldigt kort :-)
> En hyfsat bekväm geometri är ju en bra start...

Hehe, tråkigt att säga men det känns ju nästan som att sommaren redan är över. Men förhoppningsvis hinner man få några fina dagar tillsammans :-)
Vad tänkte du på med en bekväm geometri? Något speciellt man ska tänka på när man ställer in den sen?

Mini_me skrev:
> Stabilt!
>
> Men...storlek 50?! Vad äter du pojk?

Jo fötterna är ju ganska stora. Dock lite risky att inte kunna prova dem, verkade inte finnas någon cykelbutik i Göteborg med skor större än storlek 48.

Återkommer självklart! Fan vilken lång väntan detta kommer bli, vore ju bäst om man kunde glömma av att man beställt den :-)

Hej!

Igår vart cykeln monterad och var ute på en provtur.
Funderar lite på växlarna, de känns inte helt hundra. De bakre växlarna på bakhjulet känns ganska bra, de växlar hyfsat smooth.
Dock så känns inte de stora växlarna vid pedalerna helt bra. Att växla upp går bra, men det är skittrögt att växla ner. Jag får trycka riktigt hårt på spaken, nästan som det känns att man ska göra sönder den. Då växlar den oftast med ett riktigt hårt ryck.

Samtidigt kommer det ett raspande ljud från kedjan på många växlar. Lyckades bara hitta någon enstaka växel som kedjan är tyst på. Är det tänkt att det finns någon inkörnings-sträcka för växlarna innan de blir tysta?

Vill tillägga att kedjan även hoppade av vid ett tillfälle när jag växlade ner på frontväxeln.

Senast ändrad:
Naikon skrev:
> Samtidigt kommer det ett raspande ljud från
> kedjan på många växlar. Lyckades bara hitta
> någon enstaka växel som kedjan är tyst på. Är
> det tänkt att det finns någon
> inkörnings-sträcka för växlarna innan de blir
> tysta?
>
> Vill tillägga att kedjan även hoppade av vid ett
> tillfälle när jag växlade ner på frontväxeln.

Jag köpte en F95 (samma komponenter, annan ram) i höstas och fick lämna in den för justering av växlarna första veckan. Wiggle ersatte allt, bara jag skickade bild på kvittona. Maila dem först och få bekräftat hur mycket de ersätter så kan du lämna in på din lokala LBS sen.

Naikon skrev:
> Hej!
>
>
>
> Vill tillägga att kedjan även hoppade av vid ett
> tillfälle när jag växlade ner på frontväxeln.

Så händer på min med , finns kedjestop att köpa men jag har kommit på att jag försöker växla ner när jag har kedjan på stora kugget bak = kedjan "hoppar" när man växlar mer fram. Testa att växla ner bak för att sen växla ner fram.

Ang ljud så kolla så att kedjan inte tar i fram växeln. Beroende vart jag är på kassetten så får man små justera med växelreglaget (fram)

Har oxå kunnat lämna in cykel på LBS och wiggel stått för kostnaden. Maila dom innan bara.

Tack för snabba svar! Vore ju superskönt om man kunde lämna in den och låta Wiggle stå för kostnaden. Just nu känns inte växlarna bra alls.

Har mailat dem och de skulle återkomma idag eller imorgon.

Det är ganska vanligt att växlarna behöver justeras när man kört några mil.

Är allt rakt och helt tar det kanske 10 minuter för en duktig mekaniker.

Det är lätt värt att lära sig att göra själv, det finns bra guider på tex youtube.

"Derailleur adjustment" kan du söka på

Min bakväxel fick bytas pga att nån hade dragit i en av triss skruvarna snett = den spåra helt åt helsike.

Byttes (dom vägra skicka en ny utan LBS bytte för 560kr , en ny från wiggle kosta 189kr då...) och wiggle betala.

Jag har kört snart 90mil och har justerat litegrann då och då.

Mycket riktigt sa dem att jag fick besöka en cykelverkstad och utföra en växeljustering. De refundar upp till 400kr, detta borde väl räcka? En justering tar väl bara 10 minuter typ?

Fan, den lokala cykelaffären här utanför Göteborg hade svårt att hitta tid för service inom 2 veckor.

Finns många cykelaffärer inne i centrala Göteborg, men det blir ju svårt att hinna lämna in cykeln när man jobbar 8-17 måndag till fredag...
Funderar på att ge mig på växlarna ikväll och prova. Hade ju varit skönt med hjälp dock när Wiggle ändå skulle betala.

Några bra verkstäder att kolla med:

bike place service (övre husargatan)
Cykelhuset (axel dalströms torg eller Backaplan)
Åkes sportservice (Hisingen)

MVH
Magnus

Du kan justera det själv i stället. Du behöver skruva ur L-skruven på framväxeln något varv, och skruva in justerskruven framme på ramen.

Det är rätt vanligt att mekaniker gör så där av någon anledning. Har råkat ut för att de gör så oombedda när jag lämnat från mig cykeln för något helt annat. Antar att de letar efter "distinkt" känsla eller något, eller är rädda att folk ska bli förvirrade av trimsteget.

När du gjort detta får du en miniväxel mitt i växlingen som just används för att bli av med kedjeskrapet på storklingan.

Har nu justerat lite själv och det är lite bättre. Dock inte helt bra.
Jag får ett kort skrapande ljud från att kedjan tar i framväxeln en gång vid varje tramp-rotation, och det verkar inte att gå att få bort hur jag än justerar. Det är som att någonting är ojämnt.

Fan, jag får nog försöka lämna in den på något ställe nästa vecka.
Tråkigt att det skulle börja så här!

Road.cc har under menyn Buyers' Guide en hel avdelning med test av räsercyklar under £300. Motsvarar väl ungefär 5ksek.

Naikon skrev:
> Har nu justerat lite själv och det är lite
> bättre. Dock inte helt bra.
> Jag får ett kort skrapande ljud från att kedjan
> tar i framväxeln en gång vid varje
> tramp-rotation, och det verkar inte att gå att
> få bort hur jag än justerar. Det är som att
> någonting är ojämnt.
>
Det kan vara du som är dålig på att meka, så där kan det bli även på fina komponenter. Framväxeln kan vara lite trixig att hitta bästa kompromiss i inställningen. Har man aldrig gjort det förut så ska man inte förvänta sig att få det bra vid första trevande försöket.

jonja skrev:
> Naikon skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har nu justerat lite själv och det är lite
> > bättre. Dock inte helt bra.
> > Jag får ett kort skrapande ljud från att
> kedjan
> > tar i framväxeln en gång vid varje
> > tramp-rotation, och det verkar inte att gå att
> > få bort hur jag än justerar. Det är som att
> > någonting är ojämnt.
> >
> Det kan vara du som är dålig på att meka, så
> där kan det bli även på fina komponenter.
> Framväxeln kan vara lite trixig att hitta bästa
> kompromiss i inställningen. Har man aldrig gjort
> det förut så ska man inte förvänta sig att få
> det bra vid första trevande försöket.

Absolut, förmodligen är det ju bara jag som inte vet vad jag gör. Kollade på några guider på youtube och justerade sen. Tyckte att det blev pyttelite bättre men det känns fortfarande inte bra.

Fick en tid för växeljustering på Sävedalens cykel först nästa torsdag. Lite tråkigt att behöva vänta en hel vecka :( Dessutom kommer mina skor+pedaler idag så man vart ju taggad på att ge sig ut.

Uppdatering: Kunde inte hålla mig en vecka, utan jag lastade in cykeln i bilen och drog iväg till Sportson Backaplan, de var de ända som hade öppet till 19. Gjorde en snabb växeljustering som tog typ ca 2 minuter. Verkade inte som det var så mycket att justera... men men, inte jag som betalar ju.

Idag kom i alla fall detta paket: http://i.imgur.com/4Y7Uure.jpg
Så nu ska jag ut och prova att cykla med clipless pedaler för första gången. Är nyfiken på hur det kommer att kännas. Ska nog pröva lite stillaståendes i garaget först så att inte det första man gör är att ramla :-)

Senast ändrad:
?? looking good! SPD testas utomhus - testa att klicka i och ur nån gång sen är det bara iväg. Klicka ur innan(!) du står still ?

Hehe, första rundan med SPD gick susens. Vart ju inga konstigheter alls. Kan dock tänka mig att det tar ett tag att få in vanan när man cyklar i tät stadstrafik, då måste man ju klicka ur betydligt oftare.

Nu väntar jag bara på bättre väder så att man kan ta en lite längre runda! Dock verkar det inte så lovande just nu här i Göteborg...

Organiseras det några LVG-rundor här på Happymtb?

Om man kör mkt stadstrafik så får man upp en förmåga att läsa av trafiken. Sällan jag blir överraskad om nån gör nåt korkat / farligt.

Så när man gör det så behöver man inte klicka ur så ofta (rödljus , ja) utan man anpassar farten till situationen. Öva på att cykla saaaaakta ?

Naikon skrev:
> Hehe, första rundan med SPD gick susens. Vart ju
> inga konstigheter alls. Kan dock tänka mig att
> det tar ett tag att få in vanan när man cyklar i
> tät stadstrafik, då måste man ju klicka ur
> betydligt oftare.
>
> Nu väntar jag bara på bättre väder så att man
> kan ta en lite längre runda! Dock verkar det inte
> så lovande just nu här i Göteborg...
>
> Organiseras det några LVG-rundor här på
> Happymtb?

HCK och Lygnerns Venner har regelbundna rundor.

Ni har väl något slags cykelkök där du bor (Götet?) också? Finns i Malmö där jag bor. Vet inte exakt hur det funkar, men tror man kan få låna verktyg och att man även kan få lite hjälp av ideella krafter. Kanske ordnar de kurser också.

Bra att kunna meka lite själv. Inte minst för att det då är lättare att upptckäcka när något verkligen är fel och att man ofta själv kan ställa en hyfsad diagnos. Om man sedan ändå väljer att lämna in, är man inte helt utlämnad åt verkstadens kunnande/inkompetens, utan kan ställa krav och kolla jobbet.

Annars är ju internätet en outtömlig källa till kunskap om man har lite tålamod, tummen någorlunda rätt placerad, och en handfull verktyg.

Tillbaka
Topp