LVG köpråd vevparti

McPh

Aktiv medlem
LVG köpråd vevparti
Hej!
Tänkte höra om någon mer kunnig en mig skulle kunna hjälpa mig på traven?

Idag sitter ett vevparti från Shimano märkt 11S 50-34MK(ingen mer märkning. Jag är nöjd med
den utväxlingen och har hittat ett nytt:
https://www.wiggle.se/shimano-105-r7000-11-speed-compact-chainset/

Lagret som sitter är ett BBRS500 och är totalt 90.mm brett, övriga komponenter är 105, frågan är
om det jag länkat till är funkis utan några modifieriangar eller är jag på fel spår?
Tackar på förhand

LVG köpråd vevparti
McPh sa:
Hej!
Tänkte höra om någon mer kunnig en mig skulle kunna hjälpa mig på traven?

Idag sitter ett vevparti från Shimano märkt 11S 50-34MK(ingen mer märkning. Jag är nöjd med
den utväxlingen och har hittat ett nytt:
https://www.wiggle.se/shimano-105-r7000-11-speed-compact-chainset/

Lagret som sitter är ett BBRS500 och är totalt 90.mm brett, övriga komponenter är 105, frågan är
om det jag länkat till är funkis utan några modifieriangar eller är jag på fel spår?
Tackar på förhand

Varför vill du byta vevparti?

Men visst 105 R7000 är ett bra vevparti.

LVG köpråd vevparti
Det har börjat fått hajtänder, och tänkte att det åker med av bara farten då jag tänkt byta kedja och kasset.
Är storleken vevarmens längd eller vad avser den?

LVG köpråd vevparti
Det är vevarmslängden.

Kolla även K&S här. Det brukar komma in en hel del oanvända vevpartier avplockade från nya cyklar.

LVG köpråd vevparti
Sixten Fors sa:
Varför inte byta klinga/klingor på befintligt vevparti? Istället för att byta vevparti och klingor? Vad har jag missat?

+1

Köp nya klingor istället. Det är uppenbarligen 50 och 34 tänder som du har på de två klingorna. Om du nu har 11s Shimano 105 så är det väl käckt om du köper den modellen (av rätt årsmodell dessutom).

LVG köpråd vevparti
Vilket vevparti är det? Ett sånt här?
IMG_0064.JPG

I så fall finns klingor här:
https://www.bike-components.de/en/Shimano/FC-RS500-11-speed-Chainring-p43078/
Ev passar även andra 5-armade klingor med 110mm BCD. Kanske dessa?
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=92888

LVG köpråd vevparti
bellasoda sa:
Sixten Fors sa:
Varför inte byta klinga/klingor på befintligt vevparti? Istället för att byta vevparti och klingor? Vad har jag missat?

+1

Köp nya klingor istället. Det är uppenbarligen 50 och 34 tänder som du har på de två klingorna. Om du nu har 11s Shimano 105 så är det väl käckt om du köper den modellen (av rätt årsmodell dessutom).

Plus två.

LVG köpråd vevparti
ooms sa:
Vilket vevparti är det? Ett sånt här?

I så fall finns klingor här:
https://www.bike-components.de/en/Shimano/FC-RS500-11-speed-Chainring-p43078/
Ev passar även andra 5-armade klingor med 110mm BCD. Kanske dessa?
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=92888

Japp det är ett sådant, självklart byter jag heldre bara klingorna än hela vevpartiet. Men
lite nervös för att beställa hem fel, då jag inte hittar något artnr på de befintliga klingorna.

Det du länkade till är märkt: 50-34MH det jag har är märkt: 50-34MK vad är skillnaden?

Senast ändrad:
LVG köpråd vevparti
"Alla" 5-arm 110 BCD borde funka.
Köp de i länkade Happyannonsen. Ser inte alls slitna ut.
Vill du ändå uppgradera vevpartiet, så håll koll på K&S.

LVG köpråd vevparti
McPh sa:
Men
lite nervös för att beställa hem fel, då jag inte hittar något artnr på de befintliga klingorna.
Titta på insidan av vevarmen, i området kring pedalgängan. Där brukar Shimano skriva vad det är för artikelnr på vevpartiet. När du vet vad du har för vevar är det inte svårt att veta vilka klingor som passar.

Bilagor

• 190807_R8000 vev m klingor.jpg
    190807_R8000 vev m klingor.jpg
    138.1 KB · Besök: 103
  • 180718_XT vev.jpg
    180718_XT vev.jpg
    137.3 KB · Besök: 110
LVG köpråd vevparti
Ang märkningen MK, MH, osv, tror jag att det har att göra med växlingsramper på klingorna. Shimano påstår att de är utformade för att funka optimalt tillsammans. Dvs en 50MK-klinga bör kombineras med en 34MK för att funka bäst (men den funkar såklart med andra 34:or också, men kanske inte ”optimalt”). I ditt fall ska du ju byta båda klingorna, så så länge du köper båda ”samma” är det inga problem.

Senast ändrad:
LVG köpråd vevparti
Sixten Fors sa:
McPh sa:
Men
Titta på insidan av vevarmen, i området kring pedalgängan. Där brukar Shimano skriva vad det är för artikelnr på vevpartiet. När du vet vad du har för vevar är det inte svårt att veta vilka klingor som passar.

Tackar, hittade det.

LVG köpråd vevparti
ooms sa:
Ang märkningen MK, MH, osv, tror jag att det har att göra med växlingsramper på klingorna. Shimano påstår att de är utformade för att funka optimalt tillsammans. Dvs en 50MK-klinga bör kombineras med en 34MK för att funka bäst (men den funkar såklart med andra 34:or också, men kanske inte ”optimalt”). I ditt fall ska du ju byta båda klingorna, så så länge du köper båda ”samma” är det inga problem.

Tackar för hjälpen. Klickade hem klingorna från bike-components, fint med nytt när det är dags att ta fram LVG:n.

LVG köpråd vevparti
Där fins minst tre parametrar när det gäller att välja (lättaste) utväxling; hur brant det är, hur långt det är och hur vältränad man är. I frågan om utväxling för JR så är det bara två av dem som är hyggligt kända.

LVG köpråd vevparti
Jag hade nog valt 11-32T kassett för att undvika risken att grinda med låg kadens, eller 11-34T om det förväntas vara svinbrant, motvind och trötta ben :)

LVG köpråd vevparti
bellasoda sa:
McPh sa:
Lite OT men tror ni det är bra utväxling med 34/28 om man ska försöka sig på JR?

Jag säger ja.

Rent statistiskt sett så bör en användare med 12 år som medlem på happy komma upp för en genomsnittlig lång backe med 34/28 som lättaste utväxling.

Kör på det om jag nu lyckas knipa en plats, orkar inte laborera med diverse saker. Kör på det jag är van med och det har gått bra de senaste åren.

LVG köpråd vevparti
Första två backarna på JR är väsentligen rena åkbackar. Lite brantare upp en bit mot toppen av Valdresflya men för dessa två behövs ingen speciellt låg utväxling.

Den tredje backen, upp till Sognefjell, går i två etapper vilka separeras av ett parti där det går lite utför och man sen åker helt platt längsmed en sjö. Under senare delen av den första etappen finns någon km eller två där det är lite brantare. Den andra etappen är i tre delar där del 1 och 3 är lite brantare medan del 2 (biten fram mot turisthytten där kurvorna börjar) är lättare.

Sen är det en del rätt branta knixar uppe på fjället men de är korta. Slutligen är det väl ett par km i backen efter Gaupne, strax efter 40 mil, där det lutar på lite mer. Som sådana är egentligen ingen av backarna kontinuerligt brant under någon betydande sträcka men efter 30+ mil känns det förstås lite annorlunda i benen än de skulle göra efter någon enstaka mil.

Jag har kört två gånger. Första gången med 39/25 som lättaste växel och andra gången med 34/27 (om jag inte minns alldeles galet). Vägde in på runt 80 kg (fördelade på 186 cm) vid de två tillfällena. Var kanske något bättre tränad andra gången och visst fick jag ta i lite mer uppför första gången, men egentligen var det inget problem att klara sig upp första gången heller.

En aspekt kan också vara om du gillar att sitta eller stå när det är brant. Typiskt håller man lite lägre kadens när man står så om du gillar den ställningen uppför är behovet av låg utväxling inte lika stort.

Summa summarum tror jag att det jag försöker säga är att backarna på JR i sig inte är så farliga och hade loppet varit kortare hade jag sagt att du klarat dig med relativt måttlig kassett om du har en 34:a fram. Längden kan dock göra att det kan vara skönt att ha lite lättare lättaste växel. Personligen tycker jag dock en 34:a bak verkar överdrivet givet att du inte har en massa dövikt att släpa på.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp