(lvg) Kort sadel

(lvg) Kort sadel
julgus sa:
Det nya heta är ju lite bredare, kortare sadlar med uttag för "känsliga delar". Tanken är att det ska vara mer bekvämt längre perioder i aeroställning. Ex https://www.cykloteket.se/artikel/p...zCVsNDBzVI5ocsob8JyOCga0zwzU36AhoCTFEQAvD_BwE

Någon som testat? Åsikter?

Jag testade på crossen, men saknade styrningen i sida vid övergång från stående till sittande. Tror att konceptet fungerar bättre på ren landsvägscykling.

Så jag bytte tillbaka till en gammeldags sadelform. Det fungerade bättre för mig - lustigt nog har jag fyra olika fabrikat på sadlarna på mina cyklar, men de är väldigt lika i form och storlek trots att de kommer ifrån olika håll - det pinsammaste är att formen och storleken är nära nog identisk med vad jag sätt på under 80-talet. Är nog en gnutta konservativ.... ?

(lvg) Kort sadel
julgus sa:
Det nya heta är ju lite bredare, kortare sadlar med uttag för "känsliga delar". Tanken är att det ska vara mer bekvämt längre perioder i aeroställning. Ex https://www.cykloteket.se/artikel/p...zCVsNDBzVI5ocsob8JyOCga0zwzU36AhoCTFEQAvD_BwE

Jag har i år kört med Pro Stealth på både racer och grus/rando-hojen och för mig har de varit klockrena.
Hade tidigare vad jag tyckte var rätt bra sadlar men kom inte undan domningar när jag körde längre turer där jag använde mig av aero-pinnar, dessa problem försvann helt med Stealth sadeln och jag tycker mig inte heller ha funnit några nackdelar gentemot mer traditionella sadlar.

(lvg) Kort sadel
Fråga: Ska man gå upp en storlek i bredd? Det står så här:
Sadelkategori: 142mm
Bredden på sittben: 115-129 mm

Den finns i152mm bredd också. Har tidigare haft 143mm sadel.

(lvg) Kort sadel
emilh sa:
julgus sa:

Jag har i år kört med Pro Stealth på både racer och grus/rando-hojen och för mig har de varit klockrena.
Hade tidigare vad jag tyckte var rätt bra sadlar men kom inte undan domningar när jag körde längre turer där jag använde mig av aero-pinnar, dessa problem försvann helt med Stealth sadeln och jag tycker mig inte heller ha funnit några nackdelar gentemot mer traditionella sadlar.

+1

(lvg) Kort sadel
julgus sa:
Fråga: Ska man gå upp en storlek i bredd? Det står så här:
Sadelkategori: 142mm
Bredden på sittben: 115-129 mm

Den finns i152mm bredd också. Har tidigare haft 143mm sadel.

Jag körde på 142mm och har haft 140-145mm Selle Italia SLR, Fizik Antares och Brooks C15 innan.

(lvg) Kort sadel
Jag har snikversionen på vardagscykeln, jag tycker den är skön.
Fast jag har inte gjort någon långstyrning och aldrig haft blöjbyxa på mig på den sadeln.

Lutar åt att jag byter ut min Antares på racern till kommande säsong.

(lvg) Kort sadel
Klickade hem en med kolfiberrails efter er input. De har 30drg returrätt även om jag använt den så det känns riskfritt. Gillar idén med kortare sadel och efter vad jag läst så verkar de flesta vara överens om detta. Jakten på den perfekta sadeln fortsätter....

(lvg) Kort sadel
Biltemas sadel "Sport" verkar ganska schysst, lite bredare. Ser ut att likna min WTB Volt Comp väldigt mycket och den är jag grymt nöjd med. Nästa gång jag är förbi där ska jag plocka upp en sådan:
https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykelreservdelar/sadlar/cykelsadel-sport-2000040048

1

(lvg) Kort sadel
Modellen kort sadel har funnits rätt länge. Den slog väl med Specialized power? Den var inget för mig. Sitter bättre på smalare sadlar, samt att man får fler positioner att göra småjusteringar på med en konventionell sadel.

Stealth see dock bekväm ut!

(lvg) Kort sadel
(lvg) Kort sadel
Jo, det man läst är den blir mer obekväm vid längre pass. Men, kan jag bli av med domningar i aeroposition så tar jag lätt ev mindre komfort i övrigt.
NickPick sa:
Modellen kort sadel har funnits rätt länge. Den slog väl med Specialized power? Den var inget för mig. Sitter bättre på smalare sadlar, samt att man får fler positioner att göra småjusteringar på med en konventionell sadel.

Stealth see dock bekväm ut!

(lvg) Kort sadel
Så lite återkoppling.
Det är en ganska annorlunda upplevelse mot mer vanliga sadlar. Man sitter på sittbenen. Punkt slut, finns inget annat o sitta på. Lite det som jag var efter. Men det blir väldigt uppenbart. Jag har en tendens att hasa fram när jag blir trött o hänger mer på "paketet" vilket inte alls är bra och med denna sadel verkar detta problem bli mindre eftersom det inte går helt enkelt. Vi får se vad sittbenen säger efter några timmar i sadeln...

Hög finish, snyggare irl än på bild, lätt samt hyfsat överkomlig (1400.- på Mantel.com) + 30 dgr returrätt.

Bilagor

• 20191207_143613.jpg
    20191207_143613.jpg
    113.1 KB · Besök: 224
(lvg) Kort sadel
Jag har Prologo Dimension som är snarlik, enda skillnaden är typ att framdelen är smalare, vilket passa mig bättre.
Funkar perfekt för mig iaf.

(lvg) Kort sadel
Japp, domnar inte alls men det tar på sittbenen. Att komma ned i och behålla aeroposition är lättare också! Detta avlastar också sittbenen!
Sadeln känns mera race på något vis. Jag är helnöjd så här långt!

Vertigo sa:
Fick min stealth idag efter jag sett denna tråd, äntligen ett zwift pass utan domningar.

(lvg) Kort sadel
Hej

Är sugen på att byta ut min Romin som varit med i 4-5säsonger mot en ”modern” kort sadel. Lutar åt en Fizik vento Argo R1, någon som har några erfarenheter av denna???

(lvg) Kort sadel
Såja. Nu efter ett antal timmar irl så kan jag bedöma sadeln mer rättvist. Det är underbart att paketet är med hela resan, gör kortare fysiologiska pauser enklare. Men, den tär mer på sittbenen, helt klart. Nu har jag iof cyklat med bibs utan pads vilket så klart kan vara en anledning till lite ökat obehag i röven.

Men, summerat så det ett klart lyft, verkligen. Notera att du kan behöva sänka sadeln en aning mot en tidigare, man sitter liksom lite högre.

Så lite återkoppling.
Det är en ganska annorlunda upplevelse mot mer vanliga sadlar. Man sitter på sittbenen. Punkt slut, finns inget annat o sitta på. Lite det som jag var efter. Men det blir väldigt uppenbart. Jag har en tendens att hasa fram när jag blir trött o hänger mer på "paketet" vilket inte alls är bra och med denna sadel verkar detta problem bli mindre eftersom det inte går helt enkelt. Vi får se vad sittbenen säger efter några timmar i sadeln...

Hög finish, snyggare irl än på bild, lätt samt hyfsat överkomlig (1400.- på Mantel.com) + 30 dgr returrätt.

Tillbaka
Topp