[lvg] Shimano vs SRAM

meekberg

Medlem
[lvg] Shimano vs SRAM
Har byggprojekt på G men är i valet och kvalet vad det gäller komponentgruppen.

Kan ni inte dela med er av erfarenheter Shimano vs SRAM, både känsla och kvalite är intressant. Grupperna som är av intresse för min del är Shimano Ultegra 6700 och SRAM Force, men det behöver inte vara just dessa ni använt.

Tack på förhand.

[lvg] Shimano vs SRAM
Körde VR 2009 med Ultegra SL (6600) på 12.38 och VR 2010 med SRAM Force 2010 på 9.02... Trodde fan inte att d skulle va så stor skillnad ;)

//
Roffe

[lvg] Shimano vs SRAM
Jag har kört med en SRAM Force 2010 grupp nu dom senaste veckorna och på min andra hojj har jag Campa Chorus och så här långt tycker jag att SRAM grejjerna funkar ruggigt bra och slår Campa prylarna på fingrarna och skulle jag välja idag så skulle valet helt klart bli det samma..

Sen att SRAM Force både är lätt och snyggt gör ju inte saken sämre :-)

Här har du bra pris och snabb leverans
http://www.merlincycles.co.uk/campagnolo-shimano-and-sram-groupsets/sram-force-groupset-2010.html

[lvg] Shimano vs SRAM
Finns det någon fördel med Ultegra?

Force har: Direkta växlingar, välformade reglage, lätt vikt, nya gruppen är riktigt snygg.

[lvg] Shimano vs SRAM
Att inte ens ha med campa i ekvationen känns helt knasigt för mig. Men så kör jag bara shimano (ultegra!) på mins SS-räser och ingenstans annars.

[lvg] Shimano vs SRAM
Har Sram Rival och det är snudd på att jag hystar iväg hela cukeln o köper en Ultegrautrustad hoj istället. <Emen vem vet force är kanke så fantaastiskt mycket bätter än rival??

[lvg] Shimano vs SRAM
kört shimano 6600, sram rival av första generationen, o nu sram force 2010. alla funkar bra. senaste Forcen är dock ett snäpp värre. att den sen ä klart lättast, o en hel del lättare än 6700 skadar inte.

men 6700 ä bra med, o bästa är ju om du kan pröva. jag personligen röstar dock på force 2010.

[lvg] Shimano vs SRAM
Tjena,

Har haft både SRAM och Shimano komponeter på tidigare racers. Kör DuraAce idag som efter lite uppdateringar börjar ta sig och fungerar bra. Är dock imponerad av SRAMs precision i växlingarna, DoubleTap reglagen lär man sig snabbt och då funkar det riktigt bra.

Nackdelen med SRAM kontra shimano är dock att det är lite dyrare + att det var inte helt enkelt att få tag i delar ibland. Dock är ju Forcen ljusår mycket snyggare.. :)

/Danne

[lvg] Shimano vs SRAM
Själv kör jag med Ultegra 6700 och upplever det som ett lyft efter att ha traskat Tiagra - Rival - Ultegra. Jag har faktiskt inga planer alls att byta upp mig då jag faktiskt är ganska nöjd och inte vill gå upp mer i pris. Force är väl en bit dyrare än Ultegra?

[lvg] Shimano vs SRAM
slemklump skrev:
-------------------------------------------------------
> Själv kör jag med Ultegra 6700 och upplever det
> som ett lyft efter att ha traskat Tiagra - Rival -
> Ultegra. Jag har faktiskt inga planer alls att
> byta upp mig då jag faktiskt är ganska nöjd och
> inte vill gå upp mer i pris. Force är väl en
> bit dyrare än Ultegra?

forcen får man för ca 7000 kr. o ligger väll en 100 gram under DA 7900 i vikt om jag inte minns fel.

[lvg] Shimano vs SRAM
staine skrev:
> Har Sram Rival och det är snudd på att jag
> hystar iväg hela cukeln o köper en
> Ultegrautrustad hoj istället. <Emen vem vet
> force är kanke så fantaastiskt mycket bätter
> än rival??

Varför? Rival är ju hur bra som helst

Anledningen att Campa inte här med här tror jag är för att det är dyrt plus att det skulle vinna ;)

[lvg] Shimano vs SRAM
Har inga erfarenheter av lvg prylar men jag har just bytt från shimano till sram på min mtb och sram sopar banan med shimano, mycket tack vare att sram inte behöver dra lika mycket vajer för att växla.
Borde väll bli lite åt det hållet med lvg prylar också?

[lvg] Shimano vs SRAM
cerro skrev:

>
> Varför? Rival är ju hur bra som helst

Tycker den är trög, klonkig, klossig. Ultegran är mer sömlös och "smooth". (Presicionen är iof inget fel på). jag älskar mina utegrahojar!

[lvg] Shimano vs SRAM
staine skrev:
> cerro skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Varför? Rival är ju hur bra som helst
>
>
> Tycker den är trög, klonkig, klossig. Ultegran
> är mer sömlös och "smooth". (Presicionen är
> iof inget fel på). jag älskar mina utegrahojar!

ja, smaken är ju som baken, delad. de är lite olika i hur de känns. du kan ju byta till http://www.wiggle.co.uk/p/cycle/7/Yokozuna_Reaction_Cable_System/5360046543/ , en del säger att de där ger sram växlarna en känsla som lite mer är som shimanos, dock inte helt så "symaskinsaktigt" som shimano är.

[lvg] Shimano vs SRAM
Det stämmer med Rivalen, Den är ljusår från Force i känsla. Jag hadde full Rival på min Cross men ena handtaget gick sönder, i utbyte fick jag Force och skilnaden märktes direkt. Från pang och knirk till tick och klick.

Tillbaka
Topp