(LVG) Shimanohjul, skräp eller?

• Trådstartare Trådstartare Botte B
  • Start datum Start datum
B

Botte B

Guest
Har beställt en hoj med Shimano WHR 550 hjul.Fick sedan syn på några inlägg som sågade dessa hjul. Är de kassa eller vad? Hur många kilo är de avsedda att klara? Beställde en ram i storlek 62, då tycker man ju att hjulen borde hålla för en fullvuxen man ;)

Jag har själv dessa hjul, men jag kan inte uttala mig om hur bra dom är annat än att dom hållit för mina 85kg. Jag läste däremot här på forumet ett inscannat tyskt test där WHR-550 fick mycket bra betyg, och ansågs väldigt prisvärda. Något tunga men aerodynamiska, vilket jag tror är rätt prioritet i platta Sverige.

Jag har tidigare kört på WHR-500 hjulen och de är inte direkt någon höjdare, framförallt är de inte tillräckligt styva för mig, flexade en hel del när man stod upp, etc (väger in runt 90). Bytte sedan till Shimano 105 hjul - vilka jag har för mig är ungefär samma som WHR-550 hjulen. Dessa trivs jag riktigt bra med och de är bra mycket styvare och upplever inte något större flex vid stående cykling. Har för mig att problemen med 550-hjulen varit framförallt relaterat till ekerbrott och problem att få tag på ersättningsekrar.

550-hjulen är bättre än 500. Ekerproblemen på 550 gäller nog tidiga hjul, sedan bytte de till bättre ekrar. Det är vad jag har läst mig till. I praktiken har jag bara goda erfarenheter av 550. Jag körde PBP på 550-hjul. De har varit spikraka hela tiden. Jag vet inte vad du menar med fullvuxen man, men mina hjul sitter på en cykel i storlek 66, det är orginalhjulen. Jag väger i och för sig inte så mycket.

Shimano WH-R550 hjulen är ett av de hjulpar som testades i tidningen Tour 6 2007, bla testade de alla hjul i vindtunnel.
bildFPteaserbig1188225930_laufraeder46d2e38a9737e.jpg

De fick ok omdöme, förutom på vikten då (f: 783g b:1041g), och även styvheten som kunde vara bättre.

Enl testet skall de inte ha ngn viktgräns, aerodynamikst är de hyfsade: 25,9W vid 50km/h
Jmf med tidigare test här: http://www.rouesartisanales.com/article-4934445.html

Du kan läsa mer och tanka hem hela testet för 2 Euro här:
http://www.tour-magazin.de/to/tour_artikel/show.php3?id=2366&nodeid=28&subnav=21&ps_lo=5

/Håkan

Har också ett par WH-R550 har inte haft några problem med dem och har ändå cyklat 300 mil på dem i sommar. I och för sig är de de enda landsvägshjulen som jag har provat så jag har inte mycket att jämföra med.

/Johan

Tillbaka
Topp