[LVG] Skillnader Campa & Shimano?

glitch

Aktiv medlem
Står och lurar på att köpa en racer och funderar nu på hur olika grupper skiljer sig. Den hojen jag grubblar som mest på är Ultegra utrustad men det går att få den med Campa Centauer mot ett par Euro extra. Frågan är då vilka för/nackdelar det finns med Campa V.S. Shimano mer än att Campa så klart känns mycket häftigare ;)?

/C

Den största skillnaden är väl att Campa inte har fikeutrusningsprylar i sitt sortiment ? Fråga GurraG, han kan Campa ! Alla andra på Happy kan Shimano. ;)

//Skogling

Campa är INTE häftigare - bara coolare ;-)

Jag skulle blanda - Centaur med Ultegra HTII-vevpartiet för funktionens skull.
Polerar du sen bort Shimanologgan på vevarmarna syns det knappt att du inte är purist;-)

Jag personligen gillar Campa pga av att deras ergonomi i Ergopower-handtagen. Att Campa i mina ögon dessutom är betydligt snyggare an Shimano är ju ingen nackdel ;). Vissa gillar inte att växla med tummen andra gillar det...

Tja, jag skulle valt Centaurutrustningen om prisskillnaden är liten.

//Ola

Största skillnaden är formen på reglagen och hur växlingen går till. Formen är en smaksak. Själv tycker jag Campas reglage är snyggare med helt dold wiredragning och inte så "klumpigt" utseende.
På Campareglage växlar du (bak) till tyngre växel med ett tumreglage och till lättare växel med reglaget bakom bromshandtaget. På Shimanos reglage växlar du till tyngre växel med reglaget bakom bromshandtaget och till lättare växel genom att trycka på själva bromshandtaget. En fördel med Campas reglage är även att du kan växla flera steg med ett tryck både uppåt och neråt, där Shimanos bara tillåter ett steg per tryck för nedväxlningar.
Skulle prylarna krångla så är det lättare att hitta reservdelar till Shimano. Däremot brukar inte racerprylar (av hög kvalitet) krångla särskilt mycket.

Senast redigerad av en moderator:
JT skrev:
-------------------------------------------------------

> Skulle prylarna krångla så är det lättare att
> hitta reservdelar till Shimano. Däremot brukar
> inte racerprylar (av hög kvalitet) krångla
> särskilt mycket.

De kompisar jag haft vars STI-handtag slutat fungera (DuraAce till Tiagra) har tvingats att köpa helt nya handtag. Det har inte funnits reservdelar att tillgå för att laga dem. De få som haft problem med Campa har lätt kunnat fixa reservdelar.

Referee

Referee skrev:
> De kompisar jag haft vars STI-handtag slutat
> fungera (DuraAce till Tiagra) har tvingats att
> köpa helt nya handtag. Det har inte funnits
> reservdelar att tillgå för att laga dem. De få som
> haft problem med Campa har lätt kunnat fixa
> reservdelar.

Jag menade mest att det är fler ställen som säljer Shimano än Campa.

när jag cyklade genom Sverige för två år sedan var jag glad att det var Shimano som satt på min cykel och inte Campa när frihjulsbodyn bestämde sig för att lägga av i Storuman...

McOla skrev:
> eller så vänder man på det - hade du haft campa
> ahde aldrig frihjulsbodyn lag t av i storuman ;)

Tvärtom, faktiskt.
Oberoende tester visar att Shimanos nav är bättre tätade än Campas,
åtminstone när det gäller det bättre Shimano-naven jämfört med de bättre Campa-naven.
http://www.fredrikshof.se/docs/teknik/prylar/shcamp98/test99.htm

Man kan själv lätt kolla detta genom att jämföra sprängskisserna över nav hos
http://www.shimano.com
http://www.campagnolo.com

En sexsidig jämförelse mellan DA och Record finns att tanka hem för 2€ här:
http://www.tour-magazin.de/to/tour_artikel/show.php3?id=812&nodeid=28&subnav=21&ps_lo=25

En fyrasidig presentation av 10-delade Ultegra finns (gratis) här:
http://www.tour-magazin.de/to/tour_artikel/show.php3?id=1262&nodeid=28&subnav=21&ps_lo=10

En femsidig presentation av 10-delade 105 finns här, inkl viktjämförelse med Ultegra och DA:
http://www.tour-magazin.de/to/tour_artikel/show.php3?id=1708&nodeid=28&subnav=21

Mitt tipps:
Satsa på 10-delade 105 och lägg pengarna du sparar på bättre hjul.
Eller varför inte en resa för dig och cykeln, Mallis i April kanske?

/Håkan

Det var ju inte så att jag skämtade..... men du kanske missade min smiley?

Sen anser jag faktiskt att test från 98 har noll relevans för nya saker av idag.

Jag själv tvekade inte en sekund när jag valde Campa Chorus och Campa Eurus till den nya hojen efter att ha kört Campa Record från -99 och Zonda -04 de senaste åren. Men jag erkänner, jag går mer efter känsla än tyska tester när jag väljer cykeldelar. :)

//Ola

Fram för fler oberoende tester av fiskeutrustning från 98´:o)

En tanke som slog mig efter att ha läst HåkanC:s inlägg: Det mesta från Tour kostar 2€ att tanka hem men inte presentationer på 4-5 sidor för Shi!manos prylar, de är gratis.

Luktar det ingenting?

/G

McOla:
Du skall naturligtvis lägga din pengar på det du vill.

Testet av 99-års prylar har relevans ffa för Campa-naven, de nav som bara fanns hos Record -99 är av samma grundkonstruktin, tex map tätning, som finns i bätter (Centaur->Record) Campa-naven idag.
Shimanos nav har inte heller fått ngn större designändring vad avser tätningar sedan -99.

Det kan man också se om man jämför sprängskisser, det var därför jag skrev det.

OBS
Naturligtvis är inte Shimanos nav helt felfria och av perfekt design, långt därifrån.
Men de är av en bättre design och bättre tätade än Campas.
Ett av de större problemen med Shimanso nav är att när de kommer från fabrik innehåller är de för hårt dragna (för lite lagerspel) och de har för lite fett i lagrena, tydligen också i bodyn enl alla rapporter om problem med krånglande bodys.
Anledningen till det bristande lagerspelet och fettmängden skall vara att det går snabbare att ekra upp och justera ett hjul då, åtminstone i fabriker där hjul maskinbyggs.
Tyvärr verkar det alltså som en del cykelhandlare som fortfarande handbygger hjul inte trycker i mer fett och justerar naven efter hjulbygget.

/Håkan

Jag glömde bilden.
Tullio.jpg

/G

det där med reglage är ju en smaksak, personligen tycker ja att shimanos reglage är mycket "bekvämare" att hålla i + att jag aldrig kommit överrens med tumreglaget på campa. är det bara jag som tycker det sitter väldigt konstigt till? :D

hur växlar man åt andra hållet på Shimano när man inte har tumreglaget? Tumreglaget finns iofs på Shimano Sora så det är inte bara Campa som har de.

GurraG skrev:
> En tanke som slog mig efter att ha läst HåkanC:s
> inlägg: Det mesta från Tour kostar 2€ att tanka
> hem men inte presentationer på 4-5 sidor för
> Shimanos prylar, de är gratis.

Här har tex en gratis presentation om Campas elektroniska växel:
http://www.tour-magazin.de/to/tour_artikel/show.php3?id=1351&nodeid=28&subnav=21&ps_lo=10

Bryr du dig verkligen om tester av sådant som funktion och hållbarhet?

Jag trodde inte det efter att du hade skrivit det här:
jag betalar gärna extra för Record, inte för funktionen utan för utseendet och lyckan av att äga.
:-)

Några av Tours tester finns att gratis tanka hem, definitivt inte enbart de av Shimano-prylar.

/Håkan

cerro skrev:
> hur växlar man åt andra hållet på Shimano när man
> inte har tumreglaget? Tumreglaget finns iofs på
> Shimano Sora så det är inte bara Campa som har de.

har ju skrivits i ett tidigare inlägg, genom att "vicka" hela bromshandtaget

Tryck det svarta reglaget inåt så växlar du till en tyngre växel. Tryck det stora silvriga bromsreglaget innåt så växlar du till en lättare..

shimano%207800%20sti%20levers.jpg

Baltazar skrev:
>
> har ju skrivits i ett tidigare inlägg, genom att
> "vicka" hela bromshandtaget

Trådkapning:
Undrar hur lång tid det kommer att ta att vänja sig vid SRAMs växelraglage (Double Tap var det väl?)?

Och hur det kommer att fungera när det är slitet.
Det ryktas på nätet att CSC kommer att få betalt för att använda SRAM, men deras prylar kommer väl aldrig att vara slitna. SRAM byter väl ut dem var 14e dag hellre än att de missar ngn seger pga slitna prylar.....

/Håkan

Självklart väljer jag Campa för att de har snyggare logga. Hade jag velat ha saker som funkar hade jag haft en Casio på armen och inte något mekaniskt schweiziskt som drar sig hela tiden. ;-)

Jag bryr mig om oberoende tester.

Mitt: "jag betalar gärna extra för Record, inte för funktionen utan för utseendet och lyckan av att äga" betyder inte att jag inte läser tester.

/G

HåkanC skrev:
> Baltazar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > har ju skrivits i ett tidigare inlägg, genom
> att
> > "vicka" hela bromshandtaget
>
>
> Trådkapning:
> Undrar hur lång tid det kommer att ta att vänja
> sig vid SRAMs växelraglage (Double Tap var det
> väl?)?
>
> Och hur det kommer att fungera när det är slitet.
> Det ryktas på nätet att CSC kommer att få betalt
> för att använda SRAM, men deras prylar kommer väl
> aldrig att vara slitna. SRAM byter väl ut dem var
> 14e dag hellre än att de missar ngn seger pga
> slitna prylar.....
>
>
> /Håkan

de som testat säger ju att det gick fort att vänja sig, väldigt fort. sen det där med slitning kan ju bli ett problem, men tror nog att sram tänkt på detta o igentligen, varför skulle det vara ett större problem än med vilket annat reglage som helst. skulle vara kul o testa. vara lite annorlunda

Baltazar skrev:
>
> de som testat säger ju att det gick fort att vänja
> sig, väldigt fort. sen det där med slitning kan ju
> bli ett problem, men tror nog att sram tänkt på
> detta o igentligen, varför skulle det vara ett
> större problem än med vilket annat reglage som
> helst. skulle vara kul o testa. vara lite
> annorlunda

Visst skulle det vara kul och testa.
Men jag tror nog ändå att slitaget kan bli ett problem;
mitt i rörelse måste ju mekanismen 'vända på sig' eller åtminstone få vajern att gå åt andra hållet. Denna 'vändning' sker alltså vi en punkt i rörelsen, och vid slitage borde den flytta på sig, eller?
Detta kan alltså ställa till problem.

Men jag hoppas trots det att de lyckas.

Ffa Shimano, men även Campa, kan behöva lite konkurrens så att de skärper till sig.
Tyvärr är det ju så att campa inte är mycket till konkurrent år Shimano, enl uppgift skall det säljas mer Shimano-prylar i Italien än vad Campa säljer totalt.

/Håkan

Toyota säljer också mer i Italien än vad Ferrari säljer, ändå får jag känslan att de flesta vill ha en Ferrari:-)

Jämförelsen haltar Håkan C

I och med att Shimano gör pryttlar för alla typer av cyklar och dessutom gör dom fiskerullar så kan du inte jämföra på det viset.

Hur grejorna funkar är de klart jämförbara.
Men det är klart, är det viktigare för en vad Tour tycker än som är relevant för ens cykling så kan man ju sätta fiskegrejor på racern:-)

ha det
Jan

Bild på Campa Velocehandtag (en av de billigare serierna!). Som små välpolerade skulpturer. Klick, klick, växling som i en Ferrari Testarossa;) Mmm..

pinta5.jpg

Steelisreal skrev:
> Toyota säljer också mer i Italien än vad Ferrari
> säljer, ändå får jag känslan att de flesta vill ha
> en Ferrari:-)

På tal om dålig jämförlse.....

Hoppas du inte har Easton grejer på cykeln,för dom gör ju ishockeyklubbor också.... ;-)))

Steelisreal skrev:
> Toyota säljer också mer i Italien än vad Ferrari
> säljer, ändå får jag känslan att de flesta vill ha
> en Ferrari:-)
>
> Jämförelsen haltar Håkan C
>
> I och med att Shimano gör pryttlar för alla typer
> av cyklar och dessutom gör dom fiskerullar så kan
> du inte jämföra på det viset.
>

Nja, det är snarare din jämförelse som halta + att det verkar som du missförstod mig.

Shimano behöver seriös konkurrens, i verkligheten är Campa för små för att vara det.
Åtminstone för räknenissarna som bestämmer hos Shimano.

Campa behöver en konkurrent oxå, men inte av samma anledning som Shimano.
Idagens läge är det många som köper Campa för att de är det ända alternativet till Shimano,
detta trots att de är dyrare, har tekniska brister/svagheter och håller kvar vid gammalmodig teknik.

De som vill ha ett modernt och tekniskt välfungerande alternativ till Shimano kan förhoppningsvis få det av SRAM.
Campa måste konkurrera om dessa alternativköpare.

Förhoppningsvis tar både Shimano och Campa denna konkurrens från SRAM som ett tillräckligt starkt 'hot', och det får dem att skärpa till sig och ta fram bättre prylar utan att de för den delen blir dyrare.

OK?

/Håkan

Johan S skrev:
> Bild på Campa Velocehandtag (en av de billigare
> serierna!). Som små välpolerade skulpturer. Klick,
> klick, växling som i en Ferrari Testarossa;)

Äh, kom igen nu.. :) Campa är mer klonk klonk. Det är Shimano som är klick klick.. Vilken som ligger närmast en ferrari har jag däremot ingen aning om.. :)

Testarossan är väl ganska svårkörd och tröga växlar eller? jag kör med Campagnolo Xenon som är deras sämsta serie och den fungerar väldigt bra. Mycket bättre än Shimano Sora som är de enda Shimano jag provat. men hade gärna provat fler grupper för att få lite jämförelse.

HåkanC skrev:

>
> Visst skulle det vara kul och testa.
> Men jag tror nog ändå att slitaget kan bli ett
> problem;
> mitt i rörelse måste ju mekanismen 'vända på sig'
> eller åtminstone få vajern att gå åt andra hållet.
> Denna 'vändning' sker alltså vi en punkt i
> rörelsen, och vid slitage borde den flytta på sig,
> eller?
> Detta kan alltså ställa till problem.
>
> Men jag hoppas trots det att de lyckas.
>
> Ffa Shimano, men även Campa, kan behöva lite
> konkurrens så att de skärper till sig.
> Tyvärr är det ju så att campa inte är mycket till
> konkurrent år Shimano, enl uppgift skall det
> säljas mer Shimano-prylar i Italien än vad Campa
> säljer totalt.
>
>
>
> /Håkan

mm, man får hoppas de tänkt på det, o de har nog testat en hel del.

Att ferrari inte säljer lika mycket som toyota kan väll inte bero på priset, eller?

Själv kör jag med campa veloce och ibland njuter jag verkligen av hur exakt och fint växlingarna sitter. Tumregalgen är fantastiska! Ligger du på stora klingan fram och stor bak och vill ändra till liten fram liten bak, situtation som kan uppstå innan backe, så är det bara trycka båda tumreglagen i bott och vipps har du samma utväxling fast med lilla fram och liten bak.

Man blir ju sugen att testa Campagnoloreglage nu när man hör att man slipper växla med bromsreglaget - mina handleder gillar inte mina gamla shimanoreglage....

Lite trådkapning här men ni som kört båda - ergonomsikt vilka är att föredra??? Ja det är individuellt och kanske inte helt lätt att svara allmängiltigt på men ändå - vad tycker ni???

Jämförelsen Ferrari/Toyota kanske inte är så dum. Många vill känna sig balla i en Ferrari även om de vet att Toyota/Lexus egentligen gör betydligt mer pålitliga/slitstarka/driftsäkra/högkvalitativa bilar.

när det är såpass liten prisskillnad på Campagnolo och Shimano är det inte så svårt val. Har man dessutom bara en racer för njutningens skull på sommarhalvåret måste Campagnolo vara att föredra.

Oskar: Menar du att inte Campagnolo är pålitliga/slitstarka/driftsäkra och högkvalitativa eller? Det borde man kanske meddela Ferrari också. För Ferrari satsar väl på kvalitet med sina saker, jag kör hellre en Ferrari i 250km/h än en Toyota/Lexus av den anledningen att jag skulle lita mer på Ferrarin. Det borde betyda att Ferrari och då Campagnolo fungerar bra om man pressar de lite mer än en Toyota/Lexus och Ferrari eller? (:

ja ferrarin ska väll servas var 500 mil om inte oftare :D i alla fall de finare. så visst är de stabilare i 250 km/h, men sen kostar de oxå 3-10 gånger så mycket som de flesta bilar ni jämför med. o som inte kräver massa service för att ens överleva massa år :D

kan vi inte lämna detta, vilka som är bäst. det är en smaksak. jag gillar shimanos reglage. varför kan amn inte få tycka det? på en del så låter det ju nästan som att tycker man inte om campa så är man korkad :D eller "du har inte testat tillräkligt mycket"

Baltazar: Jag testar mer än gärna en lite bättre Shimanoväxlad cykel för att känna skillnaden men svårt när man inte har någon kompis som cyklar racer.

Rolig tråd den här. :-) Antingen en massa påhopp på den ena eller andra tillverkaren, som har ingenting med ämnet att göra.

Jag har kört med Campagnolo, Veloce, i sex år på min racer. Campa gör vackra delar, helt klart. Funktionen är det inget fel på heller, men det är skillnad på känsla åtminstone på den här nivån(Record och Dura Ace har jag inte testat) mellan Veloce och t.ex. Ultegra som jag har på nya racern. Mina Veloce växlar är mer klonk-klonk, rejäl och mekanisk känsla. Medans Ultegra är tystare och mer finprecision.

Mest imponerad med Veloce är hållbarheten, jag kan inte märka någon skillnad på växlingsfunktionerna jämfört med idag och när växlarna var nya. Inte heller går det att upptäcka synbart slitage på varken kassett eller framdrev, vilket är riktigt bra då cykeln gått över 1000mil med samma kassett och framdrev.

Det är kul att testa olika grejer så därför valde jag Shimano Ultegra på min nya racer. Nästa gång kan det bli Campa igen, vi får se. :-)

/Leo

ps. finns det fler som kört både campa och shimano, inte varken eller?

Leo skrev:

>
> Mest imponerad med Veloce är hållbarheten, jag kan
> inte märka någon skillnad på växlingsfunktionerna
> jämfört med idag och när växlarna var nya. Inte
> heller går det att upptäcka synbart slitage på
> varken kassett eller framdrev, vilket är riktigt
> bra då cykeln gått över 1000mil med samma kassett
> och framdrev.
>
> Det är kul att testa olika grejer så därför valde
> jag Shimano Ultegra på min nya racer. Nästa gång
> kan det bli Campa igen, vi får se. :-)
>
> /Leo
>

Det brukar sägas att den tid det tar att köra in en Campakassett är likvärdig med den tid det tar att slita ut en Shimanokassett.
Huruvida det är sant får du kolla nu Leo när du har gått över:-)

ha det
Jan

cerro skrev:
> Baltazar: Jag testar mer än gärna en lite bättre
> Shimanoväxlad cykel för att känna skillnaden men
> svårt när man inte har någon kompis som cyklar
> racer.

jo, men vad jag menade var att många här som kör campa, verkar tycka att det bara är campa som gäller, för alla :D vilket inte är fallet. jag gillar shimano, emn respekterar ju ändå att andra gillar campa

Själv kör jag Shimano på min racer, Dura Ace bak och resten Ultegra. Jag hade ingen möjlighet att välja system på min cykel men hade jag haft det hade valet ändå blivit shimano. Jag har inga som helst belägg för varför Shimano skulle vara bättre. Men jag tycker Shimano gör snyggare prylar.

Och vad är viktigare än att vara snygg när man cyklar? ...nä. Jag tänkte väl det! :)

Senast redigerad av en moderator:
Det är som Baltazar säger, en smaksak. Punkt.

Ergonomin är olika, vilken som som bäst eller sämst är upp till var och en. Vi är alla olika. När det gäller växlingar så fungerar både Campa och Shimano skitbra. Och växelsystem på racer håller i evighet, oavsett märke..

Både Record-nav och Dura Ace-nav är kända för att vara långmilare..

Som jag skrev ovan, Campa är klonk och Shimano är klick.. Just nu kör jag på Dura Ace, innan det på Chorus. Båda funkar. End of story..

Tillbaka
Topp