[lvg] Slang till 28 mm däck

henkan_2001

Aktiv medlem
Hej!

Har en Trek Emonda S5 som det idag sitter 25 mm breda däck på. Börjar bli dags att byta däck överväger att byta till 28 mm bredd. Tittar på Schwalbe Pro One.

Upptäckte att väldigt många slangar är gjorda för 20-25 mm däckbredd, om man tittar på de lite lättare varianterna. Någon nackdel med att använda en sådan till 28mm däck?

Ni som kör med 28mm, vad har ni för slangar?

Nej ingen nackdel. 20-25 lr 28 gör liksom ingen skillnad. Många däck som är 25 på etiketten kan ju mäta större än vissa som har 28 på etiketten tex. Men visst ngnstans går ju gränsen, man kör ju inte gärna en sådan smal slang i 40mm däck tex om man inte måste. De blir ju mindre material per yta ju mer du behöver tänja slangen för att fylla ett större däck.

Nej ingen nackdel. 20-25 lr 28 gör liksom ingen skillnad. Många däck som är 25 på etiketten kan ju mäta större än vissa som har 28 på etiketten tex. Men visst ngnstans går ju gränsen, man kör ju inte gärna en sådan smal slang i 40mm däck tex om man inte måste. De blir ju mindre material per yta ju mer du behöver tänja slangen för att fylla ett större däck.
Jag håller i stort sätt med, men har märkt att tunna lätta slangar som det står 20-25 mm har gått sönder på oväntat(med andra ord inte klämd eller stickskada) sätt någon gång. Det kan dock vara tillfälligheter - det har ju fungerat bra några gånger också.

Med normaltjocka slangar har jag aldrig sett några problem och då har jag ändå använt 26" slangar på 29" och liknande dumheter - inga problem.

Tillbaka
Topp