[Lvg] Tips på destination i Europa med kvalitetscykling för en långhelg?

AndreasVH

Aktiv medlem
Tjena,

Jag och en kompis från UK tänkte ses någonstans i Europa och cykla några dagar i april-maj ungefär. Tanken var att kunna cykla sisådär tre dagar och utgå från en och samma ort eller åtminstone region. Möjlighet att hyra cykel i närheten skadar inte, men eventuellt släpar vi med hojarna.

Någon som kan komma med tips? Vi är öppna för de flesta länderna (även om jag själv skulle föredra alperna), men det vore ju kul med något ställe där man inte varit. Någon som vet hur det är i Andorra t.ex.? Ett plus är ju om det finns en flygplats inte allt för långt ifrån så man slipper transportera sig så mycket.

Jag skulle hålla mig borta från de höga bergen för den perioden. Kommer man upp mot 2000 möh är det inte ens säkert att passen är farbara. Å andra sidan finns det ju mängder av ställen man kan åka till som bjuder på fina backar där man håller sig under 1500 möh. Kustnära delar av östra och södra Spanien, Italien söder om Poslätten eller uppe i trakterna av sjöarna i norr, södra Frankrike (typ Nice), Vogeserna, Korsika, Sardinien, Sicilien, Kreta, Cypern, ... är samtliga ställen jag är rätt säker på kan bjuda på riktigt fin cykling den tiden. Sen kan man förstås köra Alperna, men då skulle jag i alla fall se till att inte inrikta mig på de höga topparna utan mer på områden med lite lägre berg. Visserligen kan det säkert vara bra även i högre terräng vid den tiden, men sannolikheten är mindre och åtminstone jag vill gärna ha lite sol och värme om jag ska på cykelresa.

Flyg till beziers(ryanair) sen finns det hur mycket som helst runt den delen av Langeudoc, billigt också. Kolla på min strava från september eller skicka dm.

GoranS sa:
Jag skulle hålla mig borta från de höga bergen för den perioden. Kommer man upp mot 2000 möh är det inte ens säkert att passen är farbara...
Det har du ju förstås helt rätt i, tänkte inte på det!
Södra Frankrike ligger helt klart högt upp på listan, men kul att du också nämner Sardinien och Korsika som jag också är nyfiken på. Ska undersökas!

@velocipede:
Ska kolla din Strava, tackar!

Området mellan Bormes les Mimosas och St Tropez har fin cykling. Turistbyråerna i området har bra ruttförslag. Gällande närhet till flygplats så går en av de finare rutterna jag cyklat där förbi St Tropez flygplats. D98 från Cogolin (fin liten stad) var väl inte super, men absolut inte värre än många vägar i Sthlm.

thomalin sa:
Området mellan Bormes les Mimosas och St Tropez har fin cykling. Turistbyråerna i området har bra ruttförslag. Gällande närhet till flygplats så går en av de finare rutterna jag cyklat där förbi St Tropez flygplats. D98 från Cogolin (fin liten stad) var väl inte super, men absolut inte värre än många vägar i Sthlm.
+1
Har varit där 2 somrar i rad. Fin cykling och bra beach-häng för familjen. :-)
Prova D14-D41 via Collobrières om du skall från Cogolin till Bormes, om du inte gjort det. Grymma cykelvägar!

Baskien! Nyss hemkommen e 2 veckor, iofs utan cykel. Massvis med fina back-country vägar med allt från "kuperat" till tuffa klättringar. Grönt, till skillnad från resten av Spanien, cyklistvänligt, fantastisk mat. Flyg t Biarritz, bila vidare längs nordkusten. (Eller vik av upp i Pyreneerna om vädret tillåter...)

Lingon sa:
thomalin sa:
+1
Har varit där 2 somrar i rad. Fin cykling och bra beach-häng för familjen. :-)
Prova D14-D41 via Collobrières om du skall från Cogolin till Bormes, om du inte gjort det. Grymma cykelvägar!

Typ denna runda :)

https://happyride.se/forum/read.php/1/2320705/2332021

Ser nu att jag inte slutförde det som utlovades... (Skämskudde!) får nog ta och rota fram lite bilder från Ventoux också.

Calpe. Vueltan hade ett par etapper i de trakterna i år och har även haft det tidigare. Ligger ganska nära Alicante för flygplats.

AndreasVH sa:
GoranS sa:
Jag skulle hålla mig borta från de höga bergen för den perioden. Kommer man upp mot 2000 möh är det inte ens säkert att passen är farbara...
Det har du ju förstås helt rätt i, tänkte inte på det!
Södra Frankrike ligger helt klart högt upp på listan, men kul att du också nämner Sardinien och Korsika som jag också är nyfiken på. Ska undersökas!
Korsika såg ju jäkligt fint ut året då Touren startade där. Var det 2013?

Har du inte varit i Nice redan så är det ett väldigt hett tips.

Jag var i italienska Forte dei Marmi i september, underbar cykling i Apenninerna. Längs strandvägen var det fler cyklister än på Mallis vid högsäsong. Kanske kan vara ett alternativ?

Just den strandvägen tycker jag dock är rätt misärartad ur ett cykelperspektiv. Söker man sig upp i bergen är det dock kanonfint. Jag skulle dock vänta till maj. Denna tur är från slutet av april i trakterna och man ser att uppe på lite höjd har grönskan fortfarande inte kommit igång. https://happyride.se/forum/read.php/1/2115389/2115445

Korsika har snö på mer än 1000 m.ö.h. på vintern enligt en guide, men i april-maj borde det mesta vara borta. Toppar på nästan 3000 meter på den relativt lilla ön.

Fast med lvg-cykel kommer du inte upp på några 3000 möh. Tror att max ligger på drygt hälften om man håller sig till asfalterade vägar. Min gissning är att om man ska in i de mer centrala delarna och vill göra stigningarna på upp mot 1500 möh och inte har förkärlek för kyla kan det vara bra att vänta lite och i alla fall att inte åka i början av april. Här är en berättelse från en person som var där i andra halvan av mars och det låter inte jättemysigt. http://cycloclimbing.com/corse/index.html

Fältprästen sa:
GoranS sa:
Fast med lvg-cykel kommer du inte upp på några 3000 möh.
Nej, det var inte det jag menade heller. Ville bara beskriva ön lite.

Min kommentar var bara menat som komplettering till TS så att denne inte fick för sig att ön innehåller några "monsterklättringar" vad gäller höjdmeter.

Kanske lite mainstream, men cykling på Mallorca under den perioden är ganska populärt av flera anledningar.

GoranS sa:
Just den strandvägen tycker jag dock är rätt misärartad ur ett cykelperspektiv. Söker man sig upp i bergen är det dock kanonfint. Jag skulle dock vänta till maj. Denna tur är från slutet av april i trakterna och man ser att uppe på lite höjd har grönskan fortfarande inte kommit igång. https://happyride.se/forum/read.php/1/2115389/2115445

Absolut, säger inte att just strandvägen är en bra cykelväg - endast att det var väldigt mycket cyklister som sågs där på väg ut eller hem från cykelturer.

Laser-Björne sa:
Har du inte varit i Nice redan så är det ett väldigt hett tips.

Verkar finnas hur mycket som helst på spottavstånd från stan, så det blir nog Nice. Den tid som funkar bäst för min reskompis Conor är sista helgen i mars, så det är bara att hoppas på att våren kommit igång tillräckligt även en bit upp i terrängen och att vi slipper Mistralvinden! :)

Jag får be att återkomma med RR:s!

GoranS sa:
Fältprästen sa:
GoranS sa:
Fast med lvg-cykel kommer du inte upp på några 3000 möh.
Nej, det var inte det jag menade heller. Ville bara beskriva ön lite.

Min kommentar var bara menat som komplettering till TS så att denne inte fick för sig att ön innehåller några "monsterklättringar" vad gäller höjdmeter.
Vet ej vad du menar med monsterklättringar, men det går definitivt upp och ner en hel del, både vid kusten och uppe i bergen.
Men som du skrev innan så är 1500 meter ungefär maxhöjden för lvg-cykling, med ett spektakulärt landskap på en del ställen.
Så här kan det tydligen se ut i september på lite höjd, är nog ungefär så på vårkanten också:
2015-Korsika.jpg

Stumpy sa:
Calpe. Vueltan hade ett par etapper i de trakterna i år och har även haft det tidigare. Ligger ganska nära Alicante för flygplats.

Det är definitivt ett område jag skulle överväga för vårlig cykelsemester. Inte lika fancy som Nice kanske, men rätt mulliga vägar in mot landet.

Det lär ju vara klart trevligare väder än i trakterna av Alperna. Pro tour teamen kör träningsläger där i januari.

Tillbaka
Topp