LVG Var köpa ny ram ifrån?

Ocean

Aktiv medlem
Ska bygga en cykel till frun och då jag har massa komponenter liggandes så saknas det i stort sätt bara en ram att bygga på. Men frågan är var köper man en ram idag som inte kostar en förmögenhet?

Kolfiber är att föredra men även alu-ram skulle kunna fungera. Vill dock inte köpa från ali-express, eBay och liknande webbsidor.

Vad innebär "kostar en förmögenhet" för dig? Problemet med att köpa budget-kolfiber är att det nästan alltid är exakt samma grejer som finns på Ali-express, fast med en annan logga. Köp då hellre direkt från tillverkaren - inte bara är det billigare, utan det är även tillverkarens rykte som står på spel om ramen skulle visa sig vara skit.

Tyvärr är det ont om lösa vettiga ramar, jag satt i samma sits i höstas när jag skulle sätta ihop en hoj till min sambo. Minst en komplett cykel på hyllan förutom utan ram. Slutade med att jag köpte en komplett cykel med enkel utrustning och sålde av alla komponenter, förutom ett par hjul som ingen tydligen ville ha :).

Tyvärr är det ont om lösa vettiga ramar, jag satt i samma sits i höstas när jag skulle sätta ihop en hoj till min sambo. Minst en komplett cykel på hyllan förutom utan ram. Slutade med att jag köpte en komplett cykel med enkel utrustning och sålde av alla komponenter, förutom ett par hjul som ingen tydligen ville ha :).

Det är precis så fallet är för mig med. Kan tänka mig att betala max 5-6k. Eftersom det är hennes första cykel så vill hon heller inte att vi spenderar för "mkt" pengar....

E väl bara att köpa direkt från Kina.
Finns mycket att välja på .

Problemet där är att det inte är så billigt längre, bland annat för att fraktpriserna stigit rejält sista tiden. Men Carbonda t.ex. är ett bra tips på tillverkare om man vill köpa en naken ram.

Några tips på tillverkare av ok Alu-ramar i Kina/Taiwan etc?

Är i samma sits som TS, men skulle egentligen behöva två ramar till rimligt pris. Sonder har lösa Alu-ramar till rätt ok pris, men skickar inte utanför UK för närvarande.

Några tips på tillverkare av ok Alu-ramar i Kina/Taiwan etc?

Är i samma sits som TS, men skulle egentligen behöva två ramar till rimligt pris. Sonder har lösa Alu-ramar till rätt ok pris, men skickar inte utanför UK för närvarande.

Ja, och det känns ju ganska tråkigt att köpa en ram till en "nybörjarcykel" för 7-8k när man får en komplett cykel för några tusen till... :/

Ska bygga en cykel till frun och då jag har massa komponenter liggandes så saknas det i stort sätt bara en ram att bygga på. Men frågan är var köper man en ram idag som inte kostar en förmögenhet?

Kolfiber är att föredra men även alu-ram skulle kunna fungera. Vill dock inte köpa från ali-express, eBay och liknande webbsidor.
Om du kan ompröva oviljan att handla från ebay så är det faktiskt en riktig guldgruva.
Handlar du inom EU, och kanske uk, så är det som att handla på Ica.
Köpte en synapse alu disc till bygge åt frun för några år sedan i nyskick för 1500.
Betalar du med paypal är du dessutom försäkrad mot allt lurt.

M

Ja, och det känns ju ganska tråkigt att köpa en ram till en "nybörjarcykel" för 7-8k när man får en komplett cykel för några tusen till... :/

Ja allra helst då en av ramarna jag hade behövt är till en som växer.

Ebay kan ju vara en idé. För att hitta en producent av vettiga aluramar som inte bara säljer bulk verkar inte lika lätt som med Kolfiber eller titan verkar det som.

Om du kan ompröva oviljan att handla från ebay så är det faktiskt en riktig guldgruva.
Handlar du inom EU, och kanske uk, så är det som att handla på Ica.
Köpte en synapse alu disc till bygge åt frun för några år sedan i nyskick för 1500.
Betalar du med paypal är du dessutom försäkrad mot allt lurt.

M
Det kanske inte är så dumt ändå...har du tips på ngn bra säljare på eBay?

Körde den på mina vevar, ska inte underskattas! Lite våtslip och autosol så blev det riktigt bra!

C4A85CCF-432B-43EE-85D9-B484478CB523_1_105_c.jpeg

Tillbaka
Topp