[Lvg] Värt att uppgradera 10->11 delat

izar

Aktiv medlem
Går i funderingar att uppgradera från 10 delat till 11 delat. Det började egentligen med att jag ville uppgradera mina handtag till ett par där vajrarna går gömda i styret istället för utanpå som det gör på äldre 105:or. Sedan så kom jag på att det vore trevligt med en 53/39 klinga fram istället för kompakt. Vips så börjar det dra iväg och då började jag fundera på är det inte lika bra att köpa en hel 11 delad Ultegra grupp? Jaha då måste man även ha en ny body, men det kanske är lika bra då jag har märkt att den gamla släpper ibland efter att ha frihjulat.

Cykeln i fråga är en Scott CR1 med 105 rakt igenom, har rullat ett antal mil nu så saker och ting är lite slitna. Satt med fingret på köpknappen men fastnade på "Bottom bracket", fanns tydligen två att välja på BSA och ITA, vad har jag på min cykel?

Är det vettigt att göra denna uppgradering eller ska jag bara köpa mig ett par nya 105 handtag och vara nöjd? Vad tycker Happy, för happy tycker alltid något :-)

Du har BSA, förutsatt att d en inte är så ny så att du har PressFit men då bör ju inte växelvarjrarna gå utvändigt.

På nyare cr1or sitter det 105 (5700) och utvändig dragning samt pressfit, på modellserien comp kan det sitta bsa lager.
Titta på din cykel, om dina vevarmar sitter flush med ramen är det pressfit, om det sitter en silvergrå kopp mellan ramen och vevarmarna så har du ett traditionellt gängat bsa lager.

Lägger till en bild på ettgängat vevlager så du ser hur koppen ser ut.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    13.1 KB · Besök: 8
Senast ändrad:
Cykeln är en CR1 Team 2010 och utrustad med Shimano 105 5600.

Tar en bild ikväll och lägger upp, tror att det är pressfit men det ser ut att vara gängat då det finns spår i själva koppen, något i stil med

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Shimano-UN25-68x110-ST.jpg

Ibland undrar jag om det inte är bättre att bara köpa en ny cykel och se glad ut. Är det värt att behålla ramen och uppgradera eller ska jag bara köpa en ny cykel?

Att uppdatera från 10 till 11 delat ser jag inget som helst skäl till.
Har du nav som klarar 11 delat? Annars åker du på att byta hjul eller nav också.

Frith, det kanske är så, har bara lite svårt att förklara det hemma om jag kommer hemsläpande med en ny cykel....

Kave, sitter ett Mavic hjul där bodyn ändå börjar sjunga på sista versen, så en ny body bör nog inhandlas att då ta en som klarar 11 delat känns som ett mindre problem.

kave skrev:
-------------------------------------------------------
> Att uppdatera från 10 till 11 delat ser jag inget
> som helst skäl till.
> Har du nav som klarar 11 delat? Annars åker du
> på att byta hjul eller nav också.

Eller bara body??

Klart att han skall uppgradera. Jag har väntat på en prisvärd begagnad 10 delad grupp på köp och sälj länge nu :)

MVH
Magnus

Köpte ny hoj med 11-delat och den enda praktiska fördelen är en jämnare kassett vid serieväxlingar - i annat fall hade jag nog behållt en 105'a och sparat pengarna till en ny hoj ... lite längre fram, istället.

Jag hade tur med mina hjul (Mavic) - de hade distansring som jag kunde fippla med för att växla mellan 10- och 11-delad kassett.

Tillbaka
Topp