[LVG] Vilken slang kör ni på i år?

Kanske OT men jag har gått över till tubeless och använder nu Slimline sealant som väger ca 35g/däck. Mycket nöjd hittils så det kan jag rekommendera.

Kör nog vidare på Specialized 20-28 till typ allt utom MTB :). Funkar bra i 35 mm crossdäck. Senaste köpet blev 18-25. Kör standard, inte light.
Betydligt mjukare och skönare gummikänsla än Contis lite plastiga slangar

De där xxlslangarna funkar men är det just lätt och lättrullat med mindre punkarisk du söker så prova latex

Contis lättaste förstås.
Inga punkar, trodde det var däcken som släppte genom vassa saker men så är det tydligen inte?

emmer sa:
BLEKINGE BAD ASS sa:
möjligheten att åka med lite luft i däcken
Eh?
Du kan vl inte gärna köra landsväg med fälggenomslag? Låter livsfarligt.

Går såklart att köra på lite luft med slang oxå men det blir mest svampigt å konstigt på dom lvg-däck jag testat.
Genomslag är kanske inte det första jag tänker på om vi snackar lvg-körning. Däremot så räknar jag med att punkteringar över lag ska minska nu utan slangar i däcken. Jag gillar att åka på mindre luft i däcken, blir betydligt mjukare gång. Jag förlorar säkert en del i rull men som ren amatör bryr jag mig inte nämnvärt. Får se hur det känns, denna säsong får bli under utvärdering. Schwalbe pro one är, än så länge en rätt trevlig bekantskap :)

Bilagor

• schwalbe pro one 28mm.jpg
    schwalbe pro one 28mm.jpg
    617.8 KB · Besök: 39
BLEKINGE BAD ASS sa:
emmer sa:
BLEKINGE BAD ASS sa:
Eh?
Går såklart att köra på lite luft med slang oxå men det blir mest svampigt å konstigt på dom lvg-däck jag testat.
Borde inte bli nämnvärd skillnad så länge inte tubelessdäcken inte är mycket stummare (och då är ju vinsten borta). Möjligen att friktionsförlusterna från en dålig slang ökar med lite luft, men det påverkar ju bara rullet och inte komforten.

emmer sa:
BLEKINGE BAD ASS sa:
emmer sa:
BLEKINGE BAD ASS sa:
Eh?
Borde inte bli nämnvärd skillnad så länge inte tubelessdäcken inte är mycket stummare (och då är ju vinsten borta). Möjligen att friktionsförlusterna från en dålig slang ökar med lite luft, men det påverkar ju bara rullet och inte komforten.

Jag har iofs bara testat gp 4 season 28mm och gp 4000 S II 28mm, ingen av dom kändes bra med 3,5-4,0 bar. Schwalbe pro one 28mm har jag jag ännu inte kört så mkt att jag vågar ge en helhetsbedömning men distansen i söndags kändes bra iaf. Tiden får som sagt utvisa hur nöjd jag blir.

3.5-4 bar i Pro One är inget jag skulle rekommendera om man svänger med hög fart, tex nerför berg då. Det känns som om däcket håller på att kränga av från fälgen, skulle det hända så blir det onödigt spännande.

izar sa:
3.5-4 bar i Pro One är inget jag skulle rekommendera om man svänger med hög fart, tex nerför berg då. Det känns som om däcket håller på att kränga av från fälgen, skulle det hända så blir det onödigt spännande.

Det kränger inte nämnvärt vad jag märkt hittills på mina hjul iaf. Men jag cyklar ju bara i lägre hastigheter ändå ;)

Första inlägget läses mer som ett "hjälp mig" än ett "vad använder ni?". Conti race light funkar för de flesta och om du inte vill köra latex eller köra slanglöst så behöver du inte leta efter nå alternativ till det du redan kört med.

CW sa:
Första inlägget läses mer som ett "hjälp mig" än ett "vad använder ni?". Conti race light funkar för de flesta och om du inte vill köra latex eller köra slanglöst så behöver du inte leta efter nå alternativ till det du redan kört med.
Tack! Problem solved! :-)

Själv gillar jag Vittoria Ultra Lite. Enl tillverkarens uppgift väger den 80 gram. Den håller luften väldigt bra, och jag har aldrig punkat den. Väldigt prisvärda hos t.ex. Wiggle:
http://www.wiggle.se/vittoria-slang-landsvag/
Ett mycket prisvärt alternativ till conti race light; lite tyngre men troligen bättre punkaskydd, och fortf avsevärt lättare än många "standardslangar".

Tillbaka
Topp