Lyckas ej sätta tillbaka framgaffel!

Karl KL

Medlem
Hej!

Detta är mitt första inlägg, vore väldigt tacksam för hjälp!

Jag skruvade loss min något sneda framfaffel (transportskada), fick den riktad, skulle sätta tillbaka den, men nu lyckas jag ej montera den. Den kommer inte tillräckligt tight/högt upp mot ramen. Bifogar bild här: borde den övre svarta ringen bort, så att kullagret ligger högst?

framgaffel.jpg

Den

Om ringen utgör lagerbanan, vilket jag tycker det ser ut som, så skall den inte bort utan snarare neråt innanför kulorna. Är kulhållaren slitsad, så att den kan fjädra ut i sin helhet? Eller kan kulorna pressas ut i kulhållaren om du trycker+vrider ner lagerbanan?

Nej ska ej va där.
Möjligtvis under lagret men förmodligen på övre styrllagret
Stort tack hm! Jag tror du har rätt, för det får verkligen inte plats. Har du någon idé om hur jag får bort det? Bankade lite försiktigt med hammare och skruvmejsel, men sitter hårt.

edit: nu borta. Uppdaterar snart.

Så, jag bankade mindre försiktigt, nu borta, och gaffeln passar perfekt i nedre styrlagret/kronrör. Några förslag på var jag ska passa in biten jag slog loss? Består av en metallring och en plastbricka som passar in i ringen och låser den.

hm, menade du att den kanske skulle ner under kullagret här uppe?

unnamed.jpg

Fotografera under demonteringen är nästa tips som kommer försent. Brukar själv missa att göra det. Kostar extra monteringstid lite då och då.

Tack för dessa svar, nu är allt fixat! Var tvungen att skaffa skruv och toppdel som fattades bara. Tyvärr såg jag tips om rengöring och fett för sent, så det blev endast slarvig rengöring och inget fett. Men nu vet jag ju hur jag tar isär och sätter ihop, kan fetta in så snart jag skaffat smörjmedel.

Foto, mycket smart!

Tack alla, känns som att jag kommer återvända till detta fantastiska forum snart igen. Hjullagren på en gammal sliten Bianchi behöver spännas...

Tillbaka
Topp