Magicshine ackar - Värt byta battericeller?

En sån där batteribox för 4 batterier ligger hemma och skräpar. Den drar ur batterierna om man låter dom sitta i.

har boxar för 4x och 6x 18650, liksom 4x 21700. glömmer man batteriindikatorn påslagen dra det ur på någon vecka, annars knappt inte. om det är noll eller bara nära noll vet jag dock inte.

en viktig sak med boxarna är jämnheten i cellernas kapacitet. det blir alltid svaga celler som sätter gränsen. är det ojämn kapacitet ska man inte heller ladda i boxen, utan separatladda cellerna.

celller ur skrotade packar efter t ex skruvdragare kan ha genomgått många hundra cykler, iofs fortfarande fungera men kapaciteten så låg som 500 mah.

värt att hålla koll på. särskilt om man blandar celler med olika ursprung.

Det verkar som att det enklaste är att köpa originalbatterier :-)
såklart. men det känns ju inte bra kassera batteripackar där det alltsomoftast bara uppstått obalans mellan iofs välfungerande celler. att då ta ur dem och balansera upp dem är en välgärning.

när det gäller köp av färdiga packar skulle jag ifrågasätta källan. just magicshine har åtminstone längre tillbaka varit tveksam, men satsar man idag på packar med ingående 21700-celler har jag svårt att tro att direkta kvalitetsproblem skulle visa sig.

och jag 'tror' att lösa köpeceller idag är ett stabilare köp än för några år sedan, när marknaden matades med ombadgade rekondade 18650-celler med orealistiska mah-värden som 4000. vanligtvis med ordet 'fire' ingående som en del i namnet.

föredrar köpa märkesceller från seriösa tillverkare med seriös mah på 2500-3000, för 18650-celler, runt 4000 för 21700-celler.

Senast ändrad:
Tänkte ett varv till, har ju flera powerbanks på 5Ah-20Ah som klarar USB PD. 9V 2/3A är en del av USB PD-standarden. Man kommunicerar över ngt protokoll med powerbanken och begär ut en viss spänning, så det sker alltså ingen omvandling i själva kabeln.

Och titta, det finns färdiga kablar för det här, hittade en på Amazon som ger 9 volt och hade rätt mått på stickproppen för Magicshine så jag beställde på vinst och förlust. Proppen var förstås en hane, det tänkte jag inte på, så den är åt fel håll, men det följde med en hona med skruvterminaler också så jag skruvade dit en kontakt från ett sånt där batteripack för lösa celler som jag hade och titta:

Bara skrivbordstestat ännu, jag ska löda på kontakten istället för den här fulvarianten efter att ha testat lite i verkligheten med eltejpad fulvariant. enligt nedan recept.

Finns sladdar för 9,12,15,20 volt och då kan man använda nått man redan har!

1765485871681.webp

Har plockat isär flera batteripack till cykellampor och fixat. De flesta har inte någon inbyggt BMS vilket egentligen är helt förkastligt, för om laddaren inte stänger av när den ska, så blir det farligt.
Celler köper jag från en pålitlig källa och jag monterar ny BMS på de pack som jag gör i ordning - då får man balansering av cellerna och mycket bättre skydd överlag (kortslutning, underspänning, överspänning och balansering).

Tänkte ett varv till, har ju flera powerbanks på 5Ah-20Ah som klarar USB PD. 9V 2/3A är en del av USB PD-standarden. Man kommunicerar över ngt protokoll med powerbanken och begär ut en viss spänning, så det sker alltså ingen omvandling i själva kabeln.

Och titta, det finns färdiga kablar för det här, hittade en på Amazon som ger 9 volt och hade rätt mått på stickproppen för Magicshine så jag beställde på vinst och förlust. Proppen var förstås en hane, det tänkte jag inte på, så den är åt fel håll, men det följde med en hona med skruvterminaler också så jag skruvade dit en kontakt från ett sånt där batteripack för lösa celler som jag hade och titta:

Bara skrivbordstestat ännu, jag ska löda på kontakten istället för den här fulvarianten efter att ha testat lite i verkligheten med eltejpad fulvariant. enligt nedan recept.

Bjud på en länk!

Jag köpte den här: https://www.amazon.se/dp/B0B9FQGBNL

Men det finns hos Kjell med som verkar vara motsvarande: https://www.kjell.com/se/produkter/...dare/usb-c-till-dc-kabel-55x25-mm-12-v-p22941

Det många missar i recensioner när de skriver att de alltid får 5 volt är att laddaren eller powerbanken du ansluter måste ha stöd för USB PD. Lite modernare powerbanks har ju %-mätare och dessutom en indikation på hur länge batteriet räcker, det är en rätt fin extra bonus. Typ den här: https://www.amazon.se/Anker-PowerCo...ci_mcx_mr_mp_m_d_sccl_1_3/261-0275887-2045574

Om nån känner för att pyssla och har kunskap så har jag en hel massa skrotade Dell-batterier som innehåller fina Samsungceller. (INR18650-30 eller -35 oftast) Ibland är det nån sämre cell men oftast är de helt OK och mycket bättre än random kina-celler.

Bra idé. Allt drivs av USB nuförtiden!
Vad är det hos de olika sladdarna som skiljer? Det borde väl bara vara PD-protokollet för spänningshöjningen? Det borde alltså funka med en inställbar universal-sladd (om man har en powerbank som klarar PD-protokollet fullt ut).

Ytterligare ett sätt att låta USB/powerbank ersätta vanliga batterier ffa för att förlänga lystiden tipsade jag om i början av året
Det finns nu billiga adaptrar för USB => R3/R6-batterier
usb-power-converter-aa-batteri-eliminatorer-byt-ut-4st-1-5v-aa-batterier

Nu ser jag att den kostar under 41 SEK där, men det finns många alternativ hos AliE
och samma/liknande adaptrar finns säkert även hos många andra handlare.

Och naturligtvis provade jag i en Philips Saferide lampa. Den fungerar utan problem med en sådan
philips_usb_adapter-jpg.746901

För den som vill göra ngt liknande är det endast en ursparning för sladden som behövs, ingen lödning eller andra modifikationer.
Och det går enkelt att ta ur USB-adaptern om man vill använda vanliga laddbara HR6-batterier igen.

Med en effektförbrukning på ~7W är även spänningsomvandlarens effektivitet riktigt bra eftersom jag tidigare har mätt att enbart LEDarna i philipslampan förbrukar ~6W.

Bra idé. Allt drivs av USB nuförtiden!

Vad är det hos de olika sladdarna som skiljer? Det borde väl bara vara PD-protokollet för spänningshöjningen? Det borde alltså funka med en inställbar universal-sladd (om man har en powerbank som klarar PD-protokollet fullt ut).

Ja, skulle tro det. Det finns säkert såna också!

lånar tråden till en batterimeckarfråga:

20251212_112037.webp

20251212_105118.webp

ett thermrup värmesuls-batteri gick sönder, och thermrup var inte sugna på att skicka nytt efter nästan fyra år. en strip till ett batteri har gått av, och jag har ingen spotwelder. har flera gånger gett upp spotwelderköp efter att gått vilse i djungeln, fått för höga krav och sen snålat ur.

vill inte bara tycka in passiva/dumma batterier i sulorna, eftersom det är bra att kunna välja mellan de olika effektlägen som är inbyggt i batteripacken. så jag funderar nu på att köpa någon random 18650-hållare med sladdar och löda fast dem i kretskortet från thermrup-batteriet, och på så vis som en bonus kunna ha med extra batterier och byta i hållarna på långturer, samt kunna ta ur och balansera cellerna vid behov. kanske skulle jag gå upp till 21700 också.

vad tycker ni skulle vara snyggaste lösningen? det kryllar av batterihållare på aliexpress, och jag blev lite matt.

så jag funderar nu på att köpa någon random 18650-hållare med sladdar och löda fast dem i kretskortet från thermrup-batteriet, och på så vis som en bonus kunna ha med extra batterier och byta i hållarna på långturer, samt kunna ta ur och balansera cellerna vid behov. kanske skulle jag gå upp till 21700 också.

vad tycker ni skulle vara snyggaste lösningen? det kryllar av batterihållare på aliexpress, och jag blev lite matt.
Jag har inge konkreta tips eller direktlänkar,
men jag skulle välja slutna hållare eller åtminstone hållare med lock

Dvs INTE en sådan här öppen
4x_18650_battery_holder_1-1000x1000.jpg

Utan TYP en sådan här
523546_2.jpg

Eller ännu bättre en för powerbank, typ
55412.jpg

Allt för att hålla battericellerna på plats så bra som möjligt

Jag skulle också hålla mig till en strl på batterierna dvs 18650 ELLER 21700
och sedan beställa (minst) två hållare: 2 x "batteri" + 4 x "batteri"

Jag har inge konkreta tips eller direktlänkar,
men jag skulle välja slutna hållare eller åtminstone hållare med lock

Dvs INTE en sådan här öppen
4x_18650_battery_holder_1-1000x1000.jpg

Utan TYP en sådan här
523546_2.jpg

Eller ännu bättre en för powerbank, typ
55412.jpg

Allt för att hålla battericellerna på plats så bra som möjligt

Jag skulle också hålla mig till en strl på batterierna dvs 18650 ELLER 21700
och sedan beställa (minst) två hållare: 2 x "batteri" + 4 x "batteri"
powerbank var ju en idé, om det går att hitta en som har seriekopplade celler och kanske till och med plats för kretskortet nånstans.

Jag köpte den här: https://www.amazon.se/dp/B0B9FQGBNL

Men det finns hos Kjell med som verkar vara motsvarande: https://www.kjell.com/se/produkter/...dare/usb-c-till-dc-kabel-55x25-mm-12-v-p22941

Det många missar i recensioner när de skriver att de alltid får 5 volt är att laddaren eller powerbanken du ansluter måste ha stöd för USB PD. Lite modernare powerbanks har ju %-mätare och dessutom en indikation på hur länge batteriet räcker, det är en rätt fin extra bonus. Typ den här: https://www.amazon.se/Anker-PowerCo...ci_mcx_mr_mp_m_d_sccl_1_3/261-0275887-2045574
Klart det finns sådana sladdar. Hade jag aldrig tänkt på. Snyggt!

Om nån känner för att pyssla och har kunskap så har jag en hel massa skrotade Dell-batterier som innehåller fina Samsungceller. (INR18650-30 eller -35 oftast) Ibland är det nån sämre cell men oftast är de helt OK och mycket bättre än random kina-celler.
det känns ju bra att ta hand om och använda celler som annars gått till återvinning.

funnit att det dels förekommer att enstaka celler har internt läckage och tappar spänning efter några veckor, dels att det mera allmänt sker en nedgång i kapacitet ska vi säga batchvis per batteripack. det kan bli så lite som 500 mah på celler som ursprungligen legat på 2000-2500.

det är för fortsatt hälsa hos batterierna viktigt matcha dem mot varandra, så inte ny obalans uppstår. särskilt vill jag peka på risk att överladda och förstöra en frisk cell när den seriekopplas med en dålig.

så när jag fyllt på en batterilåda med rekondade celler laddar jag dem individuellt några gånger för att se att inte någon lemon slunkit igenom. om läget är under kontroll laddar jag sedan packen i sin helhet ett tag, men tar återkommande ur cellerna för närmare kontroll, kanske var 20e cykel.

det här är ändå celler som är nära eol. att svetsa ihop dem i nya packar ser jag som äventyrligt.

att få till en vettig hantering av triljoner gamla elbilsceller om några decennier kommer att bli en utmaning. om det inte kommer mer varaktiga batterityper är min bedömning att problemet riskerar att döda tekniken.

Tillbaka
Topp