Magnetisera skruv

CEHG

Aktiv medlem
Magnetisera skruv
Udda fråga, typ.

Visst ska det gå att magnetisera stålskruv med hjälp av magnet? Jag behöver magnetisera ett par stålskruvar (för Hexlox) som av någon outgrundlig anledning inte är magnetiska från början. Har försökt med enkla magneter men inte lyckats riktigt. Man drar dem väl bara fram och tillbaka över en magnet (så som man gjorde på fysiklektionerna på mellanstadiet?). Kanske behöver vara en kraftigare magnet?

Magnetisera skruv
Det ska väl gå om skruvarna är järnhaltiga så att magnet attraherar dem. Jag minns ett fulhack där man bara gav järnet en rejäl smäll, så ordnade sig inre strukturen och det blev lite magnetiskt, men det kanske bara funkar på lite mer massiva saker.

Magnetisera skruv
Det står att det är stålskruvar på påsen, det var därför jag blev så förvånad att de var helt döda. Man avmagnetiserar ju genom att slå. Kanske har detta gjorts från fabrik av någon anledning.

Magnetisera skruv
För att vara tydlig: Attraheras skruvarna av magneten? Dvs. menar du död som om det var rostfritt eller titan, eller bara död som i att du inte ännu lyckats magnetisera järnet i skruven märkbart?

Senast ändrad:
Magnetisera skruv
För att vara tydlig: Attraheras skruvarna av magneten? Dvs. menar du död som om det var rostfritt eller titan, eller bara död som i att du inte ännu lyckats magnetisera järnet i skruven märkbart?
Nej, det händer ingenting. Som om det vore aluminium, t.ex. Jag har alltså inte heller lyckats göra dem magnetiska genom att dra med magnet på dem. Men de enda magneter jag hade var svaga tavelmagneter. Har beställt en kraftigare, riktigt magnet för framtiden.
Men som sagt, någon kanske vet mera om detta.

Magnetisera skruv
Sånhär har jag i garaget, funkar faktiskt sjukt bra dom 1-2ggr/år när man verkligen behöver en magnetisk skruvmejsel/bits. Funkar även bra dom få gångerna när man vill slippa magnetisment från en skruvmejsel.

Magnetisera skruv
Sånhär har jag i garaget, funkar faktiskt sjukt bra dom 1-2ggr/år när man verkligen behöver en magnetisk skruvmejsel/bits. Funkar även bra dom få gångerna när man vill slippa magnetisment från en skruvmejsel.
Otroligt. Det man inte tror finns hittar man nästan alltid på Biltema

Magnetisera skruv
Som redan påpekats i tråden. Vissa stål kan magnetiseras andra kan inte magnetiseras. Klassiskt rostfritt stål kan t ex inte magnetiseras.

Magnetisera skruv
Varför ska man dra skruven över magneten? Då får den kontakt med båda poler antar jag?
Vill du inducera ett dipolmoment så tror jag det är bättre att låta magneten och skruven ligga ihop ett tag så att skruven blir en förlängning av magneten och sedan testa. Hårda smällar och värme kan generellt sätt göra magneter svagare. Detta eftersom energin bryter sönder den inre strukturen av flera små magneter, så att de inte är likriktade längre.

Magnetisera skruv
Varför ska man dra skruven över magneten? Då får den kontakt med båda poler antar jag?
Vill du inducera ett dipolmoment så tror jag det är bättre att låta magneten och skruven ligga ihop ett tag så att skruven blir en förlängning av magneten och sedan testa. Hårda smällar och värme kan generellt sätt göra magneter svagare. Detta eftersom energin bryter sönder den inre strukturen av flera små magneter, så att de inte är likriktade längre.
Minnet kring fulmeket där man får en massiv bit järn mer magnetisk utan en extra magnet är skolan men jag mindes inte exakta detaljer. Googlade och det verkar förklaras av att knacka på järn gör det mer mottagligt för att arrangera om sig efter en magnet, och är objektet lika orienterat, helst efter kompass så sätter det sig efter jordens magnetfält.

Magnetisera skruv
Nej, det händer ingenting. Som om det vore aluminium, t.ex. Jag har alltså inte heller lyckats göra dem magnetiska genom att dra med magnet på dem. Men de enda magneter jag hade var svaga tavelmagneter. Har beställt en kraftigare, riktigt magnet för framtiden.
Men som sagt, någon kanske vet mera om detta.
rostfria, finns väl en speciell hexlox för icke-magnetiska skruvar.
Ja, det verkar visst vara så. Frågan är om de går att göra magnetiska sålänge det är stål.
Någon som vet?
(nej)

Magnetisera skruv
Minnet kring fulmeket där man får en massiv bit järn mer magnetisk utan en extra magnet är skolan men jag mindes inte exakta detaljer. Googlade och det verkar förklaras av att knacka på järn gör det mer mottagligt för att arrangera om sig efter en magnet, och är objektet lika orienterat, helst efter kompass så sätter det sig efter jordens magnetfält.
Ja, sker det i ett externt magnetfält funkar det säkert. Teorin är att en järnbit har många små områden som är magnetiska, s.k. domäner. Men dessa är inte likriktade för ett icke-magnetiskt föremål. Hettar man upp biten ordentligt eller kanske ger den en ordentlig smäll, vilket också alstrar värme, så kommer domänerna att få energin till att arrangera om sig och likriktas med det externa fältet.

Magnetisera skruv
Materialet måste gå att magnetisera såklart, järn är bäst. Sen med en kraftig magnet, dra över prylen åt ena hållet upprepade gånger. Alltså inte fram och tillbaka, utan upprepa åt ett håll.
Många mtrl är omagnetiska, då funkar det inte.

Senast ändrad:
Magnetisera skruv
Tack för all respons. Lyckligtvis verkar den typen av bult jag var ute efter vara väldigt vanlig i cykelsammanhang så jag kunde ta en magnetisk från annat tillbehör.
Jag lägger verkligen overkligt mycket tid på att (försöka) slippa få cykeln plockad på delar (Hexlox).

Tillbaka
Topp