Måla hjälm?

Flestavat

Aktiv medlem
Måla hjälm?
Tjaba,

Tänkte måla min hjälm med något fränt mönster/flera färger.

Är det någon som gjort det och kan posta lite bilder för inspo?

PS: Jag har redan koll på att man inte kan måla med vilken färg som helst. Jag har redan målat hjälm förr men nu är jag mest ute efter inspiration, allt gött

Måla hjälm?
Tjaba,

Tänkte måla min hjälm med något fränt mönster/flera färger.

Är det någon som gjort det och kan posta lite bilder för inspo?

PS: Jag har redan koll på att man inte kan måla med vilken färg som helst. Jag har redan målat hjälm förr men nu är jag mest ute efter inspiration, allt gött
Länge sedan jag hörde adjektivet ”fränt” användas i den betydelsen. Kudos!

Tyvärr har jag aldrig målat någon hjälm.

Måla hjälm?
Vill bara påpeka att samtliga hjälmtillverkare förbjuder att modifiera sina hjälmar på vilket som helst sätt. Det står alltid i den lilla manualen som följer med. Detta innebär ingen målning och till och med inga stickers. Inte alls några GoPro-fästen eller sånt såvitt det inte finns en avsedd plats för dem.

Sprejfärg eller målfärg kan reagera kemiskt med yttre skal eller inre EPS och försvaga/förstärka dem. Detta kan förhindra de lagren att göra sina respektive jobb under en krasch (glida för det yttre lagret, smulas sönder för det inre lagret).

Men vi alla är vuxna och gör våra egna riskbedömningar.

P.S.

1770370284033.webp

Måla hjälm?
Vill bara påpeka att samtliga hjälmtillverkare förbjuder att modifiera sina hjälmar på vilket som helst sätt. Det står alltid i den lilla manualen som följer med. Detta innebär ingen målning och till och med inga stickers. Inte alls några GoPro-fästen eller sånt såvitt det inte finns en avsedd plats för dem.

Sprejfärg eller målfärg kan reagera kemiskt med yttre skal eller inre EPS och försvaga/förstärka dem. Detta kan förhindra de lagren att göra sina respektive jobb under en krasch (glida för det yttre lagret, smulas sönder för det inre lagret).

Men vi alla är vuxna och gör våra egna riskbedömningar.

P.S.

Visa bilaga 814685

Kul bild men inte riktigt på samma nivå som att måla sin hjälms plastskal med plastsäker vattenlöslig akrylfärg.

Måla hjälm?
Innehåller en hel del annat än bara vatten.
Min poäng är att hjälmen tar inte stryk av något som är till för att målas på plast och som målas på hjälmens plasthölje.
Klart att om man börjar spraymåla med någon skum sprayfärg på tex skummet hjälmen är gjord av finns det en risk att hjälmen integritet påverkas negativt, speciellt om det är tex aceton som lösningsmedel.

Men jag ska måla med pensel och med samma färg som jag målar mina warhammer miniatyrer med... Som jag dessutom redan målat en hjälm med utan problem som jag skrev i första (!?!) inlägget.

Fridens liljor

Senast ändrad:
Måla hjälm?
Min poäng är att hjälmen tar inte stryk av något som är till för att målas på plast och som målas på hjälmens plasthölje.
Klart att om man börjar spraymåla med någon skum sprayfärg på tex skummet hjälmen är gjord av finns det en risk att hjälmen integritet påverkas negativt, speciellt om det är tex aceton som lösningsmedel.

Men jag ska måla med pensel och med samma färg som jag målar mina warhammer miniatyrer med... Som jag dessutom redan målat en hjälm med utan problem som jag skrev i första (!?!) inlägget.

Fridens liljor
Har du haft marksyning med den hjälmen?

Nå ja, din hjälm, ditt huvud.

Måla hjälm?
Har du haft marksyning med den hjälmen?

Nå ja, din hjälm, ditt huvud.

OH ja, klotade rejält på bergslagen gravel i september förra året. På ett stigparti så drog jag huvudet rätt i en sten när jag körde utför i typ 30km/h och TROTS 1mm färg på plastskalet så skyddade hjälmen mig galant.

Jag är genuint nyfiken på vad du tror ska hända med hjälmen egentligen?

Allt gott

Måla hjälm?
OH ja, klotade rejält på bergslagen gravel i september förra året. På ett stigparti så drog jag huvudet rätt i en sten när jag körde utför i typ 30km/h och TROTS 1mm färg på plastskalet så skyddade hjälmen mig galant.

Jag är genuint nyfiken på vad du tror ska hända med hjälmen egentligen?

Allt gott
Att skalet ska bli sprött förstås. Cykelhjälmar skyddar trots allt bara måttligt bra jmf MC-hjälmar därför att de måste ventilera. Att chansa testa med en åtgärd tillverkaren starkt inrådar ifrån, säkerligen av en anledning, känns inte riktigt väl genomtänkt.

Måla hjälm?
Att skalet ska bli sprött förstås. Cykelhjälmar skyddar trots allt bara måttligt bra jmf MC-hjälmar därför att de måste ventilera. Att chansa testa med en åtgärd tillverkaren starkt inrådar ifrån, säkerligen av en anledning, känns inte riktigt väl genomtänkt.

Alla hjälmar är redan målade, det är väl mer den vanliga friskrivningen. Rör du något tar vi inte ansvar.
Väljer man rätt sorts färg kan det orimligen vara några problem att måla på redan befintlig färg.

452a58c61e1c29886f4feea7dd257bb1.webp

Måla hjälm?

Ja, absolut att risken kan finnas för det även om jag anser den obefintlig. Men min hjälm är redan klarlackad och jag har tänkt att köra primer ovanpå klarlacken och sen måla på det. Så jag är inte ett dugg orolig.

Måla hjälm?
Testade tidigare att måla och borra! Det blev inte bra, men där och då akuta nödlösningar pga olika projekt.

Funderat då på vinyl som används för att täcka bilar, kallas bilfolie (car wrap) och är en flexibel, självhäftande PVC-film. Den används för att byta färg, ändra struktur (t.ex. matt, kolfiber, blank) eller skydda originallacken mot stenskott och solblekning.

Kan se riktigt bra ut, men troligen lika hopplöst dåligt som aldra förslag.

Måla hjälm?
Alla hjälmar är redan målade, det är väl mer den vanliga friskrivningen. Rör du något tar vi inte ansvar.
Väljer man rätt sorts färg kan det orimligen vara några problem att måla på redan befintlig färg.

Precis så. Jag kanske skulle måla som en astartes hjälm. Jag har ju trots allt alla färger för ultramarines redan. Känns som det passar en fullface bättre dock.

Måla hjälm?
Får vi se resultatet?
Efter att ha sett ett antal hjälmsporter i senaste vinter OS så verkar det vara fullt tillåtet att använda målade hjälmar. Så varken tillverkare, förbund eller IOC har inget emot det. Riskfritt mao. Om det görs på rätt sätt och utan politiska eller kommersiella budskap.

Måla hjälm?
Är väl n del målvaktshjälmar i skridkso-sporter som låter foliera, vilket väl är billigare/enklare än lack gissar jag.

Tillbaka
Topp