Mälaren Runt

Mälaren Runt
izar sa:
DT sa:

Henrik från Ängby CC vann, Joakim R från SCK tog Barkarby skylten.

Blev blött under förmiddagen men vindarna var fantastiska. Vi seglade fram i 40-50km/h mellan Västerås - Enköping. Farten fram till lunchen var ganska låg därefter ändrade vi taktik och gick över till Veternkette/Belgisk/lagtempo då gick helt plötsligt mycket bör och farten blev skaplig. Bärsärkgruppen fick ett rullsnitt på 35,2km/h.

Över 35 är fint. :-)

Var det någon snabb Rudolph Lewis Award-cyklist i år?

Mälaren Runt
Nej ingen på vanlig cykel vad jag vet. Det var dock en liggcykel med täckt kaross som kom in före oss, fast jag är lite osäker på om de får köra för Rudolph Lewis Award.

Grusvägen var riktigt hemsk med smala racerdäck, iofs ganska kort sträcka men jag och flera andra var nära att få smaka grus igår. De hade lagt på nytt grus på vägen vilket inte var helt optimalt med racer och lite fart förstås :)

Mälaren Runt
De fyra kvarvarande i mellangruppen sladdade i mål runt 22.15, med ett rullsnitt på strax över 25. Ett behagligt tempo utan stress mao.

En del regnmisär, men också härlig medvind från Köping och lite lätt magisk cykling i kvällningen de sista 25 km, med uppehåll, tilltagande mörker och våtblank asfalt.

Totalsnittet blev 20 bl.a. på grund av ett ekerbrott och långa raster som ändå var behövliga.

Skönt sedan att vara pigg nog att cykla hem efteråt, och faktiskt med sprätt i benen de sista två milen! Så totalt medförde dagen distansrekord (37 mil) för en annan. Inte illa pinkat av en trähäst!

Bara att hoppas på det omöjliga också - att ens vara i närheten av samma vigör som kaptenerna Bo Einar och Bosse Diesel när man själv är runt de sjuttio. Fanken vilka slitvargar!

Mälaren Runt
Jag och Nieves var sist i mål. En lång dag med mycket regn. Vi i audax jobbade hårt för att alla skulle med och att alla skulle trivas trots vädret. Vi tog en extra utflykt via Lina och Enhörna, mycket fin väg. Det är svårt att förklara belastningen i en audaxgrupp om man inte riktigt hör dit. Går att dra hur mycket som helst men alltid lite långsammare än man vill. Timmarna drar iväg men märker hur gruppen blir mer sammansvetsad och bättre. Våra nybörjare klarade sig bra, disponerade smart och vi hade inga större problem. Jag fick en framhjulpunka i mörker och regn, nio irriterande minuter tog det. I Bro fick vi ett oväntat fall av någon form av utmattning/överansträngning som krävde hämtning med bil. Niwves och jag stannade och väntade medan resten av gruppen fortsatte. Sen cyklade vi till målet. Man kan inte säga annat än att det blev en heldag och valuta för pengarna. Skärmen gjorde ingen nytta mot regn men väl i regn. Hoppas cyklisten som blev krokig har vilat upp sig och är redo för nya stordåd. Jag tog inga bilder. känns fånigt att plock fram en immigranter mobil när Uffe Ewerman är med och förevigar det hela. Tack till alla för en bra dag.

Mälaren Runt
Hasse#7 sa:
Jag och Nieves var sist i mål. En lång dag med mycket regn. Vi i audax jobbade hårt för att alla skulle med och att alla skulle trivas trots vädret. Vi tog en extra utflykt via Lina och Enhörna, mycket fin väg. Det är svårt att förklara belastningen i en audaxgrupp om man inte riktigt hör dit. Går att dra hur mycket som helst men alltid lite långsammare än man vill. Timmarna drar iväg men märker hur gruppen blir mer sammansvetsad och bättre. Våra nybörjare klarade sig bra, disponerade smart och vi hade inga större problem. Jag fick en framhjulpunka i mörker och regn, nio irriterande minuter tog det. I Bro fick vi ett oväntat fall av någon form av utmattning/överansträngning som krävde hämtning med bil. Nieves och jag stannade och väntade medan resten av gruppen fortsatte. Sen cyklade vi till målet. Man kan inte säga annat än att det blev en heldag och valuta för pengarna. Skärmen gjorde ingen nytta mot regn men väl i regn. Hoppas cyklisten som blev krokig har vilat upp sig och är redo för nya stordåd. Jag tog inga bilder. känns fånigt att plocka fram en immig mobil när Uffe Ewerman är med och förevigar det hela. Tack till alla för en bra dag.

Mälaren Runt
Hasse#7 sa:
Tryckte visst citera istället redigera. Det får vara så.
Nu känns det precis som om man cyklat 2 varv. Tack för all hjälp med farthållning, det är inte lätt ffa första halvan då många nya gärna kör lite optimistiskt utan tanke på gruppen totala kapacitet.
Målet var 24kph och jag landade på 24.1:)

Totaltiden blev lite uttänjd vilket det ofta blir med cyklister ovana vid heldagsutflykter. Väderomslagen mellan grått och regn gav också många stopp för korrigering av klädsel. Dagens höjdare och guldklimp var ändå cyklisten som startade i kort/kort trots väderprognosen.

Att då få låna armvärmare och väst när regnet drog igång i Södertälje var en snygg gest och otrolig tur att tillgång fanns. Den "lånade" pumpningen ska jag nog inte ens nämna egentligen, den sätter vi upp på lärdomskontot. Kul runda hursomhelst, hoppas att många ansluter till Saltluft den 4:e september, Täbys 30-milare är en grann bana.

Mälaren Runt
nieves sa:
Hasse#7 sa:
Tryckte visst citera istället redigera. Det får vara så.
Nu känns det precis som om man cyklat 2 varv. Tack för all hjälp med farthållning, det är inte lätt ffa första halvan då många nya gärna kör lite optimistiskt utan tanke på gruppen totala kapacitet.
Målet var 24kph och jag landade på 24.1:)

Totaltiden blev lite uttänjd vilket det ofta blir med cyklister ovana vid heldagsutflykter. Väderomslagen mellan grått och regn gav också många stopp för korrigering av klädsel. Dagens höjdare och guldklimp var ändå cyklisten som startade i kort/kort trots väderprognosen.

Att då få låna armvärmare och väst när regnet drog igång i Södertälje var en snygg gest och otrolig tur att tillgång fanns. Den "lånade" pumpningen ska jag nog inte ens nämna egentligen, den sätter vi upp på lärdomskontot. Kul runda hursomhelst, hoppas att många ansluter till Saltluft den 4:e september, Täbys 30-milare är en grann bana.

Alla är nybörjare nån gång. Efter att inledande malörer fixats skötte han sig exemplariskt. Så även den andra killen på retrostukade cykeln som vid första anblick inte verkade ha tänkt igenom det hela men sen visade sig ha full koll. De lyssnade bra när man förklarade sånt som kan vara väsentligt och sen funkade det direkt.

Mälaren Runt
Mälaren Runt
Hasse#7 sa:
Grym RR! Mycket bra återgivet. Tack! Hmmm... lukta på blommor... :) snarare knallskott i natten i Bålsta och Bro. Prova att göra sträckan på dubbla tiden jag kan lova att det finns utmaningar i det också. Både psykiska och ergonomiska. Hursomhelst ett lopp som tillåter många modeller av långcyklister att cykla i grupp.

Absolut, i december förra året körde jag den snarlika rundan Tour de Ötzi XL runt sjön på 17 timmar och 38 minuter :-)

Mälaren Runt
IngvarW sa:
Hasse#7 sa:
Grym RR! Mycket bra återgivet. Tack! Hmmm... lukta på blommor... :) snarare knallskott i natten i Bålsta och Bro. Prova att göra sträckan på dubbla tiden jag kan lova att det finns utmaningar i det också. Både psykiska och ergonomiska. Hursomhelst ett lopp som tillåter många modeller av långcyklister att cykla i grupp.

Absolut, i december förra året körde jag den snarlika rundan Tour de Ötzi XL runt sjön på 17 timmar och 38 minuter :-)

Det är också starkt. Har ingen uppfattning om hur lång tid det skulle ta för audaxgruppen. Jag är en usel vintercyklist. Däremot har jag börjat fundera på att göra en randonneserie för egen del. Uppskattar att jag har 30km/h snitt på 20 mil och lite mer i grupp. Siljan-Orsasjön går som bäst på 5 timmar totalt. Mycket ensam eller som drag i spontanklungor. Men nån bärsärk blir jag aldrig. Varken talang eller tid för träning.

Mälaren Runt
Hasse#7 sa:
IngvarW sa:
Hasse#7 sa:

Det är också starkt. Har ingen uppfattning om hur lång tid det skulle ta för audaxgruppen.

Du får testa i december :-)

Mälaren Runt
Hasse#7 sa:
Däremot har jag börjat fundera på att göra en randonneserie för egen del. Uppskattar att jag har 30km/h snitt på 20 mil och lite mer i grupp. Siljan-Orsasjön går som bäst på 5 timmar totalt. Mycket ensam eller som drag i spontanklungor. Men nån bärsärk blir jag aldrig. Varken talang eller tid för träning.

Som nybliven randogubbe har jag kört serien i år och fått uppleva nya delar av Sverige som jag annars inte hade fått se. Mycket trevligt och verkligen något att rekommendera!

Det här med snitthastighet är inget som man egentligen håller på och analyserar på randonneursrundorna. Man får se till att hamna med ett gäng med snarlika idéer om vilken fart som gäller och sedan hjälps man åt. På de längre rundorna är det bättre att var några stycken så att dragjobbet kan fördelas och det blir då också lite trevligare på fikastoppen. Sen brukar de som blir extra trötta själva känna att de sinkar gruppen och då droppar de av och cyklar i sitt eget tempo och kanske hittar de då nya cyklister att köra med. Det är ingen stor grej. Målet är att komma runt :-).

Mälaren Runt
Senast ändrad:
Mälaren Runt
IngvarW sa:
Hasse#7 sa:
Däremot har jag börjat fundera på att göra en randonneserie för egen del. Uppskattar att jag har 30km/h snitt på 20 mil och lite mer i grupp. Siljan-Orsasjön går som bäst på 5 timmar totalt. Mycket ensam eller som drag i spontanklungor. Men nån bärsärk blir jag aldrig. Varken talang eller tid för träning.

Som nybliven randogubbe har jag kört serien i år och fått uppleva nya delar av Sverige som jag annars inte hade fått se. Mycket trevligt och verkligen något att rekommendera!

Det här med snitthastighet är inget som man egentligen håller på och analyserar på randonneursrundorna. Man får se till att hamna med ett gäng med snarlika idéer om vilken fart som gäller och sedan hjälps man åt. På de längre rundorna är det bättre att var några stycken så att dragjobbet kan fördelas och det blir då också lite trevligare på fikastoppen. Sen brukar de som blir extra trötta själva känna att de sinkar gruppen och då droppar de av och cyklar i sitt eget tempo och kanske hittar de då nya cyklister att köra med. Det är ingen stor grej. Målet är att komma runt :-).

Låter helt rimligt och trevligt. Men man måste ju ändå vara beredd att hålla ett vettigt tempo om man blir själv samt hitta rätt väg och hinna fixa lite problem. Med mitt lokalsinne kan det vara en fördel med ett lite högre snitt för att släta över felåkningar ensam.

Mälaren Runt
Hasse#7 sa:
Låter helt rimligt och trevligt. Men man måste ju ändå vara beredd att hålla ett vettigt tempo om man blir själv samt hitta rätt väg och hinna fixa lite problem. Med mitt lokalsinne kan det vara en fördel med ett lite högre snitt för att släta över felåkningar ensam.

Jag köpte en Garmin 820 till årets rundor och den visar vägen på samma sätt som en bil-gps. Gäller dock att ha lite extra batteribackup om det är en längre runda, typ 60-milare :-).

Mälaren Runt
@IngvarW
Tack för tips. Skall titta på det. Har du någon speciell "snällare" setup/bikefit för 600km eller är det bara träning och HTFU som gäller?

Mälaren Runt
Hasse#7 sa:
@IngvarW
Tack för tips. Skall titta på det. Har du någon speciell "snällare" setup/bikefit för 600km eller är det bara träning och HTFU som gäller?

Har kört samma rejser under alla rundor. En vanlig Bianchi med lite gubbergonomi. På en 60-milare tar man pauser var 7-10 mil så inga problem egentligen. Flera av de som kör långa sträckor verkar fö ha tempobågar för att kunna växla lite med sittställningen. Så långt har jag inte kommit i mitt nörderi.

Mälaren Runt
Har under några år av och till känt mig sugen på att soloköra Mälaren runt. Har nog aldrig varit närmare att det blir av än i år. Jag har cyklat norrut via Kungsängen några gånger för minst tio år sen och jag har cyklat till Mariefred några gånger men resten av banan har jag inte sett. Så jag har några frågor som kanske någon eller några skulle vilja ha vänligheten att hjälpa till med.

1. Varför finns det så få Rudolph Lewis Fellows? Ställer folk upp och misslyckas eller är det få som försöker? I så fall varför? Anses det ofint att slita runt? Ska det vara en fikarunda?

2. Hur går det till om flera skall köra solo? Sköts det helt enkelt gentlemannamässigt och man förutsätts hålla rimliga avstånd? Själv är jag nog närmast orimligt ärlig så det kan potentiellt bli mentalt jobbigt. :-)

3. Hur är det från start till ca Botkyrka? Rullar det på eller kan man räkna med att snittfarten behöver att höjas rejält? Några andra sträckor som kan förväntas att gå väldigt långsamt jämfört med vad man kan gissa utifrån kartan?

4. Som fet men rätt aero så passar plattåka mig bra. Stämmer det att det blir plattare? Till Mariefred finns det ju en del backar som sänker tempot. iaf för mig.

5. Är det stor risk att köra vilse? Behöver man reka?

6. Behöver man anmäla sig i god tid? Blir det någonsin fullt? Har iofs inga problem att bli av med startavgiften men tänker inte köra om jag inte känner mig pigg eller om det verkar bli alltför knepigt väder.

Mälaren Runt
tuta sa:
3. Hur är det från start till ca Botkyrka? Rullar det på eller kan man räkna med att snittfarten behöver att höjas rejält? Några andra sträckor som kan förväntas att gå väldigt långsamt jämfört med vad man kan gissa utifrån kartan?

4. Som fet men rätt aero så passar plattåka mig bra. Stämmer det att det blir plattare? Till Mariefred finns det ju en del backar som sänker tempot. iaf för mig.

6. Behöver man anmäla sig i god tid? Blir det någonsin fullt? Har iofs inga problem att bli av med startavgiften men tänker inte köra om jag inte känner mig pigg eller om det verkar bli alltför knepigt väder.

3. De som kör för Rudolph Lewis startat väl ett par minuter före första klungan, så ni är inte begränsade till Masterstartens måttliga tempo till Botkyrka utan kan köra på som ni vill, tror jag? Eller menar du pga trafiken? Det är extremt lite trafik kl 6 en lördagsmorgon i augusti och det finns MC-ordonnanser som hjälper till att stoppa upp trafiken vid några ställen.

4. Det är verkligen jätteplatt mellan Strängnäs och strax innan Bålsta. Sedan är det ju en del backar i slutet.

6. Det brukar inte bli fullt (med reservation för att det inte har ändrats de allra senaste åren) så det ska nog gå bra att anmäla sig sista veckan.

Överlag är MR ett väldigt trevligt lopp. Har funderat på att köra solo någon gång, men är rädd för att det skulle bli lite väl monotont. :-)

Mälaren Runt
Tror ingen tycker att det är en dålig idé förutom möjligen deltagaren efter 20 mil. Det är platt stora delar av banan och även öppet sina ställen, blåser det motvind blir det snabbt jobbigt att hålla >30km/h i 33mil.

Mälaren Runt
Tack för svaren!

Det borde ju vara rätt stor chans att det är ganska vindstilla på morgonen och västliga vindar. Men en enskild dag behöver det ju inte alls vara så. Borde nog ha kört det året "fellow" Magnus E. ringde och påpekade att vädret var perfekt. :)

DT, jag tänkte på hinder/trafik innan man kommer ut ur stan.

Och ja det är rätt långt att köra solo i hyfsat tempo. Risk för mental härdsmälta finns nog, särskilt om det är motvind eller hård kantvind på norra sidan. Men det kanske är lika bra att göra ett försök så får jag se hur det är.

Mälaren Runt
tuta sa:
Har under några år av och till känt mig sugen på att soloköra Mälaren runt. Har nog aldrig varit närmare att det blir av än i år. Jag har cyklat norrut via Kungsängen några gånger för minst tio år sen och jag har cyklat till Mariefred några gånger men resten av banan har jag inte sett. Så jag har några frågor som kanske någon eller några skulle vilja ha vänligheten att hjälpa till med.

1. Varför finns det så få Rudolph Lewis Fellows? Ställer folk upp och misslyckas eller är det få som försöker? I så fall varför? Anses det ofint att slita runt? Ska det vara en fikarunda?

Det brukar vara par som försöker varje år, vissa lyckas andra inte. Det är en tuff utmaning att ta sig runt för egen maskin helt osupportad. Jag har funderat i flera år men alltid landat i att det är en väldigt trevlig social tur och det tar emot att cykla själv.

2. Hur går det till om flera skall köra solo? Sköts det helt enkelt gentlemannamässigt och man förutsätts hålla rimliga avstånd? Själv är jag nog närmast orimligt ärlig så det kan potentiellt bli mentalt jobbigt. :-)

Man ska hålla avstånd. Gentlemans agreement.

Man får nog räkna med att det går något långsammare p.g.a. rödlysen etc. Men det brukar vara väldigt lugnt så tidigt på morgonen.

Hyggligt platt bana, väldigt platt runt Enköping

5. Är det stor risk att köra vilse? Behöver man reka?

Det finns GPS spår, jag skulle inte reka (möjligtvis i Google Maps)

Det brukar finnas plats. jag har för mig att det finns en räknare med antalet anmälda på hemsidan, så man kan hålla ett öga på den och ha lite is i magen.

Tillbaka
Topp