Mallorca 2013

Mallorca 2013
Jäklar vad pepp man blir på att komma ner när man ser bilderna! Jag åker ner för att träna den 29:e och åter till sverige den 6:e maj. Finns det några som är mallorca då? Jag kommer att bo i alcudia. Vore trevligt med lite träningsällskap!

Mallorca 2013
Sista cykeldagen dags att packa ner solen och komma hem.

boende2.JPG

Mallorca 2013
Blev ett par veckor på Mallis i år trots allt. Sitter nu och letar efter "Militärbacken" som jag kört någon gång tidigare, då med en lagledare som kunde området.

Är det någon som vet vilken backe jag syftar på och, ännu bättre, vart den ligger?

//C

Mallorca 2013
Stålkalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Blev ett par veckor på Mallis i år trots allt.
> Sitter nu och letar efter "Militärbacken" som jag
> kört någon gång tidigare, då med en lagledare
> som kunde området.
>
> Är det någon som vet vilken backe jag syftar på
> och, ännu bättre, vart den ligger?
>
> //C

Låter som du menar PMV-1043. Går rakt västerut från Palma centrum.

Senast ändrad:
Mallorca 2013
Så då var 12 dagars cykling på Mallis slut för denna gång.
Fick till några fina rundor.

MallorcaCykling.png

(Bortse ifrån den som går ifrån Sa Pobla -> Palma = Tåg GPS Stoppad men ej avstängd)

Mallorca 2013
Road_Runner skrev:
> Hahah jag vet känns inte helt ok att inte ha
> snurrat ut dit, men vägen är sjukt dålig ut
> dit fortfarande.

+1 på det! Åkte dit förra veckan och den vägen är sämre än Roslagsvårsbanan! Har blivit värre och värre de senaste åren, borde inte EU kunna skicka ner lite pengar så dom kan fixa den?

Mallorca 2013
Kunde inte hålla mig, hänger med sambon och hennes familj som redan hade cykelresan dit bokade. Ser jävligt mycket skönare ut än en vecka ensam i motvinden i Skåne som var alternativet. :p

Har bokat cykel via Pro Cycle Hire, en Massi Team Carbon Ultegra. Någon som kan svara på hur sadelstolpen är? Tänkte ha med min egen sadel med kolfiberräls, så funkar dåligt om det är sån som trycker ihop från sidorna. Att få ett svar från PSH verkar helt omöjligt, har mejlat och frågat. Antigen fattar han inte vad jag menar eller så vill dom inte svara på det av någon konstig anledning, och nu tröttnade jag på att skicka fler mejl.

Mallorca 2013
Skogling skrev:
> Pro cycle hire är dådär... Masi är sådär...

Låter sådär...

Men det får väl bli vad det blir. Låg nära och bra att hämta ut och lämna cykeln.

Mallorca 2013
Fast jag mailade dom exakta mått så misslyckades man totat på min cykel i maj 2012, t.o.m. med mailad bild så var cykeln HELT felinställd när jag hämtade ut den. Dessutom var växlarna helt feliställda.
Jag fixade givetvis detta själv men jag tycker det borde varit inställt på en hyrcykel...

Mallorca 2013
Jag hyrde av PCH i mars 2012, och fick perfekt inställd cykel. Det enda som inte fungerade var cykeldatorn, men den bytte han bara mot en annan. Hade hyrt av honom igen i år, men vi var sent ute så han hade inga cyklar kvar.

Hyrde av Wheels Sport i Alcudia i år istället. Fungerade riktigt bra deras Bergamont cyklar också!

Mallorca 2013
Ska ner i september, finns det några tips på bra "cykelvänliga" boenden?

Vi tänkte ta med oss egna cyklar och bonde i Palma.

Tack på förhand

/S

Mallorca 2013
Det finns inga bönder i Palma... ;)

Skämt å sido. Det finns bra cykling överallt. Bor du i Palma så har du "nära" till allt. Floppen är väl biltrafiken som är rätt intesiv i Palma stad. Minst sagt.

Senast ändrad:
Mallorca 2013
Goofy skrev:
> Ska ner i september, finns det några tips på bra
> "cykelvänliga" boenden?
>
> Vi tänkte ta med oss egna cyklar och bonde i
> Palma.
>
> Tack på förhand
>
> /S

Om du inte av någon anledning är tvungen att bo i Palma skulle jag rekomendera dig att titta på Alcudia eller Pollenca uppe i Nordväst istället. Då slipper du biltrafiken i Palma och har nära till allt både berg och plattcykling. Har varit i Alcudia 4 år på raken nu och kan skicka dig massa bra rundor om du vill.

Mallorca 2013
Lite olika med vem man pratat med, vissa föreslår Palma för då är det nära till
bergen och man slipper så mycket transportcykling, har inte cyklat där själv så
jag har ingen uppfattning

Känns som det är lättare att ta en taxi med cyklar till Palma än Alcudia men
det kanske är en missuppfattning.

Bra boenden i Alcudia då?

Selast, bokar vi Alcudia tar jag gärna turförslag från dig.

/S

Mallorca 2013
Alla tycker olika om vilket boende som är bäst.Det är ju Happy.

Själv trivs jag som fisken i vattnet i Magaluf. Men det är jag det.

Senast ändrad:
Mallorca 2013
Goofy skrev:

> Känns som det är lättare att ta en taxi med
> cyklar till Palma än Alcudia men
> det kanske är en missuppfattning.
Det är ju såklart sant, fast med tanke på hur korta avstånden är lär inte taxi resan ruinera dig ändå. Jag har iofs alltid hyrt bil

> Bra boenden i Alcudia då?
Jag har bott på Sun Wing 3 år och är nöjd, i år bodde vi på Viva Tropic och det var ännu bättre. Rekomenderas.

> Selast, bokar vi Alcudia tar jag gärna
> turförslag från dig.
Hör av dig bara

Mallorca 2013
Så, nu har även jag provat Mallorca och kan konkludera med att det är varmt i juni...!
Och att det var en betydligt finare ö än väntat! Mer varierat än på Gran Canaria. :)
Hann med ca. 70 mil och 12000 höjdmeter på de 6 cykeldagarna vi hade, nästa gång får man åka ner lite tidigare på säsongen så man orkar pressa lite i backarna också. Togs inga KOM:ar i den värmen! ;)

För speciellt intresserade klippte jag ihop en film:

Mallorca 2013
WITMatrix skrev:
> För speciellt intresserade klippte jag ihop en
> film:
>
>

Fin film. Häftigt när man känner igen typ varenda kurva. Var bodde ni? Känns som Magaluf?

Nu är det bara 9 månader kvar. Drygt. ;)

Mallorca 2013
Skogling skrev:
> WITMatrix skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > För speciellt intresserade klippte jag ihop en
> > film:
> >
> >
>
> Fin film. Häftigt när man känner igen typ
> varenda kurva. Var bodde ni? Känns som Magaluf?
>
> Nu är det bara 9 månader kvar. Drygt. ;)

Bodde i Port de Pollenca. Var riktigt fint där och en bra utgångspunkt till både berg och de platta delarna! :)

Mallorca 2013
Mysigt. Vad sugen man blir på att åka dit. Hur sent på hösten eller tidig vår kan man åka och ändå få lagom varmt? Jag antar att vintermånaderna är lite i svalaste laget.

Mallorca 2013
oktober brukar vara en bra månad att åka ner, samma med april och maj men då är det några 10-tusentals andra motionscyklister där samtidigt. Om du vill åka på proffsspoting så är dec-feb bra.

Mallorca 2013
WITMatrix skrev:
> Skogling skrev:
> >
> > Fin film. Häftigt när man känner igen typ
> > varenda kurva. Var bodde ni? Känns som
> Magaluf?
> >
>
> Bodde i Port de Pollenca. Var riktigt fint där
> och en bra utgångspunkt till både berg och de
> platta delarna! :)

Fan Skogling känner Du inte igen ditt Mallorca? ;-) Port de Pollenca eller Alcudia är stället att bo på, det har jag ju sagt sedan 2010!

Mallorca 2013
Pelle Hå skrev:
> Mysigt. Vad sugen man blir på att åka dit. Hur
> sent på hösten eller tidig vår kan man åka och
> ändå få lagom varmt? Jag antar att
> vintermånaderna är lite i svalaste laget.

För Palma anger World Weather Online följande data:

Okt: 13-24 grader, 12 regndagar, 63 mm
Nov: 8-19 grader, 13 regndagar, 58 mm
Dec: 6-16 grader, 13 regndagar, 43 mm
Jan: 4-16 grader, 12 regndagar, 32 mm
Feb: 4-16 grader, 9 regndagar 37 mm
Mar: 6-18 grader, 9 regndagar, 20 mm
Apr: 8-20 grader, 10 regndagar, 35 mm
Maj: 12-24 grader, 8 regndagar, 30 mm

Som jämförelse anger samma site för Stockholm:

Maj: 5-16 grader, 6 regndagar, 20 mm
Jun: 10-20 grader, 7 regndagar, 33 mm
Jul: 13-23 grader, 6 regndagar, 32 mm
Aug: 12-22 grader, 8 regndagar, 34 mm
Sep: 8-16 grader, 8 regndagar, 44 mm

Så, svaret är nog att har du tur kan du få fin temperatur även mitt i vintern. Det är dock inte helt ovanligt att det kommer snö i bergen på vintern. När jag var där i mitten av mars för tre år sen (tror jag) låg det fortfarande snö i några diken efter ett snöoväder veckan innan). Så, personligen skulle jag antingen åka senast i oktober eller vänta till senare delen av april.

Men sen är det ju olika hur man resonerar kring cykelresor. Vissa vill ju komma iväg när det antingen börjar bli för sent eller fortfarande är för tidigt att cykla racer ute i Sverige med någon form av njutning. Med den inställningen kan det ju vara värt att åka ner även när det inte är så säkert att man huvudsakligen kan kära kort-kort. Själv åker jag gärna lite närmare sommaren för att öka sannolikheten att verkligen få riktigt härlig cykling på utlandssemestern.

En sak att tänka på om du tittar på temperaturvärdena ovan är att solen ju värmer mer på sydligare breddgrader när man är nära sommaren, så temperaturen i solen kan ofta bli högre än i Sverige vid samma temperatur i skuggan.

Mallorca 2013
Tack Göran, finfint!

Oktober som flera verkar gilla är för tidigt i år, men kan vara ett alternativ en annan gång.
Jag tänker mig en tripp mellan nov-apr någon gång, troligast jan-mars. Kanarieöarna är kanske ett säkrare kort så dags.

Mallorca 2013
WITMatrix skrev:
> För speciellt intresserade klippte jag ihop en
> film:
>
>

Fin film! Får jag fråga vad du använder för kamera och hur du i så fall fäster den i cykeln?

Mallorca 2013
har bott på mallorca för några år sedan, samt familjen har hus där nere, tycker det är alldeles för mycket folk som cyklar runt, blivit nya autobahn för tyskarna..:-). men, någon som kört mtb där och vet några bra leder? var mycket runt valldemossa och deia, men det är för stora höjdskillnader för att kunna kör mtb bra (funderar på att ta med den dit i sommar och köra lite).

Mallorca 2013
GoranS skrev:
> Men sen är det ju olika hur man resonerar kring
> cykelresor. Vissa vill ju komma iväg när det
> antingen börjar bli för sent eller fortfarande
> är för tidigt att cykla racer ute i Sverige med
> någon form av njutning. Med den inställningen
> kan det ju vara värt att åka ner även när det
> inte är så säkert att man huvudsakligen kan
> kära kort-kort.

Så resonerar jag. När jag har varit där i slutet av mars / början av april så har det varit gränsfall att kunna köra kort-kort eller med armvärmare/knävärmare. Typ 14-20 grader, och lite svalare uppe i bergen. Men det har varit så oerhört j-la skönt att slippa ifrån snöslask, dödsmodd, grus och dubbdäck att det inte spelar någon roll, det är ändå halleluja-känsla att få cykla racer i försommarväder.

Hade jag väntat en månad till hade det säkert varit varmare, men då är barmarkssäsongen ändå i full gång här hemma så då försvinner halva poängen med resan (den andra halvan är att få cykla i berg) enligt mitt sätt att se. :-)

Mallorca 2013
Ja, valet kokar ju ner till vilka preferenser man har. Finns ju inget generellt svar när det är bäst att åka till olika platser, och tur är väl det. Tänk om alla som åkte till Mallis för att cykla gjorde det samma vecka!

För mig är (mninst) 90% av poängen med en cykelresa utomlands att få cykla berg och jag gillar verkligen inte kyla, i synnerhet inte om det är i kombination med regn. Baserat på det tycker jag det är värt att åka då det statistiskt sett ska vara skapliga förutsättningar för cyklande i kort-kort. Både upplevelsen av och minnet av resan blir så mycket bättre om det är soligt och fint än om man får gneta i regn och rusk.

Sen är ju vädret alltid vanskligt att förutspå, inte minst i bergen, så det kan ju bli regnigt och kallt även om det statistiskt sett "ska" vara bra.

Mallorca 2013
Selast skrev:
> WITMatrix skrev:
> -----
> > För speciellt intresserade klippte jag ihop en
> > film:
> >
> >
>
> Fin film! Får jag fråga vad du använder för
> kamera och hur du i så fall fäster den i cykeln?

Det är filmat med min kompaktkamera, Canon Ixus 220Hs, som jag håller i handen och med en GoPro Hero 2.
GoPro:n sitter fast med en:
http://www.wiggle.co.uk/k-edge-go-big-gopro-handlebar-mount-pro-version/
Riktigt bra fäste, kameran sitter bombsäkert och man slipper vibrationerna man får med orginalfästet.

tongen skrev:
> har bott på mallorca för några år sedan, samt
> familjen har hus där nere, tycker det är
> alldeles för mycket folk som cyklar runt, blivit
> nya autobahn för tyskarna..:-).

Var typ tomt när vi var där! :p
Mötte kanske 20 cyklister totalt på den veckan vi var där! Fast säsongen är väl slut om man åker dit i juni. Men med så risig sommar vi haft hittills var det skönt att komma ner till lite riktig värme.

Mallorca 2013
Frostic skrev:
> tongen skrev:
> -----
> > någon som kört mtb där och vet några bra
> leder? var
> > mycket runt valldemossa och deia, men det är
> för
> > stora höjdskillnader för att kunna kör mtb
> bra
> > (funderar på att ta med den dit i sommar och
> köra lite).
>
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2036450/20364
> 50

Tack, bor i bunyola, ligger ju bra till. Skall nog testa att hyra en mtb.

Mallorca 2013
>
> tongen skrev:
> -----
> > har bott på mallorca för några år sedan,
> samt
> > familjen har hus där nere, tycker det är
> > alldeles för mycket folk som cyklar runt,
> blivit
> > nya autobahn för tyskarna..:-).
>
> Var typ tomt när vi var där! :p
> Mötte kanske 20 cyklister totalt på den veckan
> vi var där! Fast säsongen är väl slut om man
> åker dit i juni. Men med så risig sommar vi haft
> hittills var det skönt att komma ner till lite
> riktig värme.

Ja, juni är nog lugnare, runt påsk är det autobahn. Btw, ni får inte missa orient om ni skall dit o cykla.

Tillbaka
Topp