Manitou mars framdämpare

hucky

Ny medlem
Manitou mars framdämpare
Jag har nu försökt att pumpa framdämparen på min cykel utan resultat.
Med cykelpumpen får ja upp ett vist tryck dämparen (okänt tryck)
Men när ja tar kompressorn får ja ändå inte upp högre tryck..
Den bottnar när ja lägger vikten på och när ja cyklar så bottnar tillochmed när ja bara kör upp på en trotoarkant.

Vad är fel?
Klen kompressor?
någon packning kass?
Ventilen har ja bytt så tveksamt de kan va den?!

Ska jag använda en sån bildäckspump som finns på bensinmacken?

Tacksam för svar

Manitou mars framdämpare
Du ska använda en gaffelpump. Dina försök att pumpa med fel pump har antagligen lett till att du tömt gaffeln på luft helt.

Manitou mars framdämpare
En gaffelpump har en speciell ventil som inte släpper ut luft när du kopplar bort den. En framgaffel eller bakdämpare har förhållandevis liten luftreservoar (jämfört med ett däck eller en slang) varför skillnaden kan bli väldigt stor om det pyser ut mycket när du kopplar bort pumpen.

Tänk på att även en gaffelpump pyser ut lite, men det är luften från slangen och inte från luftfjädern.

//K

Manitou mars framdämpare
fast å andra sidan pumpade min kamrat som visserligen är mx meck, sin gamla Sid där "ventil" huvet hade trillat bort med kompressor och den fungerar ypperligt...

Manitou mars framdämpare
Använd en dämparpump.
Kolla så locket är påskruvat ordentligt.
Kolla ventilnålen.
Kika ner i utrymmet under locket och säkerställ att det finns lite gaffelolja i botten.

/Preacher (genom Rickard)

Senast redigerad av en moderator:
Manitou mars framdämpare
Olja finns det en skvätt! men senn går det att ta ur insatsen? så man ser det där lilla röret sticka upp i dämparen. Är det där det ska va lite olja eller?

Tillbaka
Topp