Manitou mezzer. Skumt fel!??

Piecekeeper

Aktiv medlem
Efter att jag tvättat cykeln märkte jag att gaffeln sjunkt ihop väldigt mycket. Hängde upp den och tömde den på luft. Mätte då 170 mm i slag. Fyllde på luft som jag brukar köra med. Mätte slaget igen och hade då 140 mm !??
Tidigare hade jag 160mm i slag. Hade inne den på service för ett tag sedan.
Fattar ingenting!??

Jag skulle testa att tömna helt och sen fylla på luft i omgångar och trycka ner så mycket slag det går och även dra ut mellan påfyllningarna. Jämna ut mellan pos och neg kammare. (Om inte Mezzern har någon specialare).
Nummer två testa att försiktigt köra in ett buntband mellan innerben och dustwiper för att se om det är vaccum.
Edit: Jämna ut inte ojämna ut...

Senast ändrad:
Jag tömde den och fyllde på lite luft i taget och motionerade emellan och än så länge håller den luften. Tack för hjälpen!
Skall inte behövas.Men i bland så blir inte den negativa kammaren tom då är det bara att öppna den övre och låta luften gå ur den vägen.för man fyller både den negativa och positiva kammaren samtidigt.

Som sagt man fyller både + och - samtidigt. Om man lyckats skruva på pumpen ordentligt ska det gå att röra på gaffeln trots att det är tryck i den, viktigt att den är helt utdragen när man skruvar av pumpen. Om pumpen går på lite halvvägs kan det bli konstigt.

Tillbaka
Topp