Manitou SIX vs Suntour SF-XC60

akire

Medlem
Det är bara jag igen, med alla jobbiga frågor! ;)
Nu är det dämparna jag funderar på. På den ena cykeln sitter en manitou six och på den andra en suntour SF-XC60.
Vilken är egentligen vettigast? Har hittat rätt mycket skit om manitougaffeln här, men den andra är ändock en suntour.

Bifogar spec från respektive hemsida.

Manitou SIX:
Weight: 4.4 lbs
Travel: 80 or 100 mm Internally Convertible
Adjustments: Preload
Lubrication: Microlube
Spring: Coil/MCU
Casting: Aluminum RA
Stanchions: 28.6mm Cromo
Steerer: 1 1/8" Steel Threadless
Crown: Forged Aluminum with Satin Black Finish
Axle: Standard QR
Ride Height (axle to race): 450 or 470mm
Color: Black
Bosses: with Bosses

Suntour SF-XC60:
Travel 75mm
System Coil spring
Lower Alloy monocoque
Design Leading axle
Leg color Gloss black, Metallic silver
Crown Alloy
Integrated HD ID type (48mm)
Stanchion tube STKM
Right side Coil spring
Left side Coil spring
Steerer tube STKM
Length (w/o thread) 255mm
Length (w/ 55mm thread) N/A
Crown race diameter 30mm
Wheel size 26"
Brake Disc & V-type
Preload adjuster Yes

Köp ingen av dem.
Båda är den typen av gafflar som KOMMER gå sönder.
Jag skulle lägga till lite pengar och köpa en Manitou Axel Elite (+4-500kr ca) eller en MArzocchi MX Comp (+7-800kr ca).

Som sagt, spara en månad och du slipper kostnader för reparation i efterhand, i af på Marzocchi gaffeln.
Axel Elite finns för runt tusingen på Bike-Discount.de och MX Comp finns för 1700 på CRC.

Kommer gafflarna monterade på cykel, fattar det som så, så fråga om du inte kan få byta ut gaffeln mot tex. en Marzocchi MX Comp till ett bra pris, dvs. lägga några hundringar extra. Då blir cykelvalet lite lättare också då du inte behöver väga in gaffeln i ekvationen... :)

En "riktig" gaffel gör mycket för cykeln!

Varken Manitoun eller Suntouren du frågade om är några direkta höjdargafflar, iofs har jag bara känt liiiiite på Sixen IRL. Vad jag kan se är ingen av dom dämpade vilket åtminstone jag har som ett krav. Nej elastomer/MCU räknas inte som dämpning... :)

Jepp, lyssna på Burner! En elastomergaffel kan t.o.m vara farlig! De har en tendens att ge en rekyl på väg tillbaka och får man det i skogen bland allt stök så blir hojen fort okontrollerbar. (i.o.f.s något som kan vara bra att skylla på...)

Synd att manitougaffeln ska vara så kackig, resten av cykeln är ju rätt bra.. Får väl försöka vifta lite extra på ögonfransarna i cykelaffären och få ett bra pris på nån annan då! ;)

Då kanske suntouren kan vara vettigare ändå, även om det är just en suntour?

Kör själv på en Manitou Six och jag måste hålla med övriga i forumet. Den är inget vidare!
Kan inte uttala mig om den andra men rådet du fått tidigare att lägga till lite för att få en schysstare gaffel är nog värt att lyssna på.

Jag har kört på min sen i april och jag sitter redan och drömmer om en ny. ;-)

Sitter de på en cykel så köp den som känns bäst att hojja på och börja lägga undan slantar till en uppgradering.

Ska du köpa en uppgraderingsgaffel så kika på en rockshox då de är lättast att få tag i grejer till i sverige.

Marzocchi kan man få tag i grejer till via danmark tror jag men de är lite osäkert med sådant iaf..

Manitou har ingenting i sverige vad jag vet förutom Dr Spoke som har lite vad jag hört?

Suntour har vissa modeller som tillverkas i Marzocchis fabrik vad jag hört. Har inte fått det bekräftat dock :/

Det fina med Marzocchi är att man inte behöver få tag i delar, gafflarna är näst intill servicefria =)
(åtminstone har jag inte behövt göra något med min MX Comp Air -03)
Funderar på om man skall kosta på den ny olja. Nääää..... Det får bli nästa är , eller 2007 tror jag.

Jag har cyklat lite över ett år nu på min MX Comp Air -03
och nu har det börjat "klonka" lite så det är väl dags att
byta gaffeloljan. Är också väldigt nöjd med min Mz gaffel.

plumse skrev:
-------------------------------------------------------
> Det fina med Marzocchi är att man inte behöver få
> tag i delar, gafflarna är näst intill servicefria
> =)
> (åtminstone har jag inte behövt göra något med min
> MX Comp Air -03)
> Funderar på om man skall kosta på den ny olja.
> Nääää..... Det får bli nästa är , eller 2007 tror
> jag.
>
> ______________________________________
> En idé är alltid bra tills den testats

Tillbaka
Topp