Marin vs Kona vs GT vs Merlin

joaan

Ny medlem
Hej. Nu börjar det bli dags att ta tag i mtb:andet genom att skaffa en hoj. Har under åren haft några styckna som samtliga blivit stulna, dock aldrigt åkt speciellt mycket i skogen. Men det vill jag ändra på. Har snokat omkring på forumet och de sajter som ni pekat på i andra trådar men har svårt att tyda specs.

Det här vill jag göra: åka uppför och nerför i skogen, gärna på små stigar, kanske ta med cykeln till lite bergigare terräng. Hoppa? Kanske det, om nåt kommer i vägen, men jag är ingen parkpojke och kommer nog inte bygga något själv. Har således kollat mest på xc hardtails. Är även lite försiktig med stålarna såhär i början, mest för att jag har andra dyra intressen (foto, skidåkning) som också kräver sin tribut.

Är 182cm lång, väger 100 kilo men är ingen flexosaurus så hojen tänke jag skulle få betala av sig genom att motionera mig också. :) Budget då? 6000-9000 låter rimligt. Har inga problem med att köpa begagnat, men inte heller några problem med att köpa från tüskland över nätet.

Hittills har jag kollat några Marin hos Cykelnetto, en Focus Black Raider '05 hos TCM, Kona Hoss '06, Cinder Cone och Caldera samt Cube Acid Disc. Det jag kommit fram till är att jag inte har en jäklaste aning om vilka komponenter som är bra/dåliga jämfört med varandra. Framdämparen har jag förstått är viktig och den skiljer sig mellan (nästan) alla de jag räknade upp. Konas Caldera och Cinder Cone har en Marzocchi MZ Race, Marins Rocky Ridge har en Marzocchi Dirt Jumper 3, Marin B-17 en RockShox Tora 28 9U-turn, Hossen en Marzocchi Dirt Jam Comp 100, Cuben en RockShox Dart 3 PopLoc 80 och Focusen en Suntour AXON. Säger mig i stort sett nada. På mtbr.com har Dirt Jumpern fått bra betyg men resten har jag inte hittat så mycket om. Sneglade på Poisonbikes Zyankali Xi/Xn/T också men har inte kollat lika noga på dem.

Sen är det lite olika växelsystem: Deore/LX/XT vs Alivio vs SRAM. Bromsar: Deore vs Hayes HFX-9/Sole.

Vad är bra? Vad är dåligt? Hur mkt bättre är x än y? Det skiljer ändå några tusenlappar mellan Marin B-17 (billigast på 6700) och Kona Caldera (dyrast med 999€). Hilfe!

/Jocke.

edit: ändrade rubriken efter lite mer research...

Senast redigerad av en moderator:
Har sagt det förut men säger det igen: Finns inget som slår pris/prestanda (799 euro) på den här hojen (med din budget i åtanke). Håller för din vikt också...
Till mig levererade dom på 4 dagar.

file=21393

http://www.boc24.de/epages/bicycles...ct/View/123990?CatID=351000116&ProdPerPage=20

Gissar att det är Transalp Per menar. Eller? Manitou-gaffeln som sitter på den har fått rätt dåliga recensioner på mtbr.com men jag vet inte hur mycket man ska gå på det.

/J.

Stämmer Jonzén. 2danger - MTB EDR-Three (Art-Nr: 123990). Manitou-gaffeln har funkat perfekt för mig. Vägde över 90 kg tidigare. Hopp, plattlandningar...
Finns såklart bättre - men kolla priset! Se min profil för mitt exemplar.

Var precis ner till min LBS och hittade följande objekt:

Merida Matts SE '05 för 8995, Focus Black Forest Disc för 11995 och en Diamondback Vertec Comp för 8995. Verkar som om det finns bättre lägen online, men samtidgt skulle det kännas tryggt med en LBS. Butiken verkar ha kompetent personal dessutom.

Nä den var nog en 06:a eller ännu äldre. Samma med Focusen misstänker jag. Har inte hittat några specs på Diamondbacken på nätet. På deras hemsida finns den inte med över huvud taget, inte ens bland de äldre modellerna. Har den ett anant namn i USA måhända?

Tack och bock för all hjälp hittills! Det behövs verkligen. :)

En ny contender: GT Avalance 0.5 Disc 2006 från CRC. 499£ + frakt för en L. Åsikter om denna?

Annan fråga: hur avgör man vilken storlek man behöver? Har varit in på Wrench Science och matat in mina mått. Deras något generaliserade svar var 17". Men många cyklar anges som S, M, L etc. Hur översätter man? GTs sida (som inte har nån info om en Avalance 0.5 alls) säger att Top Tube Length = 595, BB Height = 298 och Stand Over = 766. Hur ska jag tolka detta? Motsvarande mått för M är 577, 298, 734. Min Inseam Length = 810mm och Arm Length = 770mm.

/Jocke.

Den där EXR Pro'n är av färgerna att döma inte av 06 modell direkt. Men det är en OEM-gaffel så det kanske inte stämmer med gängse färgnormer.
EXR tror jag är en ok gaffel dock.

Snart kommer nog någon och reder ut alla Marzocchi's OEM gafflar åt dig.

Jag försökte kolla på GTs hemsida för att se storlekar o.s.v. men hittade ingen Avalanche 0.5 under UK eller Int... Under US-sektionen finns däremot en Avalanche 0.5 för 2005. Har skickat ett mejl till CRC och frågat om årsmodellen är korrekt.

Ok. Har försökt att dra ner antalet hojar på listan men det är fanimej inte lätt. Here goes...

Marin B-17 (6700:-)
Kona Hoss 2006 (6660:-)
GT Avalanche 0.5 Disc 2006 (7400:-)
Merlin Malt 1 (8400:-)

Fyra cyklar som alla fått bra recensioner på mtbr och andra ställen. Vilka är era synpunkter om dessa fyra? De två första har något flackare gaffelvinklar men annars verkar hojarna rätt jämförbara.

(outsider ... kunde inte låta bli)

nämenvafaan! jag har campat på hibike i dagarna tre men ändå missat restnoteringarna... och den finns i 17 och 18" dessutom. Åfytusanjävlar! :) Man får tacka och bocka för påvisningen.

Tillbaka
Topp