Marzocchi Bomber Axel?!?

JONKEDH

Medlem
Marzocchi Bomber Axel?!?
B9B55A20-4A57-4334-8702-4C1228C3CD61.png
Tjena! Jag har ett problem! Då min Axel till min dämpare/nav hade rostat fast så att jag var tvungen att kapa den så är jag i behov av en ny Axel. Någon som har koll på vad de är för Axel och vart jag kan få tag i en sådan?

Marzocchi Bomber Axel?!?
I värsta fall borde du kunna kolla med nån verkstad om de kan kapa till ett rör i hyffsat rätt längd. Med rätt ytterdiameter. Skruvarna/locken på axelns ändar är inte nödvändiga, den spänns ju fast med de små skruvarna på gaffelbenen. Och själva axeln är bara ett rör, inte som på tex Fox där den har olika diameter.
Bara dra ihop gaffelbenen så navet inte glappar när du spänner åt skruvarna.

Marzocchi Bomber Axel?!?
Tack för tipset! Ska åka och kika om de finns något i 20mm. Sedan skulle man ju i för sig när man är igång bara ha en stag i röret med gängor som man kan sätta 2 st muttrar och en brickor så kan man också dra åt från sidorna! Men återigen tack !:)

Marzocchi Bomber Axel?!?
I värsta fall borde du kunna kolla med nån verkstad om de kan kapa till ett rör i hyffsat rätt längd. Med rätt ytterdiameter. Skruvarna/locken på axelns ändar är inte nödvändiga, den spänns ju fast med de små skruvarna på gaffelbenen. Och själva axeln är bara ett rör, inte som på tex Fox där den har olika diameter.
Bara dra ihop gaffelbenen så navet inte glappar när du spänner åt skruvarna.
Det behövs en viss förspänning för att hjulet inte ska glappa även om man har pinch-bolts.

Marzocchi Bomber Axel?!?
Jag kommer ha en gängad pinne igenom hålet som jag kommer dra åt med 2 muttrar på vardera sida så att jag får ett tryck innan jag skruvar fast skruvarna på gaffeln tänkte jag. Har en firma som ska göra ett rör till mig imorgon med någon slags maskin :)

Marzocchi Bomber Axel?!?
e själv i liknande sits ja tänker köra 20mm stålrör sen eventuellt om de går sopa in en starnut från varje sida o dra ihop benen med två topcaps eller så en qr axel från ett bakhjul o två lämpligt feta brickor som drar ihop gaffelbenen

Tillbaka
Topp