Marzocchi bomber z2 vs Rockshox Lyrik

noelbenett

Aktiv medlem
Ska skaffa en ny 140 mm gaffel till min cykel, min första tanke är en bomber men funderar om det är värt pengarna att lägga dem extra pengarna på en lyrik. Är lyriken såpass mycket bättre att den är värd den extra kostnaden?

Ska skaffa en ny 140 mm gaffel till min cykel, min första tanke är en bomber men funderar om det är värt pengarna att lägga dem extra pengarna på en lyrik. Är lyriken såpass mycket bättre att den är värd den extra kostnaden?
Hej, jag har båda sorterna.

Jag tycker Z2 Bomber är bra. Jag har 150mm och den sitter på min HT-cykel. Jag har haft den en säsong hittills.

Jag har 160mm Lyrik på min heldämpade, den funkar också bra och har varit problemfri och jag har cyklat mycket med den.

Nu vet jag inte mellanskillnaden i pris och vilken variant av Lyrik du tittat på. Lyrik gaffeln kan ju ha många fler features.

Jag tycker Z2 bomber är tillräckligt bra.

Senast ändrad:
Lyrik (även Pike) kommer i olika konfigurationer:

- Base
- Select
- Select+
- Ultimate

Så det beror på vilken av dessa man jämför med.
Jag har kört Z2 och Pike Base, upplever de som ganska lika.

Hej, jag har båda sorterna.

Jag tycker Z2 Bomber är bra. Jag har 150mm och den sitter på min HT-cykel. Jag har haft den en säsong hittills.

Jag har 160mm Lyrik på min heldämpade, den funkar också bra och har varit problemfri och jag har cyklat mycket med den.

Nu vet jag inte mellanskillnaden i pris och vilken variant av Lyrik du tittat på. Lyrik gaffeln kan ju ha många fler features.

Jag tycker Z2 bomber är tillräckligt bra.
Jag har kollat på lyrik select charger rc, då skiljer det ungefär 1500 i pris mellan dem, men jag tror att jag lutar mot en bomber ändå, speciellt nu när du säger att den är bra nog

- Base
- Select
- Select+
- Ultimate

Det var nästan det jag misstänkte, jag har kollat antingen på en select eller en base. Vad jag har läst ska bombern vara väldigt bra för sitt pris och lutade mot den men ville höra från någon med mer erfarenhet

- Base
- Select
- Select+
- Ultimate

Och skillnaden mellan Motion Control dämpare i Base och Charger RC dämpare i Select är riktigt stor. Jag har inte provat Charger 3, men skillnaden mellan Charger RC och Charger 2.1 är mindre stor.

Jag har en Z2 och lyrik Ultimate. Det hela hänger på vad du vill ha. Z2 är mycket hårdare än Lyrik även helt öppen. Z2 är bra så länge det är klättring och flowiga stigar. Börjar det bli köttigt och gå fort så blir det väldigt obekvämt.

Notera känslan kanske är annan om du väger mera än mina 76kg.

Z2 är också halva priset mot Lyrik. Lyrik Select kan du få runt samma pris som z2 men inte testat den själv så kan inte ge en rekommendation.

Bike-discout brukar ha bästa gaffel priserna. Ändra bara till Sverige så du får rätt moms.

Bomber z2 är i princip en fox34 rhythm. En bra gaffel med en bra dämpare. Pike base är sämre, pike select typ ekvivalent. Lyrik select är också typ ekvivalent men snäppet tyngre chassi. Lyrik har bättre luftfjäder än z2 skulle jag tro..

Kollat något på z1 annars? Det är väl mer en konkurrent till lyrik. Finns även med coil om man gillar magisk "smallbump sensitivity". Tror iofs dessa börjar på 150 mm.

Framförallt är väl Lyrik en helt annan typ av gaffel med sina 35 mm ben. Den marknadsförs som enduro.
Jag har Yari som är betydligt mycket mer styv än Fox 34. Lyrik är något styvare ändå p g a mer påkostad typ av aluminium.

Jag hittade precis en ny bomber i andra hand som var väldigt bra pris som jag tänkte att jag skulle slå till på, men jag vill tacka alla som skrivit för bra och hjälpsam input :)

Jag har en Z2 och lyrik Ultimate. Det hela hänger på vad du vill ha. Z2 är mycket hårdare än Lyrik även helt öppen. Z2 är bra så länge det är klättring och flowiga stigar. Börjar det bli köttigt och gå fort så blir det väldigt obekvämt.

Notera känslan kanske är annan om du väger mera än mina 76kg.

Z2 är också halva priset mot Lyrik. Lyrik Select kan du få runt samma pris som z2 men inte testat den själv så kan inte ge en rekommendation.

Bike-discout brukar ha bästa gaffel priserna. Ändra bara till Sverige så du får rätt moms.
Jag cyklar inte på dem köttigaste stigarna för det är inte riktigt min grej, håller mig mer till hopp och drops och liknande så jag tror att bombern kommer duga gott till det ?

Har nyligen bytt min 34 Rhythm mot en Lyrik Ultimate.

För att glida runt på platta stigar och lite vanlig teknisk stigcykling var 34:an riktigt bra i all sin enkelhet. Det var mest vid utförsåkning jag upplevde att den led av att dels inte fixa snabba hårda smällar efter varandra samtidigt som den inte heller gav mycket stöd att trycka mot och gärna dök.

Har för lite åktid på Lyriken för att säga om den är bättre...

Framförallt är väl Lyrik en helt annan typ av gaffel med sina 35 mm ben. Den marknadsförs som enduro.
Jag har Yari som är betydligt mycket mer styv än Fox 34. Lyrik är något styvare ändå p g a mer påkostad typ av aluminium.

En Fox 34 flexar riktigt mycket.jag tyckeri inte om den och då kör jag inte så hård. En Pike är mycket styvare.

Det är få som ens vet vad Rush är för nå't. Testade en för ett drygt år sedan när dom kom men fick inget vettigt ur det testet. Gissar att den är av en enklare sort.

Edit. Kanske det finns fler ordentliga tester ute nu. Det fanns ingen info alls när jag tittade för ett år sedan.

Senast ändrad:
Ska tipsa om att åtminstone Z1 är i princip exakt samma som Fox 36 Rhythm och samma gäller visst med Z2 och 34. Du kan med andra ord göra en väldigt bra affär genom att köpa en original 34/36 Rhythm som som någon finslipare säljer billigt då de byter till något häftigare på sin nya hoj.

Jag hittade precis en ny bomber i andra hand som var väldigt bra pris som jag tänkte att jag skulle slå till på, men jag vill tacka alla som skrivit för bra och hjälpsam input :)
Det låter bra. Alltid kul att göra ett klipp och uppgradera cykeln !
Du kanske måste serva den för att den ska vara "som ny", då du köper begagnad. Den kanske blir litet "segare" i rörelsen bereonde på hur förre ägaren skött gaffeln. Vi cyklister är ju väldigt olika på hur vi gör materialvård.

Jag har själv inte än servat min Bomber Z2 än, hittar du bra pris på service-kit så skriv gärna här.
Det uppskattas ! ?

Ska tipsa om att åtminstone Z1 är i princip exakt samma som Fox 36 Rhythm och samma gäller visst med Z2 och 34. Du kan med andra ord göra en väldigt bra affär genom att köpa en original 34/36 Rhythm som som någon finslipare säljer billigt då de byter till något häftigare på sin nya hoj.

Vid Z2/34 berör det om man är känslig för flexet i 34an. Jag skulle aldrig köpa en 34 pga av det. En Z2 är styvare, men väger också mer.

EDIT: Z1 -> Z2

Senast ändrad:
Vid Z2/34 berör det om man är känslig för flexet i 34an. Jag skulle aldrig köpa en 34 pga av det. En Z1 är styvare, men väger också mer.
Z2 Flexar ?
Va ?
Funkar fint att tricka med den gaffeln och bromsa fullt med framhjulet för mig (jag väger kanske 78kg och det är en 27,5" gaffel)
Med det sagt så finns det så klart styvare gafflar, men den Z2 jag har är styv nog för en amatör som mig.

Z2 Flexar ?
Va ?
Funkar fint att tricka med den gaffeln och bromsa fullt med framhjulet för mig (jag väger kanske 78kg och det är en 27,5" gaffel)
Med det sagt så finns det så klart styvare gafflar, men den Z2 jag har är styv nog för en amatör som mig.

Nej, tvärtom. Marzocchis gafflar flexar mindre än en 34.

Ser nu att jag skrev Z1 där jag menade Z2.

Det låter bra. Alltid kul att göra ett klipp och uppgradera cykeln !
Du kanske måste serva den för att den ska vara "som ny", då du köper begagnad. Den kanske blir litet "segare" i rörelsen bereonde på hur förre ägaren skött gaffeln. Vi cyklister är ju väldigt olika på hur vi gör materialvård.

Jag har själv inte än servat min Bomber Z2 än, hittar du bra pris på service-kit så skriv gärna här.
Det uppskattas ! ?
Denna jag hittade var helt oanvänd till och med, säljaren hade köpt en ny cykel som kom med en bomber och plockat bort den på en gång för att sätta på något annat, men jag skriver absolut när det är dags för service ?

Tillbaka
Topp