Måste en star nut vara helt totalt horisontal/rak?

Halloo

Måste en star nut vara totalt rak när man bankat ner den i gaffeln? Jag bankade ner den med en skruv men den blev något skev. Vet dock inte om det här påverkar cykelns körförmåga något ? Tror allt sitter rakt och fint i övrigt och den är väl oavsett bara där för att cykeln ska klara stötar?

Ser ut som på bilderna och filmen:

Bilagor

• Skärmavbild 2022-08-16 kl. 00.55.22.png
    Skärmavbild 2022-08-16 kl. 00.55.22.png
    76.8 KB · Besök: 10
  • Skärmavbild 2022-08-16 kl. 00.54.55.png
    Skärmavbild 2022-08-16 kl. 00.54.55.png
    484.1 KB · Besök: 10
  • Skärmavbild 2022-08-16 kl. 00.55.09.png
    Skärmavbild 2022-08-16 kl. 00.55.09.png
    142.6 KB · Besök: 8

Rompa

Aktiv medlem
Ta en lång skruv o försök vrida till den då?
Det som händer när den sitter snett är att skruven som skall ned kanske inte hittar gängan alls.

s

Aktiv medlem
Den behöver inte sitta perfekt. Det där ut att vara mer än tillräckligt rakt.Får du bara dit top cap och kan dra åt så att den ligger plant mot styrstamen så räcker det. När du sedan drar åt styrstammen så kommer den säkerställa att belastningen på styrlagret blir jämn och fin oavsett om top capen pressar lite ojämnt

Den behöver inte sitta perfekt. Det där ut att vara mer än tillräckligt rakt.Får du bara dit top cap och kan dra åt så att den ligger plant mot styrstamen så räcker det. När du sedan drar åt styrstammen så kommer den säkerställa att belastningen på styrlagret blir jämn och fin oavsett om top capen pressar lite ojämnt
Aa ok puh :)

Avseende styrstammen. Den har jag dragit åt så att den sitter horisontalt och fint. Det är ju bara såna där insektskruvar/allen keys där som gör att den blir horisontal eller hur(?).

Men ska styrstammen även pressa ner mot spacers över styrlagret?

Dom enda grejerna som sitter väldigt stramt, av styrlagret, efter att jag monterade styrlagret, är crown race(denna pressade jag ner så gott det gick så den sitter jämnt och fint längst ner. Och sedan även dom där två "press in cupsen". Dom sitter väldigt hårt inne i ramen. För det ska dom göra som jag fattar det.

Men dom andra grejerna behöver egentligen inte sitta så hårt va?
Top cover, compression ring och spacers, över det översta kullagret, ska bara vila över den översta press-in-cupen i ramen eller hur?

Så länge platsen mellan styrstam och press-in-cup är upptagen av de här grejerna så behövr dom inte pressa ner på press in cup i ramen? Styrstammen behöver alltså inte pressa ned hårt på dessa utan den ska bara ta upp platsen där, men sitter bara skruvad i gaffeltoppen med horisontal kraft, eller hur?

Aa ok puh :)

Avseende styrstammen. Den har jag dragit åt så att den sitter horisontalt och fint. Det är ju bara såna där insektskruvar/allen keys där som gör att den sitter med horisontal kraft eller hur(?).

Men ska styrstammen även pressa ner mot spacers över styrlagret?

Dom enda grejerna som sitter väldigt stramt, av styrlagret, efter att jag monterade styrlagret, är crown race(denna pressade jag ner så gott det gick så den sitter jämnt och fint längst ner. Och sedan även dom två "press in cupsen". Dom sitter väldigt hårt inne i ramen. För det ska dom göra som jag fattar det.

Men dom andra grejerna behöver egentligen inte sitta så hårt va?
Top cover, compression ring och spacers, över det översta kullagret, ska bara vila över den översta press-in-cupen i ramen eller hur?

Så länge platsen mellan styrstam och press-in-cup är upptagen av de här grejerna så behöver dom inte pressa ner hårt på press-in-cupen i ramen? Styrstammen behöver alltså inte pressa ned hårt på dessa utan den ska bara ta upp platsen där, men sitter bara skruvad i gaffeltoppen med horisontal kraft, eller hur?

Ja precis. Top capen/flowern är något ojämn men skruven har hittat gängan i gaffeltoppen under så den sitter fint och stramt. Ser ut såhär som under:

Skärmavbild 2022-08-16 kl. 00.55.09.png

Har letat sig något åt höger på grund av att gängan inte är totalt rak. Men det kanske inte gör något eftersom styrstammen oavsett sitter på gaffeltoppen med horisontalt tryck från allen keys?

Trasselplanta

Aktiv medlem
Starnut och topcap skall inte ta någon last överhuvudtaget efter att styrlagret justerats och stammen dragits fast.
Du kan till och med ta bort skruv och topcap då och spara lite vikt;)
Wait wut? Nu kan jag passa på att lära mig något. Är det alltså så att efter att jag använt top-cappen för att trycka ihop styrlager, stam, eventuella spacers och annat, och sedan skruvat fast styrstammen, så kan jag ta bort topcappen? Den där pre-load som det skrivs och pratas om är bara viktig när man fäster stammen?

mzi

Aktiv medlem
Att justera lagerspänningen. När det är gjort så fixerar du allt genom att spänna styrstammen.

s

Aktiv medlem
Wait wut? Nu kan jag passa på att lära mig något. Är det alltså så att efter att jag använt top-cappen för att trycka ihop styrlager, stam, eventuella spacers och annat, och sedan skruvat fast styrstammen, så kan jag ta bort topcappen? Den där pre-load som det skrivs och pratas om är bara viktig när man fäster stammen?
Exakt.
Det är styrstammen som fixerar paketet. Starnuten är chanslös att hålla emot under belastning om styrstammen inte sitter ordentligt.

n3wton

Aktiv medlem
Vid en riktig kraftig stöt så skyddar starnuten lite? Därför den är där?
Nej, den är bara till för att ställa lagerförspänningen samt att det ska se någorlunda snyggt ut. Den har ingen funktion i att hålla gaffel eller lager på plats.

Du monterar styrstam och topcap, drar åt topcapen tills styrlagret känns bra, därefter drar du fast styrstammen. Det finns inget annat sätt. Det är skönt med saker där det inte finns några alternativa vägar.😛

Topp