Mat och dryck vid längre pass..

• Trådstartare Trådstartare Bossek
  • Start datum Start datum
B

Bossek

Guest
Hej,
Var och handlade och försökte hitta något lämpligt att ta med mig på långturen. Ska inte sticka under stolen att jag är jävligt snål när de kommer till mig själv. En "träningskaka" 20kr, sportdryck lika svindyrt. Köpte några Bixit lunch mellanmålskex, får se om de är något att ha.

Vad kör ni med? Har för mig att de förut fanns pulver man kunde göra sportdryck på, har inte sett det i de tre mataffärer jag varit i....

Go kväll

Mars/Snicker kör jag med. Funkar bra och är rätt billigt. Annars kan man ju baka egna kakor. Det finns en massa recept.

Dextropur finns väl fortfarande i matvarubutikerna. Druvsocker i pulverform

//Jocke

Hittade ett recept här som verkar spännande, måste provas. Angående bananerna säger jag som Homer Simpsons: -"Det är bara tomma vitaminer".

Mvh

Snickers kan väl omöjligt vara bäst för pengarna? Köp mandlar, russin, bananer och gör din egna sportdryck med druvsocker och ngt litet för smaken. Tror jag är bra för pengarna. :P

Jag säger som alla andra, snickers. Det är också smaskigt med mackor med jordnötssmör och sylt på. Gör en dubbelmacka med ett pålägg på vardera sidan, sen delar du dem på mitten så de blir fina portionsbitar. En laddning såna håller igång mig både 10 och 20 timmar.
Var inte snål med jordnötssmöret, det är det som är bränslet.
/J

Bananer, russin, vatten, det kommer du långt med på ett långpass. Komplettera med en god macka med pålägg, t.ex. messmör eller sylt. Vill man slippa "naturlig" mat så funkar Corny's energikakor från Coop Forum riktigt bra, kostar runt 20kr för 6st. Snickers funkar det med, men innehåller lite väl mycket choklad och fett, men gott är det.

Använder sportdryck endast på landsvägen, samt vid tävlingar. Annars kör jag alltid med rent vatten.

/Leo

Lugna distanspass = enbaart vatten upp till 3 timmar. Vid längre pass ngn chokladbit eller banan. Direkt efter ett långpass ca 50 g Vitargo.

Bananer är mycket bra och också torkade frukter. Snickers hjälpa väl bara för en kort tid och är inte bäst för mage. Att dricka rekommenderar man en blandning av 1/3 äppeljus och 2/3 vatten. Det innehåller lite carbs och är bäst om man är torstig.

pitabröd med fikonmarmlad
pitabröd med nötkräm (mums, kallas lembasbröd)
snickers
vitt bröd med jordnötssmör
godis som vinergum, sega råttor, hallon

Torkad frukt (aprikos, fikon, äpple osv)

Finns hur mycket som helst.

Planera din tur så att du hamnar på ett matställe ger dig en trevlig paus

"Sportkakor" är helt klart överskattat...
En brödbit, lite choklad och russin ger samma effekt (på mig...)

Tips!
Korvbröd med sylt!
Pannkakor (också med sylt) inrullad i alu.folie.
Det är sockret man vill åt...!
Till sist, en spurtbanan!

/J.

Till den torkade frukten kan det vara trevligt med några chokladdoppade kaffebönor. I alla fall om man inte överdoserar så att magen havererar.

/s-o

Vad är ett längre pass ?

Räcker inte vanligt vatten ?

Du har energi för flera timmars hårt arbete, viktigaste är att få i sig vätska. lyxa till det med valig saft så pallar du ett par timmar till...

Blir du hunrig , -ta med en macka.

Det är i första hand kolhydrater du behöver, bröd är en bra kolhydratkälla som också ger viss mättnad beroende på hur grovt du väljer. Jag brukar smöra grovt bröd med honung och lägga dubbelt med plastfolie runt så får jag en mix av halvsnabba och snabba kolhydrater. I flaskorna brukar jag ibland ha färdigblandad äppeljuice utspädd med hälften vatten. Om man gillar torkad frukt eller banan så är det också bra kolhydratkällor. Släta bullar kan man köpa på ICA i påsar med 10-15 st, ganska billigt. Vetedegen i sig själv är ju söt så pålägg är överflödigt.

Kroppens egna förråd av kolhydrater räcker till ca 1 - 1,5 tim hårt fysiskt arbete, senast då, gärna tidigare, bör man fylla på. Vid långa turer är ju kanske intensiteten lägre och kolhydratförråden räcker då något längre. Ju lägre puls du tränar på destu större andel energin tas från fett, i vila tas ungefär hälften av energin från fettet sen minskar fettandelen till noll vid 90 % av maxpuls.

Många skribenter ovan förordar indirekt fett som energikälla, chokladgodis, jordnötssmör mm. Det är ju jättegott och man tycker kanske att man kan äta det med "gott samvete" eftersom man samtidigt tränar. Men fett har de allra flesta av oss, även de som är tunna, i tillräckliga depåer i kroppen så behovet av att stoppa i sig ännu mer under ett träningspass är egentligen inte så stort. Undantag för de som är riktigt magra och tränar hårt, ofta och länge. De personerna kan helt enkelt ha svårt att klara av att äta så stora mängder kolhydrater, pasta etc. som de behöver för sin träning och då är fettet en genväg till "dubbelt så många kalorier på samma vikt", jämfört med kolhydrater.

En del skribenter ovan beskriver att de klarar sig ganska många timmar utan extra mat på träningspassen. Dels tränar de kanske på en lägre intensitet på långturerna men framförallt så blir kroppen bättre och bättre på att använda fett istället för kolhydrater som bränsle ju mer tränad man är och fettdepåerna är ju som sagt väl tilltagna.

Jag körde Jotunheimen Rundt i Norge (43 mil på 25 tim) och det var i stort sett bröd och "syltetöj" de bjöd på i varenda depå. Det funkade fint för mig under ett dygns cykling.

Ja detta är ju en vetenskap i sig själv och många har säkert egna och olika erfarenheter beroende på individuella preferenser. Det gör det destu intressantare att byta erfarenheter på ett forum som detta.

Ola

Tack Ola ett svar för läsvärt.

Jag började funderar lite på Bigmollos jordnötsmör men nu fattar jag.

jag har det lättare jag kan käka jordnötter nu och lagra upp dom till i morgon

Ta med dig lite mat som du gillar och som passar med hur mkt packning du tänker dig att släpa på. Själv är jag förtjust i de nötblandningar som finns bland naturgodiset i min LIB (LokalaIcaButik). Som redan har sagts kommer maten/godiset mest vara en humörhöjare och gott, energin får du primärt på annat sätt.
Skaffa en funkis sportdryck, baserad på tex. maltodextrin. Det finns flera alternativa drycker på marknaden, Vitargo, Maxim, Sportdricka.se
Här skulle jag kunna ge dig ett bra tips på vilken som har bäst ratio energi/pris, men det hade varit att tala i egen sak...
// Oskar

Man får i sig lika mycket kolhydrater av att äta en Mars-bar(54 gram) som en Maxim Energy bar (55 gram). En bar Mars innehåller 3,6g protein, 70,4 g kolhydrater och 17 gram fett. En Maxim 5,3 g protein, 69,1 gram kolhydrater och 10,4 gram fett.

Den något högre mängden fett i Mars gör nog att den tas upp något långsammare än Maxim baren men det borde inte ha någon avgörande betydelse. Prisskillnaden är rätt stor.

//Jocke

Hur länge kroppens kolhydratdepåer håller är högst individuellt och går att träna upp. Att säga att alla klarar max 1.5 - 2 timmar är inte helt sant alltså. Jag har tränat upp mig till att köra max tre timmar på rent vatten, vid distansträning, som notrix. Vet jag däremot om att jag kommer att köra längre, säg fyra timmar, så äter jag något såklart redan efter en dryg timma för att inte gå in i väggen efter tre timmar. Samtliga 2-3 timmars kvällsturer funkar med vatten för mig alltså. Kör jag däremot en tävling med full fart i tre timmar så änvänder jag både energidricka och gel under loppet, då energiförbrukningen är högre vid tävlingsfart.

/Leo

Leo skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur länge kroppens kolhydratdepåer håller är
> högst individuellt och går att träna upp. Att
> säga att alla klarar max 1.5 - 2 timmar är inte
> helt sant alltså. Jag har tränat upp mig till
> att köra max tre timmar på rent vatten, vid
> distansträning, som notrix. Vet jag däremot om
> att jag kommer att köra längre, säg fyra
> timmar, så äter jag något såklart redan efter
> en dryg timma för att inte gå in i väggen efter
> tre timmar. Samtliga 2-3 timmars kvällsturer
> funkar med vatten för mig alltså. Kör jag
> däremot en tävling med full fart i tre timmar
> så änvänder jag både energidricka och gel
> under loppet, då energiförbrukningen är högre
> vid tävlingsfart.
>
> /Leo

Jag ser ingen motsättning alls i det som du beskriver, jämfört med det som jag skrev Leo.
Bara utryckt på olika sätt.

...Kroppens egna förråd av kolhydrater räcker till ca 1 - 1,5 tim hårt fysiskt arbete, senast då, gärna tidigare, bör man fylla på. Vid långa turer är ju kanske intensiteten lägre och kolhydratförråden räcker då något längre. Ju lägre puls du tränar på destu större andel energin tas från fett...

...en del skribenter ovan beskriver att de klarar sig ganska många timmar utan extra mat på träningspassen. Dels tränar de kanske på en lägre intensitet på långturerna men framförallt så blir kroppen bättre och bättre på att använda fett istället för kolhydrater som bränsle ju mer tränad man är och fettdepåerna är ju som sagt väl tilltagna...

...ja detta är ju en vetenskap i sig själv och många har säkert egna och olika erfarenheter beroende på individuella preferenser. Det gör det destu intressantare att byta erfarenheter på ett forum som detta....

Ola

Problemet är att godis innehåller inga mineraler eller vitaminer, vilket behövs för att kroppen lätt skall ta upp energin.

Mineraler och vitaminer får man genom att äta en varierad kost (billigast) alt. stoppa i sig bars , el och sporttdrryck ( dyrt och onödigt)

Gå in och ställ frågan på andra forum också tex triatlon, multisport osv. En kompis som cyklade Jotunheimen Rundt på ca 14 timmar och vättern på 7,5 dricker sportdryck och käkar gel. Själv har jag tid och plats till banan och mackor. Dryck löses med en flaska ganska stark sportdryck och en camelback med vatten.

Randonörd skrev:
> Problemet är att godis innehåller inga mineraler
> eller vitaminer, vilket behövs för att kroppen
> lätt skall ta upp energin.
>
> Mineraler och vitaminer får man genom att äta en
> varierad kost (billigast) alt. stoppa i sig bars ,
> el och sporttdrryck ( dyrt och onödigt)

Det där stämmer väl inte. Ex maxim original sportdryck innehåller ju endast maltodextrin. Inga vitaminer och mineraler. Den energin tas lätt upp av kroppen. Däremot finns det andra fördelar med att tillföra mineraler.

Det är skillnad på långpass och långpass. Jag tror Randonörd tänker på lånpass över 10 timmar. Då krävs det helt andra grejer än om man cyklar 3-4 timmar. Sen hänger det mycket på hur van man är med att cykla långt. Man kan också träna sig till att äta mindre eller annorlunda. För några år sen var jag tvungen att äta varje timme. Nu har jag tränat så jag kan hoja 4 timmar innan frukost.
Jag har också ändrat min kost något. Nu äter jag mindre kolhydrater och mer fett och protein. Nu när jag hojjar så äter jag mer fett för att få långsam energi som håller länge. Men självklart äter jag mycket kolhydrater också. Den skillnaden jag märker med fettkosten är att blodsockret håller sig stabilare. Förut fick jag ofta kraftiga dippar i blodsockret. Nu känns kroppen jämnare och stabilare.
Jag väger 65 kilo och cyklade 60 mil på 23:38 förra helgen.
Men som sagt, det är skillnad på långass och långpass.
/J

Kort och gott: Jag som realtiv nybörjare skall ut och köra för mig hårt i fyra timma (tillräckligt hårt för att man skall längta hem efter tre). Jag tar med mig 200g blandning av mandlar och russin, en banan och en bulle vitt bröd, till dryck har jag en flaska med 0.5l energidryck och i ryggan 1.5l vatten.

Låter detta ok som nybörjar-käk eller är nötterna och russinen onödiga?

bigmollo skrev:
> Jag säger som alla andra, snickers. Det är
> också smaskigt med mackor med jordnötssmör och
> sylt på. Gör en dubbelmacka med ett pålägg på
> vardera sidan, sen delar du dem på mitten så de
> blir fina portionsbitar. En laddning såna håller
> igång mig både 10 och 20 timmar.
> Var inte snål med jordnötssmöret, det är det
> som är bränslet.
> /J

Mmmm...dubbelmacka!

khizzle skrev:
> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag säger som alla andra, snickers. Det är
> > också smaskigt med mackor med jordnötssmör
> och
> > sylt på. Gör en dubbelmacka med ett pålägg
> på
> > vardera sidan, sen delar du dem på mitten så
> de
> > blir fina portionsbitar. En laddning såna
> håller
> > igång mig både 10 och 20 timmar.
> > Var inte snål med jordnötssmöret, det är
> det
> > som är bränslet.
> > /J
>
>
> Mmmm...dubbelmacka!

Men vänta, dubbelmackor är väl omoraliska?

khizzle skrev:
> khizzle skrev:
> -----
> > bigmollo skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag säger som alla andra, snickers. Det är
> > > också smaskigt med mackor med jordnötssmör
> > och
> > > sylt på. Gör en dubbelmacka med ett
> pålägg
> > på
> > > vardera sidan, sen delar du dem på mitten
> så
> > de
> > > blir fina portionsbitar. En laddning såna
> > håller
> > > igång mig både 10 och 20 timmar.
> > > Var inte snål med jordnötssmöret, det är
> > det
> > > som är bränslet.
> > > /J
> >
> >
> > Mmmm...dubbelmacka!
>
>
> Men vänta, dubbelmackor är väl omoraliska?

Teoretiskt sett borde det vara omoraliskt att citera sig själv också.

För läsning om kost vid lite längre pass, typ 6h+ så rekommenderar jag Rune Larssons hemsida:

"På tävlingsdagen vaknar jag så sent det är praktiskt möjligt. Personbästat är 50 minuter innan start. Det var perfekt och jag sprang på 6:51 (Lejonbragden i Lund 1986). Till frukost äter jag svårsmält mat. Innan mitt bästa 100-kilometerslopp smällde jag i mig ett halvt kilo ostkaka med två deciliter vispad grädde och en massa blåbärssylt en timma innan starten. Innan loppet i Hultsfred 1998 åt jag en rejäl laddning blodpudding. Maratonlöparna kan gärna sitta där vid frukostbordet med sitt vita, lättsmälta bröd. Men vi som ska springa hela dagen behöver nog en frukost som räcker länge. Visserligen belastar ostkaka och blodpudding matsmältningsapparaten mera och kräver mer blod till inälvorna för att spjälkas upp, men vi har andra marginaler till vår mjölksyratröskel under loppet än vad maratonlöparna har."
-Rune Larsson

http://www.loparlarsson.se/

Rune Larsson, vilken hjälte. Ett skönt citat, "Maratonlöparna kan gärna sitta där vid frukostbordet med sitt vita, lättsmälta bröd. Men vi som ska springa hela dagen behöver nog en frukost som räcker länge." Han tycker alltså att maratonlöpare kör kortdistans. :)
/J

Rune är cool. Pratade med honom för några år sednan och han har en speciell attityd.

Dessutom, strunta i vad alla andra säger här. Testa själv! Erfarenhet och kunskap är jättelätt att bära med sig.

Öhum, skulle man inte kunna slå in piroger i aluminiumfolie o knöla ner i cykelfickorna? Det kan iofs bli lite kladdigt om man ska käka dom on the fly, men det är ju både gott och innehåller en del energi. Kanske kan funka som substitut för lasagne då det är tänkt att vi ska hoppa över depån i Hjo på VR osv ;).

Tillbaka
Topp