Det är i första hand kolhydrater du behöver, bröd är en bra kolhydratkälla som också ger viss mättnad beroende på hur grovt du väljer. Jag brukar smöra grovt bröd med honung och lägga dubbelt med plastfolie runt så får jag en mix av halvsnabba och snabba kolhydrater. I flaskorna brukar jag ibland ha färdigblandad äppeljuice utspädd med hälften vatten. Om man gillar torkad frukt eller banan så är det också bra kolhydratkällor. Släta bullar kan man köpa på ICA i påsar med 10-15 st, ganska billigt. Vetedegen i sig själv är ju söt så pålägg är överflödigt.
Kroppens egna förråd av kolhydrater räcker till ca 1 - 1,5 tim hårt fysiskt arbete, senast då, gärna tidigare, bör man fylla på. Vid långa turer är ju kanske intensiteten lägre och kolhydratförråden räcker då något längre. Ju lägre puls du tränar på destu större andel energin tas från fett, i vila tas ungefär hälften av energin från fettet sen minskar fettandelen till noll vid 90 % av maxpuls.
Många skribenter ovan förordar indirekt fett som energikälla, chokladgodis, jordnötssmör mm. Det är ju jättegott och man tycker kanske att man kan äta det med "gott samvete" eftersom man samtidigt tränar. Men fett har de allra flesta av oss, även de som är tunna, i tillräckliga depåer i kroppen så behovet av att stoppa i sig ännu mer under ett träningspass är egentligen inte så stort. Undantag för de som är riktigt magra och tränar hårt, ofta och länge. De personerna kan helt enkelt ha svårt att klara av att äta så stora mängder kolhydrater, pasta etc. som de behöver för sin träning och då är fettet en genväg till "dubbelt så många kalorier på samma vikt", jämfört med kolhydrater.
En del skribenter ovan beskriver att de klarar sig ganska många timmar utan extra mat på träningspassen. Dels tränar de kanske på en lägre intensitet på långturerna men framförallt så blir kroppen bättre och bättre på att använda fett istället för kolhydrater som bränsle ju mer tränad man är och fettdepåerna är ju som sagt väl tilltagna.
Jag körde Jotunheimen Rundt i Norge (43 mil på 25 tim) och det var i stort sett bröd och "syltetöj" de bjöd på i varenda depå. Det funkade fint för mig under ett dygns cykling.
Ja detta är ju en vetenskap i sig själv och många har säkert egna och olika erfarenheter beroende på individuella preferenser. Det gör det destu intressantare att byta erfarenheter på ett forum som detta.
Ola