Material på sadelstolpe?

Peppe_L

Medlem
Material på sadelstolpe?
Tänkte jag skulle uppgradera till en längre sadelstolpe på min Cube Reaction GTC. Hade tänkt mig att köpa en i kolfiber, men har läst på ett antal ställen nu att man inte rekommenderar kolfiberstolpar till "nybörjare". Vad beror det på? Har lite svårt att hitta någon logik i det. Det enda man kan tänka sig är väl att den flexar något mer än motsvarande i t ex aluminium, men jag vet inte vad nackdelen med det skulle vara. Många av de nyare stolparna i kolfiber är ju dessutom väldigt starka så det borde ju inte heller spela någon roll.

Vad bör man satsa på? Kolfiber? Aluminium? Titan? Finns det något material som är att föredra eller som uppenbart är bättre på något sätt?

Mvh
Per

Material på sadelstolpe?
Kanske inte svar på din fråga, men Jag gick ganska nyss från simpel alustolpe 31,6 mm, till en 27,2 mm van Nicholas titanstolpe (med shims) och fick en förvånansvärt stor komfortförbättring (allt annat oförändrat på cykeln). Mycket mer än förväntat. Sen om det är material, dimension, form, placebo eller magi som har störst del i det vet jag inte. Men jag kommer Aldrig mer i framtiden acceptera en onödigt grov stolpe under min stjärt i alla fall.

Senast ändrad:
Material på sadelstolpe?
Aha... nu dök det upp något nytt intressant igen. Har nog förutsatt att jag bör ha samma dimension på stolpen som satt på från början, dvs. 31,6 mm. Trodde nog i min enfald att det var det enda som passade, men så är det alltså inte?? Så då är det helt plötsligt inte bara materialet man bör fundera över då?

Finns det någon anledning att välja något annat än de 31,6 mm som jag har nu? Annan komfort? Spelar det någon roll att man har kolfiberram när man väljer stolpe?

Material på sadelstolpe?
Peppe_L skrev:
-------------------------------------------------------
> Aha... nu dök det upp något nytt intressant
> igen. Har nog förutsatt att jag bör ha samma
> dimension på stolpen som satt på från början,
> dvs. 31,6 mm. Trodde nog i min enfald att det var
> det enda som passade, men så är det alltså
> inte?? Så då är det helt plötsligt inte bara
> materialet man bör fundera över då?
>
> Finns det någon anledning att välja något annat
> än de 31,6 mm som jag har nu? Annan komfort?
> Spelar det någon roll att man har kolfiberram
> när man väljer stolpe?

Diverse kolfibermyter ska du inte lyssna på. Så klart du kan välja kolplast om du känner för det. Fördelen med en stolpe i lite tunnare dimension är att den flexar lite mer. Speciellt ju högre den sticker upp ur ramen. Höjd och dimension gör alltså mer för komforten än material, om man ska generalisera.

Material på sadelstolpe?
Håkan C länkade till nån lista på det där. Tror att en 350mm, 27,2 i alu flexade upp till 16mm (givetvis beroende på modell) medans de feta 34,nåt flexade knappt en mm. Mao en enorm komfortskillnad.

Material på sadelstolpe?
Jag är lite misstänksam till sadelstolpsflex. Det känns lite kontraproduktivt att ösa på med superfeta vevpartier för att få så styv ram som möjligt för att sedan sätta dit en nudel-lik stolpe. De är ju dessutom runda och hittills har jag inte sett någon reklam där de hävdar skillnad i vilken riktning de flexar.

Jag ser det som mycket mer intressant att göra riktningsspecifikt flex i stagen bak än flex i stolpen.

Kan något ge lite argument runt detta?

Material på sadelstolpe?
Menar du att din röv har så grym effekt så att du inte vill missa effektöverföringen med en flexig stolpe. :-)

Kolla in Cannondales Flash, de har en specialstolpe och specialstag som i samverkan ger 40mm "vertical complience". Stolpen tillverkas av USE vill jag minnas.

Stalle

Material på sadelstolpe?
Varför vill du ha kolfiber? Är det utseende eller låg vikt du vill åt.

Jag kan rekomendera KCNC Ti Pro om du vill ha en prisvärd och rätt lätt alu stolpe. Är du ute efter Kolfiber så gillar jag New Ultimate, den vita är riktigt fin :)

Material på sadelstolpe?
Well... anledningen är väl egentligen att jag köpt en skapligt lätt cykel och känner att jag vill behålla den lätt. Samtidigt är jag ju långt ifrån något proffs, så det känns ju inte värt att lägga 2000:- på en sadelstolpe heller. Kan väl tänka mig att lägga max 1000 gärna mindre. Bör man i så fall satsa på en bättre aluminium hellre än en billig carbon?

Men vill man ha flex då? Känns ju som att det ökar komforten, men tappar man mycket kraft/energi på grund av att den flexar?

Material på sadelstolpe?
Peppe_L skrev:

> Men vill man ha flex då? Känns ju som att det
> ökar komforten, men tappar man mycket
> kraft/energi på grund av att den flexar?

Det får du ju avgöra själv. Det beror på mer än bara sadelstolpen. Följande saker påverkar hur "stötigt" det upplevs.

Typ av däck/däcktryck
Längden på kedjestagen
Sadelstolpe
Sadel

Material på sadelstolpe?
Peppe_L skrev:
> Well... anledningen är väl egentligen att jag
> köpt en skapligt lätt cykel och känner att jag
> vill behålla den lätt. Samtidigt är jag ju
> långt ifrån något proffs, så det känns ju
> inte värt att lägga 2000:- på en sadelstolpe
> heller. Kan väl tänka mig att lägga max 1000
> gärna mindre. Bör man i så fall satsa på en
> bättre aluminium hellre än en billig carbon?
>

Isf hade jag satsat på KCNC Ti pro. riktigt bra och räknas som lätt.

Material på sadelstolpe?
Jag vet inte om jag hade kassa shims - men aldrig mer shimsad stolpe för min del. Att kila fast stolpen har repat min fina Thomson in absurdum och förmodligen insidan på ramen också. Men främst: ett helvete när man vill ha ur/i stolpen, spec. om man vill sänka/höja under pågående cykeltur. Fick en RaceFace kolfiber på posten imorse, så den åker i ikväll - sen får Thomson:en sparas till kommande bygge. Men som sagt, det kan ju ha varit skitshims också - men ändå, aldrig mer.

Material på sadelstolpe?
whirren skrev:
> Jag är lite misstänksam till sadelstolpsflex.
> Det känns lite kontraproduktivt att ösa på med
> superfeta vevpartier för att få så styv ram som
> möjligt för att sedan sätta dit en nudel-lik
> stolpe.

Skönt att jag inte har ben för att nyttja dessa superfeta vevpartier utan med gott samvete kan åka lite mer komfortabelt med ett lite mindre fett vevparti och en 27.2mm's stolpe...

Material på sadelstolpe?
Har jag förstått det rätt att jag måste ha shims för att få en tunnare stolpe än dagens 31,6 mm att passa? Känns som att det i så fall inte är konstigt att det kan börja knaka och knarra och hur fungerar det om man ändrar höjden på sadeln ibland?? Låter ju inte optimalt kan jag tycka. Jag hatar dessutom oljud få får jag knarr i hojen slänger jag väl den i sjön :-)

Stolpen som sitter på idag är en RFR Prolight 31,6 set back. Verkar ju finnas med och utan set back och dessutom en jädrans massa olika set backs. Hur vet man vad som är rätt set back om man nu behöver han någon?

Material på sadelstolpe?
tarkovskij skrev:
> Jag vet inte om jag hade kassa shims - men aldrig
> mer shimsad stolpe för min del. Att kila fast
> stolpen har repat min fina Thomson in absurdum och
> förmodligen insidan på ramen också. Men
> främst: ett helvete när man vill ha ur/i
> stolpen, spec. om man vill sänka/höja under
> pågående cykeltur.

Jag kör med plastshims. Repfritt, knakfritt och smidigta att ändra höjd.

Tillbaka
Topp