Mavic crossmax - Boost till non-boost?

Sudden19

Aktiv medlem
Tjena!

Har ett Mavic crossmax boost med id360 nav, alltså 15x110 fram och 12x148 bak, har både Xd och Hg hub..

Nu har jag en gravelhoj utan hjul, dock är det non boost på den hojen, 15x100 och 12x142, någon som vet om det bara går att byta endcaps för att ändra navbredden? Har gått bet på googling!

Tack på förhand,

Hej.

Jag har två crossmax hjulset (27,5") med id360, ett boost(carbon) och ett icke-boost(aluminium) och inget av dem har lösa endcaps för att ändra bredden.
Axeln är i dess hela längd när jag inspekterat framhjulen.
Bak har jag inte kollat.
Tilläggas bör att hjulen är från 2020 och framåt.

Dock är skivans position flyttad på boostnav så ifall det kan gå att använda dem i en ram för non-boost vet jag inte.
Med spacer för skiva och nav kan man använda non-boost hjul i boost ram, det har jag testat.

Tjena!

Har ett Mavic crossmax boost med id360 nav, alltså 15x110 fram och 12x148 bak, har både Xd och Hg hub..

Nu har jag en gravelhoj utan hjul, dock är det non boost på den hojen, 15x100 och 12x142, någon som vet om det bara går att byta endcaps för att ändra navbredden? Har gått bet på googling!

Tack på förhand,

Nej, Boost hjul kan man inte konvertera till icke-Boost hjul (förutom om det var konverterade icke-Boost hjul) för att naverna är för breda.

Hej.

Jag har två crossmax hjulset (27,5") med id360, ett boost(carbon) och ett icke-boost(aluminium) och inget av dem har lösa endcaps för att ändra bredden.
Axeln är i dess hela längd när jag inspekterat framhjulen.
Bak har jag inte kollat.
Tilläggas bör att hjulen är från 2020 och framåt.

Dock är skivans position flyttad på boostnav så ifall det kan gå att använda dem i en ram för non-boost vet jag inte.
Med spacer för skiva och nav kan man använda non-boost hjul i boost ram, det har jag testat.
Aha! Bak är det iallafall lösa endcaps vet jag, jag har kört 141x5mm axel på dem. Fram har jag inte prövat.

Ah, bromsskivan kanske ställer till det då, det får bli att hålla utkik på ett par begagnade non boost då!

Tillbaka
Topp