Mavic högprofil eller lågprofil?

ClaesR

Ny medlem
Jag funderar på nya racerhjul. Är motionär som gillar träningen bättre än målet (VR) och idag kör på Shimano Dura-Ace C-24. Har någon nån åsikt om man ska minska 200g och köpa ett par Mavic R-sys SL eller öka motsvarande vikt och köpa ett par Mavic Cosmic Carbone SR?

Mavic R-sys har ju sedan start fått notoriskt dåliga testvärden på grund av de tjocka kolfiberekrarna som skapar högt luftmotstånd och stjäl effekt. Har själv varit sugen på dem några gånger då de ser fina ut, men jag skulle faktiskt hellre köpa ett par C-24. Men de har du ju redan. Tror du kan hitta bättre höga aero-hjul med en mer hyffsad vikt än MCC SR.

Shimano Dura-Ace C-24. är förvånansvärt AERO, förmodligen lika bra som Mavic Cosmic Carbone SR och definitivt bättre än Mavic R-sys som är lika AERO som en ladugård.
Valet borde vara mellan riktigt lätta hjul eller riktigt AERO, Med ett så pass bra allrundhjul som Shimano Dura-Ace C-24 måste man gå till något riktigt extremt om det skall vara värt att byta. Kanske bättre att spara in den utgiften och gör något annat för dom pengarna istället.
http://www.rouesartisanales.com/article-15505311.html

Jag har ett par C24 och funderar på att köpa ett par råfeta 80 eller 88mm från Kina. Vill ha till VR och för söndagsturer. Man vill ju åt ljudet! Swuuuusccchhhhhh!!!

Jag har också ett par c24 och det är dom hjulen jag är mest nöjd med utan tvekan
Har en massa övriga hjul allt från simpla ultegra "budget hjul" till zipp 404, men c24:orna är kalasfina

Skall du köpa 88 profilare och cykla i klunga så köp hellre 88bak och typ 58fram eller nått, jag själv väger stadiga 90kg och har ett par Renn 85mm och då jag cyklar i klunga så blir det liten aningen spännande för att det oundvikligen vandrar lite i sida i vinden, (även vid lite vind). Kör du bara själv kvittar det ju. Men jag är ute efter att köpa ett framhjul i 58mm fram för att våga mig ut med andra i grupp

Vore jag dig så skulle jag satsa på nått riktigt fina om du nödvändigt ska ha högprofilare, typ Reynolds nya eller så...

Bara lite tips så där...

Tack för era insiktsfulla inlägg. Det känns som att jag kanske inte behöver byta hjul, utan kan köra vidare på c-24 ett tag till.

ClaesR skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för era insiktsfulla inlägg. Det känns som
> att jag kanske inte behöver byta hjul, utan kan
> köra vidare på c-24 ett tag till.

Byta hjul kan man göra beroende på vad man kör, varför inte köpa ett par högprofil också? Alternativt spara ihop till ett par om du inte har pengar nu för att köra med vad du känner för för dagen.

ClaesR skrev:
> Tack för era insiktsfulla inlägg. Det känns som
> att jag kanske inte behöver byta hjul, utan kan
> köra vidare på c-24 ett tag till.

Troligen 'sparar' du mer tid på VR genom att optimera däcken för lägsta rullmotstånd (genom däckmodell, bredd och tryck) istf att byta fråna DA-hjulen till Cosmic Carbone SR.

/Håkan

HåkanC skrev:
> ClaesR skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tack för era insiktsfulla inlägg. Det känns
> som
> > att jag kanske inte behöver byta hjul, utan
> kan
> > köra vidare på c-24 ett tag till.
>
> Troligen 'sparar' du mer tid på VR genom att
> optimera däcken för lägsta rullmotstånd (genom
> däckmodell, bredd och tryck) istf att byta fråna
> DA-hjulen till Cosmic Carbone SR.
>
>
> /Håkan

Håller fullständigt med HåkanC, Det är den bästa uppgraderingen man kan göra om man ser till nyttan/kr att satsa på bra däck och se till att ha rätt tryck i dom. Vinsten med hjul som är mer AERO än C-24 är rätt försummbar för oss glada motionärer. Att sedan högprofilshjul kan se rätt manliga ut är en helt annan femma.

Vitus skrev:
> HåkanC skrev:
> -----
> > ClaesR skrev:
> >
>
> > -----
> > > Tack för era insiktsfulla inlägg. Det
> känns
> > som
> > > att jag kanske inte behöver byta hjul, utan
> > kan
> > > köra vidare på c-24 ett tag till.
> >
> > Troligen 'sparar' du mer tid på VR genom att
> > optimera däcken för lägsta rullmotstånd
> (genom
> > däckmodell, bredd och tryck) istf att byta
> fråna
> > DA-hjulen till Cosmic Carbone SR.
> >
> >
> > /Håkan
>
>
> Håller fullständigt med HåkanC, Det är den
> bästa uppgraderingen man kan göra om man ser
> till nyttan/kr att satsa på bra däck och se till
> att ha rätt tryck i dom. Vinsten med hjul som är
> mer AERO än C-24 är rätt försummbar för oss
> glada motionärer. Att sedan högprofilshjul kan
> se rätt manliga ut är en helt annan femma.

Jag hade 58mm hjul tidigare, köpte nu ett par c24 för jag tycker att de är mer allround. Men känner på mig att jag kommer att sakna Swuuusccchhhett!!!

Appropå hjul som redan är "rätt bra": Skulle någon definiera Velocity Spartacus Uriel som det? Jag har ett par sådana på min fincykel. Ungefär som på http://www.velocityusa.com/default.asp?contentID=542 men med CX-Ray aeroekrar och bara 20 ekrar även bak.

De har hållit riktigt bra trots få ekrar (iofs på 571mm-hjul / 650C) - har till och med kört asfalts-touring på dem när det varit till att cykla till något lopp. Tänker i alla fall behålla dem för randonné - har byggt ett motsvarande framhjul men med SON-nav (och icke-parektrat) och kör med på längre turer.

Är det värt att leta något bättre ens? För ca 4-5000 kr? Mål är snabb "ren" (ej touring) racerkörning. Funderar på något för tempo också, men mellanhöga hjul borde gå till både och.

Tillbaka
Topp