Max däckbredd till fälg?

Johan855

Medlem
Max däckbredd till fälg?
Hej! Ska byta till bredare vinterdäck på cykeln. Nuvarande däck 42-622 och fälg 622x 16. Ramen inget problem men hur breda däck kan man ha på denna fälg? Tips på lämpligt dubbdäck?

Mvh Johan

Max däckbredd till fälg?
Schwalbe säger 39 mm. Men då behöver man köra hög tryck och blir däcket okomfortabel och studsig. Jag skulle ville kunna köra med relativt lägt tryck på frusen underlag.

tyre-rim-width-compatibility-recommendation.png

Max däckbredd till fälg?
Ertrostandarden som bestämmer hur cykeldäck ska vara.

42mm är inte rekommenderat på så smal fälg. Du har redan då väldigt konstigt form på däcket. Funkar det för dig så kör vidare med det. Men som sagt du behöver rött mkt lufttryck för att däcket ska sitta säkert.

Hade personligen inte själv monterat 51mm (2tum) på så smal fälg.

Senast ändrad:
Max däckbredd till fälg?
Max däckbredd till fälg?
Det berör på bredden av däcket. Ett smalt däck komprimerar mer än ett bred däck vid samma tryck. Jag minns inte vilken tryck jag kör med på min pendlare med 40 mm däck. Jag gissar kring 3 bar.
För mig som bor i Norrland med ofta lite oplogade cykelvägar på morgonen är kanske bärighet viktigare än dämpning. Dvs kanske bättre med bredare och hårdare däck annars skär dem ner ännu mer i snön

Max däckbredd till fälg?
3bar är inte så högt på 40mm däck. Det är idealt skulle jag säga för ett mjukt sommardäck. Bra balans mellan komfort och genomslagsmotstånd. På knögglig/spårig isväg är det i överkant min erfarenhet. Dämpar vibrationer dåligt eftersom gummit blir hårdare i vintertemperaturer.
3bar sommartid/varmförråd sjunker ju i vintertemp dock så det brukar vara ett bra tryck även vintertid.

Max däckbredd till fälg?
För mig som bor i Norrland med ofta lite oplogade cykelvägar på morgonen är kanske bärighet viktigare än dämpning. Dvs kanske bättre med bredare och hårdare däck annars skär dem ner ännu mer i snön

Om vägar är oplogat är bärighet klart viktigast. Det händer inte ofta i Stockholm. Här är det oftare fastfrusen spår av cyklar, bil och buss. Då gör låg tryck mycket.

Bästa såklart är att byta till bredare fälgar.

Max däckbredd till fälg?
3bar är inte så högt på 40mm däck. Det är idealt skulle jag säga för ett mjukt sommardäck. Bra balans mellan komfort och genomslagsmotstånd. På knögglig/spårig isväg är det i överkant min erfarenhet. Dämpar vibrationer dåligt eftersom gummit blir hårdare i vintertemperaturer.
3bar sommartid/varmförråd sjunker ju i vintertemp dock så det brukar vara ett bra tryck även vintertid.

Jag kör relativt låg tryck. Mina Schwalbe Marathon Almotion verkar dock rullar lätt.

Max däckbredd till fälg?
för mig som bor i götaland med grusvägar som smälter och fryser om vartannat hela vintern är bärighet jätteviktigt, så jag skaffade exakt de där däcken. de rullar otroligt dåligt, har ganska dåligt grepp på is och bärigheten tycker jag är sämre än jag hade hoppats. men visst, bättre bärighet än ett smalare på halvtinad grusväg.

i djup nysnö på oplogad väg tycker jag inte att tvåtum bär något vidare, då vill jag snarare skära igenom till hårdare snö/is under.

edit: jag har nu gått över till ice spiker 2,25 för bättre bärighet och grepp. men då ännu viktigare med bredare fälgar.

Max däckbredd till fälg?
Däckstillverkarnas rekommendationer ska man väl ta med en nypa salt. Det gäller ju speciellt lufttryck som ofta är helt orimliga men sannolikt även fälgbredd. De specar väl en fälgbredd som aldrig resulterar i att däcket viker sig oavsett situation, för att slippa stämningar. Kan man tänka sig att i vissa situationer ta det lite piano och inte får panik så kan man nog gå långt utanför rekommendationer. På -90 talet körde jag 2,5” däck på fälgbromsad fälg utan större problem. Nu kan ju däcken ha ändrat sig för att anpassas för bredare fälgar men Marathon kommer nog funka hur bra som helst i de flesta fallen på en (för) smal fälg, pressa bara inte max i kurvor med bra grepp.

Rene Herse rekommenderar exempelvis 17mm fälg till ett 2,3” däck: https://www.renehersecycles.com/shop/components/tires/26-inch/26-x-2-3-humptulips-ridge-tc-tire/

Max däckbredd till fälg?
Ja det här var inte lätt om man ska chansa på 50 i bredd och hoppas på det bästa eller köpa nya fälgar med ex. 21 i bredd direkt, vet inte vad en verkstad kan ta för det? Har enviolo navväxel…

Max däckbredd till fälg?
Ja det här var inte lätt om man ska chansa på 50 i bredd och hoppas på det bästa eller köpa nya fälgar med ex. 21 i bredd direkt, vet inte vad en verkstad kan ta för det? Har enviolo navväxel…
Oj. Fick googla enviolo. Så fint nav skulle jag säga behöver matchas med en fälg som ger navet rättvisa. Jag hade börjat spara till ett fälgbyte, gett den en finare dt swiss fälg, men samtidigt testat 51mm däckbredd. Går det så går det tills fälgen blir utbytt.

Tillbaka
Topp