Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nuvarande däck är ju 42 och original från tillverkaren så max 39 låter konstigtSchwalbe säger 39 mm. Men då behöver man köra hög tryck och blir däcket okomfortabel och studsig. Jag skulle ville kunna köra med relativt lägt tryck på frusen underlag.
Visa bilaga 647215
berk gav rätt svar direkt. det där däcket kommer "gå" att montera på fälgen, men du måste ha så högt lufttryck att det blir väldigt obekvämt och dåligt på att absorbera ojämnheter, vilket är viktigt på vintern.Kanske kan våga sig på tex den hör då https://www.bikester.se/schwalbe-ma...-28x2.00-M129537.html?vgid=G887682#cgid=99221
Och vad är ”högt” lufttryck för er?berk gav rätt svar direkt. det där däcket kommer "gå" att montera på fälgen, men du måste ha så högt lufttryck att det blir väldigt obekvämt och dåligt på att absorbera ojämnheter, vilket är viktigt på vintern.
Och vad är ”högt” lufttryck för er?
För mig som bor i Norrland med ofta lite oplogade cykelvägar på morgonen är kanske bärighet viktigare än dämpning. Dvs kanske bättre med bredare och hårdare däck annars skär dem ner ännu mer i snönDet berör på bredden av däcket. Ett smalt däck komprimerar mer än ett bred däck vid samma tryck. Jag minns inte vilken tryck jag kör med på min pendlare med 40 mm däck. Jag gissar kring 3 bar.
För mig som bor i Norrland med ofta lite oplogade cykelvägar på morgonen är kanske bärighet viktigare än dämpning. Dvs kanske bättre med bredare och hårdare däck annars skär dem ner ännu mer i snön
3bar är inte så högt på 40mm däck. Det är idealt skulle jag säga för ett mjukt sommardäck. Bra balans mellan komfort och genomslagsmotstånd. På knögglig/spårig isväg är det i överkant min erfarenhet. Dämpar vibrationer dåligt eftersom gummit blir hårdare i vintertemperaturer.
3bar sommartid/varmförråd sjunker ju i vintertemp dock så det brukar vara ett bra tryck även vintertid.
för mig som bor i götaland med grusvägar som smälter och fryser om vartannat hela vintern är bärighet jätteviktigt, så jag skaffade exakt de där däcken. de rullar otroligt dåligt, har ganska dåligt grepp på is och bärigheten tycker jag är sämre än jag hade hoppats. men visst, bättre bärighet än ett smalare på halvtinad grusväg.För mig som bor i Norrland med ofta lite oplogade cykelvägar på morgonen är kanske bärighet viktigare än dämpning. Dvs kanske bättre med bredare och hårdare däck annars skär dem ner ännu mer i snön
Ja det är ju inte ett vinterdäck direkt heller då det saknar dubb.Jag kör relativt låg tryck. Mina Schwalbe Marathon Almotion verkar dock rullar lätt.
Inte Sheldon som gjort tabellen utan det är fortfarande en standard som heter ISO 5775.Visa bilaga 647239
Sheldon är något mer konservativ. Men allt handlar om risker och hur man hanterar dem.
Ja det är ju inte ett vinterdäck direkt heller då det saknar dubb.
Möjligt. Beklagar dina miserabla vintrar där ett touringdäck fungerar bäst.Det räcker som vinterdäck här i södra delen av landet.
Oj. Fick googla enviolo. Så fint nav skulle jag säga behöver matchas med en fälg som ger navet rättvisa. Jag hade börjat spara till ett fälgbyte, gett den en finare dt swiss fälg, men samtidigt testat 51mm däckbredd. Går det så går det tills fälgen blir utbytt.Ja det här var inte lätt om man ska chansa på 50 i bredd och hoppas på det bästa eller köpa nya fälgar med ex. 21 i bredd direkt, vet inte vad en verkstad kan ta för det? Har enviolo navväxel…
Det är ju lite vilda västern med elcyklar, speciellt om du köpte den under pandemin.42 och original från tillverkaren så max 39 låter konstigt