Maxi avalance

Maxi avalance
Jag skall köra Maxi avalance i Åre. Jag behöver råd om vilken cykel jag skall använda; 160mm helabergethoj eller 200mm störtloppsjonne. Vidare undrar jag hur man löser problemet med licens/läkarintyg. Det blir dyrt att bli medlem i en cykelklubb och skaffa licens bara för ett lopp. Dessutom är min lokala klubb ett gäng tråkmånsar. Vad skall ingå i ett läkarintyg? Franska organisationer brukar ju inte ha kundfokus som sin största styrka.

Maxi avalance
När jag körde första året stod det ngt om läkarintyg tror jag, men det var ingen som brydde sig om det. Jag löste endagslicens osv, funkade jättesmidigt och var prisvärt.

Cykelval skulle jag säga är beroende på teknik. Så som banan såg ut förra året var det inte så mycket trampsträckor, men de på dh-hojar fick verkligen slita där. Å andra sidan vinner du nog en del placeringar på att ha dh uppe i högzon. Väl nere i skogen blir det svårare att köra om.

Vet du med dig att du är trampstark men eventuellt har lite sämre teknik skulle jag ta dh, gäller motsatsen skulle jag ta AM.

De snabbaste brukar köra 160mm-hojar, men jag har fått för mig att banorna i alperna är betydligt mer fysiskt krävande.

I förbifarten kan jag nämna att jag körde Cannondale Prophet förra året, 140mm bak och 160 fram, fast skapligt slacka vinklar och lågt BB. Det funkade och jag tog mig ner fast jag är dh-rookie.

Senast redigerad av en moderator:
Maxi avalance
Jag har kört sträckan fler gånger än jag kan komma ihåg, och visst kan man köra snuskigt fort där med en DH släde, men som dragningen är på avalanche blir det många omdragningar från högfartssträckorna så jag tror gott man klarar sig på 160mm.

Hela vägen "tillbaka" mot WM6an är nog en befrielse om man har en AM snarare än DH, har man lockout är det bara bättre. För det är en del uppför.

Det är inte ett DH lopp i ordets rätta bemärkelse, om man har viljan med sig klarar man det på en HT ;-)

//K

Maxi avalance
Hejsan.

Roligt att det öppnas en ny tråd om avalanche! Jag har också ställt in min tanke på att "göra Det" om ett par år, efter en säsongs uppvärmning i endurosvängen. Och cykelvalet är ju alltid en intressant fråga. Själv har jag ställt in mig på att införskaffa en Meta femma för ändamålet. Utan att ha någon erfarenhet av dylika evenemang har jag uppfattningen att en femtums AM är ungefär så långt mot XC-hållet på XC-DH-gaffeln man kan gå utan att lida desto mera i avalanche-stökigheten.

Mera avgörande tror jag nog är vad man har för attityd på cykeln. Har man som jag en bakgrund i dirthoppande och trialtrixande på parkbänkar med hardtailcykel så känns nog 140mm som rätt välförsett. En dh-åkare som är van med 20kg cykel däremot kanske tittar misstroget på 170mm...

Själva kroppsstorleken ska väl också spela in? 140mm för någon som väger 60kg borde väl motsvara typ 170 mm för någon lång räkel på 85kg?

Kunde annars någon klargöra vad skillnaden riktigt är mellan mega och maxi?

Maxi avalance
Om man inte är superosmidig är en 160mm inga problem. Feta däck är ett måste dock,typ maxxis 2,5 el liknande
Jag ska köra på en scott ransom med antingen fox dhx air eller equalizer i baken, har gjort en specialare så man kan ändra pedalvänligheten från styret även med foxen men går inte att låsa helt som originaldämparen vilket kan vara en fördel på banans mittre o nedre sektioner där det är en del trampa så det blir nog equalizer
Ska dessutom flacka ut styrvinkeln lite till

Senast redigerad av en moderator:
Maxi avalance
hej hej.. har lite problem. ska försöka anmäla mig till avalanche här nu. men har ingen licens, för de är väl ett krav? hur löser man en en endagslicens? Eller kan man anmäla sig och lösa endagslicens på plats i åre?

Maxi avalance
Äsch då, släng på SPD-pedalerna på DH-hojen så kan man gott trampa på.

Jag trampade en Glory DH på knappa 20kg med flats förra året, och i uppförsbackarna så var det bara att bita ihop och köra. Höll man bara jämt med 160mm hojarna så tog man igen det när det gick utför igen.
Synd att hojen inte höll mer än kvalet... sten 1 - kedjestyrare 0

Maxi avalance
Har kört alla sträckor nu utom french connection och visst, början på solstigen är tungtrampad på en demo 8 men har man bara ambitionen att vara med och ha skoj så funkar det utmärkt. Vet inte om en liten AM-hoj med branta vinklar är så skoj i tjärnis-stöket?...
Är nog rätt skönt med rejält med dämpning om man får dåliga spår i trängseln med? Är nog rätt skönt att kunna vålda sig över bråtet vid sidan om de naturliga spåren.

Maxi avalance
greblleM skrev:
-------------------------------------------------------
> Har kört alla sträckor nu utom french connection
> och visst, början på solstigen är tungtrampad
> på en demo 8 men har man bara ambitionen att vara
> med och ha skoj så funkar det utmärkt. Vet inte
> om en liten AM-hoj med branta vinklar är så skoj
> i tjärnis-stöket?...
> Är nog rätt skönt med rejält med dämpning om
> man får dåliga spår i trängseln med? Är nog
> rätt skönt att kunna vålda sig över bråtet
> vid sidan om de naturliga spåren.

+1
Fast jag har kört french, och det är mest flow och lite trampa. Rätt najs alltså.

Maxi avalance
Passa på att köra tävlingen i år. Skistar skrev ett 3 årsavtal med arangörerna av avalanchecupen så det är inte säkert att det blir ngn fortsättning. Så anmäler och se till att få upp deltagarantalet.

Läkarintyg har jag inte behövt. Har anmält mig på plats med engångslicens på båda tävlingarna.

Tillbaka
Topp