Maxstyrka

Tjabo

Ny medlem
Maxstyrka
Har frågat runt lite och fått olika svar så nu frågar jag såklart happyiterna(=

Är det så att tung styrketräning som tex 4 reps inte bygger muskler utan man utnyttjar muskelns maximala volym så att man blir starkare utan att lägga på sig? Har också hört att 10 reps är optimalt för att bygga muskelvolym. Isf borde det vara optimalt att köra en mån med 10 reps och nästa mån maxstyrka för att utnyttja den muskelvolym man byggt upp.

Maxstyrka
Till exempel klättarare som bara vill ha maxstyrka och där all extra massa är av ondo kör ofta 1 eller 2 rep och kanske 3 set. Med så mycket vikt man orkar naturligtvis. Gör du tex. pull ups får du hänga på extravikt runt midjan.

Maxstyrka
fråga 10 tränande så får du 10 svar på denna fråga.
att styrkelyftare,tyngdlyftare,byggare och fitnessutövare, maratonlöpare,kortdistansare alla kör olika
har sina givna orsaker

jag har dock ALDRIG blivit starkare utan att jag oxå samtidigt fått större muskler.
omvänt har jag aldrig behållit bra volym när jag tappat styrka.

Maxstyrka
jonzén skrev:
-------------------------------------------------------
> har dock hört att om man kör typ 1 eller 2 rep
> så "lär" man kroppen att använda musklerna
> effektivare utan att lägga på sig så mycket
> muskelmassa, snarare så ska det bryta ner
> musklerna vad jag har hört.
>
> altså (inte vetenskapligt, tips från gymrävar
> och annat jag läst mig till/själv upplevt)
> 1-2 rep = stark utan att bygga mer muskler
> (alltså funkar de bara till en viss gräns.)
> 4-10 rep = stora, starka muskler (kortfibriga)
> 10-20 reps = "små" uthålliga muskler
> (långfibriga)

jo. det där är en långlivad tes, jag försökte dryfta ämnet med en träningsintresserad läkare en gång, men inte ens han kunde komma med ett slutgiltigt bu eller bä, så jag gav upp mitt sökande efter den ultimata träningsformen,sen är det ju oxå så att det program/den metod som passar arnold schwarzenegger inte passar alla andra.

Maxstyrka
TigerMale skrev:
> jag har dock ALDRIG blivit starkare utan att jag
> oxå samtidigt fått större muskler.
> omvänt har jag aldrig behållit bra volym när
> jag tappat styrka.

Det stämmer. En stor muskel är en stark muskel. Lyfter du tungt så blir du stark. Lyfter du lättare och fler reps blir du uthålligare.
Kroppsbyggare och tyngdlyftare blandar självklart vikter och antal reps. Speciellt kroppsbyggare. De vill uppnå max-pump i muskeln och trötta ut den så mycket de kan varje set.
En cyklist bör köra fler reps på gymmet. Inte så konstigt alls egentligen.
/J

Maxstyrka
Vill du ha maximal storlek så kör tungt med mindre reps fast då kan du glömma "riktig" styrka, då e du bara biffig utan någon direkt styrka men omman vill impa på tjejer så... Vill du däremot ha sega, stora starka muskler kör då en vikt som du klarar i max 10 reps och sen öka vikten succesivt när du blir starkare. Bygga tar tid... Och du kan glömma att få ut något utav gymmandet ifall du inte äter riktigt. Mycket proteiner och vitaminer under dagen, och sen kolhydrater efter träning.

Senast redigerad av en moderator:
Maxstyrka
Jo men om man tränar för att få det jag sa i början av texten så kan man räkna med att musklerna inte stannar speciellt länge. Arnold Kör så som jag skrev i slutet här uppe. Kollade precis på hans MR olympia video ;)

Maxstyrka
jonzén skrev:
> öhhhm.. jag vet ett par stycken som bänkar minst
> 120.. men då tränar de jäääävligt mycket
> bänk... däremot när de börjar närma sig
> 150-200 kilo då kan man nog börja ana doping

jag menade egen 130kg muskelvikt-

jag vet gott att man kan komma bra långt över 100kg utan doping.

Maxstyrka
Ju tyngre man kör, desto mer sliter det på kroppen. Kan man inte göra t.ex. marklyft med rätt teknik ska men ge fan i att köra tungt. Helt enkelt.

Jag brukade variera mellan 4-6 reps och 8-12 varannan månad. Funkade rätt bra för mig.

Maxstyrka
jonzén skrev:
> tigermale: aha. då förstår jag. nej ska man
> lägga på sig 130 kilo ren muskelmassa då får
> man nog spendera lite tid i medicinskåpet..

check;)

undrar förresten när de ska komma en ärlig byggare som säger rätt ut: "jag har tagit det o det o det i följande doser" , så att man fick läsa/se det o sen skrika " duuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuh" :D

Maxstyrka
vito skrev:
> Börjar bli dags för lite bilder på muskelösa killar i den här tråden nu...

Duger det med bilder på en muskellös kille?

Maxstyrka
the_TnT skrev:
> vito skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Börjar bli dags för lite bilder på muskelösa
> killar i den här tråden nu...
>
> Duger det med bilder på en muskellös kille?

jaa!

men helst ska dom vara stora och mörkhyade..

Maxstyrka
vito skrev:
> jaa!

Nakenbild på mig själv: http://tnt.happymtb.org/misc/TnT_nude.JPG

> men helst ska dom vara stora och mörkhyade..

Ronnie Coleman:

RH9K4119.jpg ht=725

Maxstyrka
the_TnT skrev:
> vito skrev:
> -----
> > jaa!
>
> Nakenbild på mig själv:
> http://tnt.happymtb.org/misc/TnT_nude.JPG
>
> > men helst ska dom vara stora och mörkhyade..
>
> Ronnie Coleman:
>
>

Ta det en gång till, jag blandar ihop bilderna. Vem är du och vem är Ronnie?

Maxstyrka
the_TnT skrev:
> Ju tyngre man kör, desto mer sliter det på
> kroppen. Kan man inte göra t.ex. marklyft med
> rätt teknik ska men ge fan i att köra tungt.
> Helt enkelt.
>
> Jag brukade variera mellan 4-6 reps och 8-12
> varannan månad. Funkade rätt bra för mig.

Ahh, där ser man...(:

Håller du med mig lr har du ngn annan motivering till att du körde så? Själv har jag hört att genom att köra maxstyrka så förbättrar man arbetsekonomin, alltså man kan köra på en lägre procent i en viss fart av sin kapacitet...ungefär nåt sånt. Jag har inte kört maxstyrka innan och tränar för att kunna åka så fort som möjligt på längdskidor kan tillägas.

Maxstyrka
Tjabo skrev:
> Håller du med mig

Ingen aning, jag begriper inte vad du skriver. Helt ärligt.

Att köra enreppare tror jag inte man har någon större nytta av om man inte är ute efter att vinna någon starkemantävling eller tyngdlyftning...

Maxstyrka
the_TnT skrev:

>
> Att köra enreppare tror jag inte man har någon
> större nytta av om man inte är ute efter att
> vinna någon starkemantävling eller
> tyngdlyftning...

enreppare ger inte stort mycket oavsett sport. bara jävla bonnläppar som kommer inte till stan en gång om år gris-fulla o går på Jymmäh för "o visa småpöjkan" att pärer o fläsk ger bäst tryck i bita'n

Maxstyrka
Hej!

Eftersom jag har tränat styrkelyft mycket aktivt tidigare så kan jag kanske uttala mig om styrka och repetitioner.

För en normal person som inte har tänkt tävla i en kraftsport så skulle jag inte rekommendera att köra så få repetitioner som 2-4. Det enda syftet med att göra det är att öka styrkan och förbereda dig på att lyfta ett väldigt tungt lyft under tävling. Det kan också göras under korta perioder för att öka styrkan hos exempelvis bodybuilders.

Det man bör hålla i minnet är att man ofta vilar lång tid mellan seten, att man ofta kör ett mycket begränsat antal övningar och att man har relativt lång vila mellan de riktigt tunga passen.

Att gå in och köra 3-4 övningar med 3-4 set i varje med ett repstal på 3 vore troligen inte att rekommendera. Vidare bör man hålla i minnet att de personer som går över till denna typ av träning oftast har tränat under mycket lång tid eller tränar med en erfaren tränare. Denna typ av träning kräver koncentration och kunskap om utförande för att inte riskera att skada främst senor och leder, men också muskulaturen.

Man kan till viss del säga att ett väldigt lågt repetitionstal främst bygger styrka, detta är dock inte helt sant utan hör ofta samman med att endast ett fåtal övningar tränas. Huvudregel att ett mycket lågt antal repetitioner (2-4)främst bygger styrka, att ett medelantal (6-15) bygger muskelmassa och ett högre repetiotionstal bygger uthållighet kan väl sägas stämma relativt bra för motionären.

Man brukar också prata om olika styrketyper. Oftast talar man om anaerob och aerob styrka. Genom att variera antalet gånger en övning utförs och tiden under vilken den utförs så kan man träna olika styrketyper. Många repetitioner på kort tid, med lite vila mellan seten ger en ökning av den anaeroba styrkan. Lång tid för själva repetitionerna kombinerat med lång vila mellan seten ger mer effekt på den aeroba styrkan.

Styrkelyftare är dock ute efter styrkan som kommer av relativt få repetitioner under lång tid med mycket vila mellan seten. Denna styrka benämns ibland kraftuthållighet till skillnad från explosivitet som kommer från få repetitioner under kort tid, den senare strävar oftast bodybuilders efter.

Senast redigerad av en moderator:
Maxstyrka
jonzén skrev:
> gamle arnold har väl erkännt att han tagit
> dopingklassade preparat om mitt minne inte spelar mig ett spratt.

När gamle Arnold tävlade rådde andra regler kring body building. Det är även eh del preparat som är lovliga i USA som är förbjudna i Sverige.

Det stora problemet tycks dock vara att det inte finns pengar för dopingtester på svenska tävlingar.

Maxstyrka
Hej!

Tjabo varför inte göra som bästa landslaget i skidor(norge)?
Kör maxstyrka med maximal vikt och max 4 reps med valfritt antal set.

Du bygger inga tunga muskler men du blir starkare, vajefall i kombination med din konditionsträning som jag utgår från att du kör som längdåkare.

Två övningar räcker enligt norrmännen, benböj och nån som motsvarar stakning.

Maxstyrka
the_TnT skrev:
> jonzén skrev:
> -----
> > gamle arnold har väl erkännt att han tagit
> > dopingklassade preparat om mitt minne inte
> spelar mig ett spratt.
>
nåt enstaka av dom 100-tals, ja!

> När gamle Arnold tävlade rådde andra regler
> kring body building. Det är även eh del preparat
> som är lovliga i USA som är förbjudna i
> Sverige.

det enda jag kommer på i sammanhanget är efedrin, eftersom det har viss effekt som förkylningskur oxå. tillväxthormon, insulin,dianabol,winstrol osv. är dock inte tillåtna i USA heller.

> Det stora problemet tycks dock vara att det inte
> finns pengar för dopingtester på svenska
> tävlingar.

säger dom, ja. en annan grej som spelar in är att folk inte vill se 75kg's byggare, dom vill se 130kg's kolosser.

Maxstyrka
TigerMale skrev:
> att folk inte vill se 75kg's byggare, dom vill se 130kg's kolosser.

Det går säkert att bygga en 130 kg muskelkropp utan steroider, det tar bara längre tid... Steroider hjälper väl främst till med återhämtningen så man kan träna hårdare och oftare? Det finns inga preparat som gör att musklerna växer utan hård träning...

Men självklart är det vanligt med doping inom byggning, precis som alla andra krävande sporter.

Jag är lika faschinerad av Ronnie Coleman som Lance, bägge är unikum inom sina gebit och jag skulle inte förvånas om de fälls för doping. Men de är sannolikt under hård övervakning och testning så helt fritt kan de inte stoppa i sig preparat.

Värre är det att motionärer dopar sig, det begriper jag verkligen inte.

Maxstyrka
bigmollo skrev:
> TigerMale skrev:
> -----
> > jag har dock ALDRIG blivit starkare utan att
> jag
> > oxå samtidigt fått större muskler.
> > omvänt har jag aldrig behållit bra volym när
> > jag tappat styrka.
>
>
> Det stämmer. En stor muskel är en stark muskel.
> Lyfter du tungt så blir du stark. Lyfter du
> lättare och fler reps blir du uthålligare.
> Kroppsbyggare och tyngdlyftare blandar självklart
> vikter och antal reps. Speciellt kroppsbyggare. De
> vill uppnå max-pump i muskeln och trötta ut den
> så mycket de kan varje set.
> En cyklist bör köra fler reps på gymmet. Inte
> så konstigt alls egentligen.
> /J

Jag har haft en del samtal med en fysiolog vid namn Per Tesch, han är verksam som forskare på KI och har bland annat utformat olika träningsredskap för NASA. I rymden är det extremt viktigt att utföra någon form av träning då annars återgången till jorden blir väldigt jobbig. Han har bland annat gjort en studie där han lät en grupp friska vältränade individer ligga till sängs i 90 dagar för att kolla hur muskelmassa bryts ner. Hälften av de försökspersonerna tränade(liggande) medans hälften bara låg stilla och tynade bort...Med den studien kom han fram till att för att bibehålla sin muskelstyrka behövde personerna bara utföra 1 eller 2 reps med maximalt motstånd. Åter till ämnet. Hans svar på min fråga hur man ska träna som cyklist för att uppnå bästa resultat var. Vid få reps och maximalt motstånd så blir muskelfibrerna större och därmed ökar diffusionsavståndet för syret. dvs med få reps så sänker du syreupptagningsförmågan. Det som då är bättre för en cyklist är att köra på relativt lätta vikter och många reps. Då ökar kapillärdensiteten och syreupptagningen. Med andra ord, träna inte låren för maximal styrka utan för uthållighet och cykla mycket...

Maxstyrka
ullieopa skrev:
> Med andra ord, träna inte låren för maximal styrka
> utan för uthållighet och cykla mycket...

Det var ju överraskande. :D

Man blir bra på det man tränar, helt enkelt. Fast kroppen kan må bättre av en mer allsidig träning, men det är ett annat mål.

Maxstyrka
jonzén skrev:
> öhhhm.. jag vet ett par stycken som bänkar minst
> 120.. men då tränar de jäääävligt mycket
> bänk... däremot när de börjar närma sig
> 150-200 kilo då kan man nog börja ana doping

Det gäller nog inte så många. Min förra gym ansvarige på Slottskogsvallens gym här i göteborg har vart Världsmästare i just bänkpress och när han tränar nya talanger så tränar både han själv och dom på vikter över 200 kilo i 2-5 reps.

Maxstyrka
Det där NASA-inlägget var ju lite intressant. Spännande också att det ska sänka syreupptaget. Det är väl rätt många duktiga konditionsidrottare som kör just maxstyrka för att bli uthålligare? Marit Björgen har nog lyft några set max, Paula Radcliffe kör ju också en del tung styrketräning. Gissar att även en del av de manliga skidåkarna fixar att lyfta en del vikter. Det var väl i Glid det stod att för män krävdes ett testvärde på över 85 och en förmåga att lyfta över 200 kg i benböj för att kunna hävda sig i toppen.
Jag försöker lägga in ett maxstyrkepass direkt efter ett intervallpass, jag tycker att man blir fräschare i benen efter det. Inte vet jag, men bara blickarna man får när man kommer inklampande i gymmet iförd färgrann cykellycra och sen dammar av 4x4 set benböj är värda besväret ;) Ganska långt till de nysminkade tjejerna/killarna som står och låtsastränar då...

Maxstyrka
En annan "lustig" pryl är att det verkar finnas många som är "rädda" för att få "för mycket muskler". Lite som att vara rädd för att bli för smart av att läsa en bok.

Maxstyrka
TBone skrev:
> En annan "lustig" pryl är att det verkar finnas
> många som är "rädda" för att få "för mycket
> muskler". Lite som att vara rädd för att bli
> för smart av att läsa en bok.

Ja, de vill inte träna seriöst för de vill inte bli biffar. En del folk tycks tro att man blir en Ronnie Coleman på tio månader istället för tio år... Om man nu ska styrketräna, vilket jag tycker, kan man väl lika gärna göra det effektivt och smart.

Tillbaka
Topp