[Mayday] Olidligt ont i rumpan

Vänsterbacken

Aktiv medlem
Hilfe! Just hemkommen från första turen för året med nya crossen och medföljande ny sadel/tortyrredskap och har nåt ruggigt ont i röven!! Eller rättare sagt är det väl själva rövbenen som man sitter på som gör ont nåt så in i h£$**te. Kom knappt upp för trappen...

Så hur botar jag detta på effektivaste och snababste sätt? Stretcha, kyla ner, massage(?!?), äta en rostad koltrast?? Alla tips mottages tacksamt, helst nyss!

Edit av the_TnT: Inte SKRIKA i rubriken, tack.

Senast redigerad av en moderator:
Nja, inte så värst cykelvan. Cyklar till jobbet ett par ggr i veckan men det är 5km enkel väg så nån större vana har den inte. Hyfsat träningsvan dock, har åkt en del skidor och löpt under vintern.

Kanske ska tillägga att tidigare år har jag inte fått såhär ont första turen, dock på andra cyklar de gångerna.

Finns säkert någon som har en uber bra förklaring på problemet. Jag hade samma problem förra året med min nya cykel. La ner en dyna ifrån soffan på golvet, en påse frysta ärtor i nacken och röven bar. Låg och tyckte synd om mig i säkert 1 timme. Efter den gången har jag aldrig stött på samma problem igen. Men det var just första långrudan på den nya cyklen. Så var lugn det försvinner..

/Lebbet

Lebbet, låter lovande! Tror jag snart lidit klart för den här gången faktiskt. Tar nog en kortare tur nästa gång tills rumpan vant in sig med sadeln...

Hej Vänsterbacken!

Testa en bra sadel Aim se nedan.
Jag bytte till en sådan och problem försvann och det utan blöja.

AIM SADDLE SPORT MEN

* Rails: Steel.
* Cover: Hi-density foam for extra soft feeling
* Cut zone takes away pressure points.
* D2 base allows maximum comfort to the sit bones
* Size: 272mm x 176mm

PS tar bort trycket på genetalieroten.

Senast redigerad av en moderator:
Sadeltips är helt meningslösa eftersom en sadel kan vara perfekt för en röv och helt obrukbar för en annan. Det finns inga "mirakelsadlar".

Bah! Olidligt ont i röven? Det har du aldrig upplevt före du vaknar upp efter en operation i nämnda kroppsdel. DET är olidlig smärta!

castrello skrev:
-------------------------------------------------------
> Bah! Olidligt ont i röven? Det har du aldrig
> upplevt före du vaknar upp efter en operation i
> nämnda kroppsdel. DET är olidlig smärta!

Hahaha! OK, var kanske lite gnällig igår, men det gjorde jävulusiskt ont ett tag där. Tänkte nog försöka undvika din variant castrello.

Den här sadeln får en chans till, testar den på en kortare runda i veckan så får vi se. Det som är lite konstigt är att jämfört med sadeln som sitter på gamla crossen så känns den här mycket mjukare och komfortablare när man klämmer på den. Men den stenhårda sadeln på gamla crossen hade jag inte problem med. Skummish, tycker jag...

Mjuk är sällan bra enligt mig. Jag väger 105 och kör enbart med SLR-sadlar (inklusive vättern) helt utan problem. Gamla Flite var alldeles för mjuk och gav smärtor efter 3h. Jämför sadeln med att sova på en för mjuk madrass.

Det är formen som är det intressanta. Vaddering kompenserar en aning mot fel sadel, men det är väldigt marginellt och funkar bara en kort stund. Sitter man en längre tid på en sadel så kommer punkter med högre tryck att kännas oavsett hur mycket vaddering det är. Det totala trycket på sadeln är ju detsamma oavsett om det är en meter vaddering eller ingen vadderinga alls.

Man måste testa många sadlar för att hitta den rätta. En del cykelbutiker har testsadlar så man kan prova olika innan köp.

Som de flesta har varit inne på så passar nog inte sadeln dig.
Jag köpte en sadel för några år sedan och var vid tidpunkten väldigt van att sitta i sadeln länge.

Den nya sadeln skulle ut på sin första tur, inte speciellt lång men jag fick så satans ont i röva så det var outhärdligt. Sista två milen så var jag tvungen att stå och hoja. Den sadeln plockade jag bort från hojen efter den turen.

Tillbaka
Topp