Medelhög tubfälg

Poppe

Ny medlem
Medelhög tubfälg
Jag ska skaffa nya hjul om kassan tillåter och tycker att det skulle vara tufft att limma tubdäck. Har kollat lite hos tyskarna och det verkar som att det bara finns Ambrosio F20 och Mavic Reflex att välja på om man vill ha handbyggt med alufälg för tubdäck. Jag vill ha en fälg som är lite högre (typ DT RR 1.1), inbillar mig att det är mer aero och lite starkare.

Finns det såna fälgar för tubdäck eller är jag helt fel ute?

Känner man ens någon skillnad i luftmotstånd mellan en fälg som är 1,5cm hög och en som är 3cm hög?

Är det lagom med 32 ekrar bak och 24 fram?

Medelhög tubfälg
28 rakt igenom brukar vara najs. Annars finns det ambrosio Thesis som är högre än dem båda. Röda är dem också. Jag har sådana på min cross. visserligen 32 men dem är skitstarka!

Annars kan du köpa lösa kolfiberfälgar från taiwan å bygga själv. nackdelen är bara att det kan vara svårt att hitta billiga nav till 24 - 20 ekrade hjul . Ambrosio Thesis finns hos ECI för en överkomlig summa :) Visserligen är fälgarna bara 22 men det är ganska najs :)

thesis.gif

/B

Senast redigerad av en moderator:
Medelhög tubfälg
Poppe skrev:
-------------------------------------------------------
> Känner man ens någon skillnad i luftmotstånd
> mellan en fälg som är 1,5cm hög och en som är
> 3cm hög?

Nej.

Medelhög tubfälg
JT skrev:
> Poppe skrev:
> --------------------------------------------------
> > Känner man ens någon skillnad i luftmotstånd
> > mellan en fälg som är 1,5cm hög och en som är
> > 3cm hög?
>
> Nej.

Nja, den som i förväg är medveten om att fälgen är annorlunda kan nog känna både det ena och det andra.
Man skall aldrig underskatta den förmåga vi människor har att lura oss själva.

/Håkan

Medelhög tubfälg
JT skrev:
> Poppe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Känner man ens någon skillnad i luftmotstånd
> > mellan en fälg som är 1,5cm hög och en som
> är
> > 3cm hög?
>
> Nej.

Som sagt var, nej man känner ingen skillnad.
Men det går lite snabbare med den högre fälgen.

Medelhög tubfälg
Supertramp skrev:
> Men det går lite snabbare med den högre fälgen.

Nej, det behöver det inte göra. Man kan inte se på en pryl om den är mer aerodynamisk än en annan om man inte är väldigt insatt och det är väldigt uppenbara skillnader. Vill man veta så måste man mäta det.

Medelhög tubfälg
Poppe: För att du får ett grymt schysst hjulset.

Jag kör själv med DT240nav och Ambrosio Crono F20fälgar. Körde med de på crossen i höstas och sen på racern i år, riktigt schyssta hjulen även om mina är byggda med DT Compekrar. Måste byta de till Revolution så jag får ner vikten lite, eller mycket rättare sagt.

Medelhög tubfälg
Jag kör för egen del med ett par Ambrosio CF20 med tune nav, DT Aerolite och DT Rev ekrat. 1305 gram väger dom in på, jäkligt trevliga hjul. Nu är ju denna fälg inte medelhög, snarare riktigt låg. Men personligen tycker jag dessa hjul är dom allra snyggaste. Gula nav med gula nipplar! 28 fram och 36 bak.

Medelhög tubfälg
Det här låter ju lovande! Jag kanske tom försöker bygga själv. Vad ska man tänka på när man väljer antal ekrar? Jag vill ett starkt och styvt hjul och väger mellan 70 och 73 kg.

Medelhög tubfälg
Kolla också in Ambrosio Nemesis fälgarna. Tyngre, men balanserade och mycket tåligare än F20 Crono. Det är dessa fälgar många kör med på Paris Roubaix t ex.

Själv har jag ett par bombsäkra hjul med Ambrosio Nemesis, DT 240s och DT comp ekrar på G. Rätt tunga men klarar ett kärnvapenkrig eller i vart fall en asteroidattack. Skall bli kul när de väl kommer...

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp