medium passar på 160 -170 cm ?

moutainbike

Ny medlem
hej igen undra en liten grej bara innan ja köper min cykel om man är 165- 170 cm lång passar en ram storlek på medium ? va är de viktigaste att kolla när man köper en begangnad cykel ? lite noobiga fråger men frågar man inte så lär man sig inte;P

Prova är bäst. På www.wrenchscience.com kan man (efter registrering) mata in data om sig själv så får man lite rekommendationer. Titta även på http://www.canyon.com/_se/tools/pps.html för lite tips. Det är aldrig kul med en för stor cykel. I skogen blir den svårmanövrerad och en landsvägscykel som inte inte passar kommer man få ont av. Sedan skiljer det ganska mycket i geometrin mellan cyklar. Inte hara den sk "ramstorleken" som ofta anges som är viktig utan även t.ex. avståndet mellan sadelstolpsröret och styrröret.

Rent spontant om du är ute efter en terrängcykel så kanske t.om. en S passar. Men som sagt, det beror på vad det är för cykel du är ute efter och vad du vill göra med den. Bränna nerför åreskutan, hoppa och tricksa, köra XC i skogen?

M blir för stort vågar jag nästan garantera. Jag ligger själv på 167cm och kör på S. Ibland skulle jag till och med kunna tänka mig en lite mindre ram, men aldrig en större.

aa ska köra xc dh i skogen ganksa hårt märkte att min vanliga cykel inte höll cyklade lita allt möjligt ida i skogen paja fram gaffel, fäljar, växlar o aa hela cykeln så ja tänkte köpa en riktig cykel o börja i xc eller dh tack :D :D

Hur stor en S, M eller L verkligen är beror på ramtillverkarens godtycke. Bäst är om man kan prova en färdigbyggd cykel. Näst bäst är att fråga ramtillverkaren.

ja, en M blir nog för stort...jag köpte nyss en hoj i storlek XS (15 tum) och jag är ca 168 lång. Hade kunnat tänka mig en S (16,5 tum) om det funnits.

Så en S eller XS för dig är nog det bästa, men om man kan provhoja så borde väl det avgöra.

Tillbaka
Topp