Mini_me
Aktiv medlem
[Mek Film/Text/Bild] Ta isär clutchen på en Shimano bakväxel
Problemet:
Jag märker att clutchen på bakväxeln känns konstig när man ska spänna upp den med spaken. Och att den öppnar sig själv vid körning i skog (Dvs den skakar över i öppet läge).
Lösning:
Plocka isär clutchen och lokalisera felet.
Har en god aning om vad problemet är men man måste isär med allt för att bekräfta.
Filmen visar en SLX M7000 bakväxel men jag har haft problemet på en XT M8000 bakväxel.
Har således snott delar från SLX växeln (Tills jag får hem reservdelar).
Men förfarandet är detsamma för båda 2.
Det som skiljer är att man har ett hål i locket på XT växeln (Som man kan spänna clutchen igenom) kontra SLX där man måste ta bort locket om man vill justera hur hårt den ska nypa.
Nödvändiga verktyg:
•2mm insexnyckel
•En liten mejsel eller annat som har en liten spets.
•Tålamod.
Pedagogiskt video:
Bild på problemet:
Artikelnummer för XT växel: Y5RT98030
(Den från SLX passade rakt på utan problem så bör funka med denna även till SLX men vet ej).
Friskrivning: Använder ordet ”Clutch” för det är så jag refererar till funktionen vid vardagligt snack.
Uppdaterar när jag kommer på vad jag glömt.
Frågor?
Jag märker att clutchen på bakväxeln känns konstig när man ska spänna upp den med spaken. Och att den öppnar sig själv vid körning i skog (Dvs den skakar över i öppet läge).
Lösning:
Plocka isär clutchen och lokalisera felet.
Har en god aning om vad problemet är men man måste isär med allt för att bekräfta.
Filmen visar en SLX M7000 bakväxel men jag har haft problemet på en XT M8000 bakväxel.
Har således snott delar från SLX växeln (Tills jag får hem reservdelar).
Men förfarandet är detsamma för båda 2.
Det som skiljer är att man har ett hål i locket på XT växeln (Som man kan spänna clutchen igenom) kontra SLX där man måste ta bort locket om man vill justera hur hårt den ska nypa.
Nödvändiga verktyg:
•2mm insexnyckel
•En liten mejsel eller annat som har en liten spets.
•Tålamod.
Pedagogiskt video:
Bild på problemet:
Artikelnummer för XT växel: Y5RT98030
(Den från SLX passade rakt på utan problem så bör funka med denna även till SLX men vet ej).
Friskrivning: Använder ordet ”Clutch” för det är så jag refererar till funktionen vid vardagligt snack.
Uppdaterar när jag kommer på vad jag glömt.
Frågor?
Senast ändrad: