[Mekfråga] Byta växelvajer. How hard can it be?

AX3L

Aktiv medlem
Ja alltså. Ska byta vajern till bakväxeln, en 11-delad shimano XT M8000. Växlar upp till största drevet och skruvar ut den lilla skruven botten (som jag är osäker på om det ens behövs på denna) och trycker ut kabeln. Plättlätt. Sticker i den nya kabeln, och den tycks glida in ordentligt. Men icke, växeln kan inte växla upp. Det går ett halvt klick och då är vajern helt låst, men växlar man tillbaka till lättaste glider den ur så fint. Blir tokig! Har pillat och lyst och fixat säkert en timme utan resultat. Är jag helt retarderad eller vad gör jag fel? Och jo, jag har bytt växelvajer förut men aldrig på just detta reglaget.

1485810570760-702822435.jpg

1485810748652-782725486.jpg

14858109144871072062644.jpg

Ny och gammal wire. Ser väldigt lika ut, bortsett från bokstäverna på. Har dom lyckats ge mig en kabel för racer (köpte kabel och hölje löst)? Men vad jag vet ska de väl ändå vara kompatibla? Campa ser ju (väl) inte alls likadan ut?

Får rulla bort till LBS imorgon annars, men en stor guldstjärna om någon lyckas peka ut felet!

Tack på förhand!

Bytte idag på min spectral med XT M8000 växel (1x11). Innan jag drog ut wiren ur växeln så växlade jag ner på minsta kuggen bak. Sen var det bara att trä in wiren igen genom hålet som täcktes av den svarta plastskruven.
När man växlar upp så försvinner wirestoppen ner i växeln. Har inte testat själv men jag antar att om inte växeln är i rätt ändläge (minsta kuggen) så går det inte att trä in wiren öht...

Edit: på den första bilden ser det ut som att du inte har rätt ändväxel ilagd..

Senast ändrad:
Stefan-L sa:
Bytte idag på min spectral med XT M8000 växel (1x11). Innan jag drog ut wiren ur växeln så växlade jag ner på minsta kuggen bak. Sen var det bara att trä in wiren igen genom hålet som täcktes av den svarta plastskruven.
När man växlar upp så försvinner wirestoppen ner i växeln. Har inte testat själv men jag antar att om inte växeln är i rätt ändläge (minsta kuggen) så går det inte att trä in wiren öht...

Edit: på den första bilden ser det ut som att du inte har rätt ändväxel ilagd..

Det är en Nerve av 2016 årsmodell jag byter på för övrigt! Och stort tack, så oerhört dum jag känner mig. I instruktionerna har det stått "växla till minsta kuggen eller största om du har ..." (rapid rise?) för att få ut vajern, och eftersom den inte kom ut när jag hade den på minsta utan största drevet utgick jag så kallt från den skulle tillbaka i samma läge. Men så testade jag att köra i den på tyngsta växeln och då funkade det givetvis. Skyller på sömnbrist och allmän tillfällig sinnesförvirring.

Stort tack!

Tillbaka
Topp