Mekfråga Megaexo + FSA vev, lateralspel

Kristoffer R

Aktiv medlem
Idag när jag skulle upp för första backen med nyköpta cykeln märkte jag att vevpartiet glappade i sidled.

Vevlager är Megaexo, vevpartiet FSA Gamma Pro Mega Exo, Boost.

Själva vevlagret sitter fast. Det är vevpartiet som kan röra sig vä-hö i vevlagret, ca 1,5 - 2,0 mm

Jag verkar inte kunna ”trycka in” vänster vevarm något mer på axeln så att spelet försvinner. Milt våld

En påse shims inkl en ”vågig bricka” känns som kandidater - monteringsmiss? Cykeln är en Vitus Sentier från CRC.

A298B7EB-DD35-473B-A5F3-50E4B864F18E.jpeg

9E468B08-358B-4970-B7B0-4FAD30A06D5A.jpeg

Det verkar alltså som byggaren av cykeln glömt montera grejerna men åtminstone skickat med påsen med shims.

Pryl nummer 9:

Foradjustingspindlemovementsidetosideinthebottombracket

(Mellanslag är tillval)

912157CF-026B-4D4D-9943-B8FC7BADB1D6.jpeg

Är det bara att hala fram gummiklubban eller krävs här en speciell pedalarmsavdragare (äger minst två sorter som inte är för denna)

Eftersom jag satte shimano på min kan jag inte bidra så mycket mer än att jag behövde en spacer i vevlagret. Kan det inte bli så här om man glömmer den? För smalt menar jag.

ceel sa:
Kristoffer R sa:
...

Är det bara att hala fram gummiklubban eller krävs här en speciell pedalarmsavdragare (äger minst två sorter som inte är för denna)

6mm insex har det varit på mina FSA har jag för mig.

Jag tror det är dags att skämmas. :)

Både sprängskissen och min cykel visar att det sitter en avdragare på drivsidan... bara att plocka bort och använda på icke-driv.

Tillbaka
Topp