Gimpen
Aktiv medlem
[Mekguide] FOX Float bakdämpare
Air sleeve service/rebuild utförs på en FOX Float CTD.
Proceduren är den samma för alla FOX luftdämpare och man använder även samma servicekit.
Detta behövs:
* FOX Float service kit (se nedan) ca. 150kr
* Vinylhandskar/mekhandskar
* Papper/mektrasa
* Dämparpump
* Tidsåtgång ca. 1½-2 tim
* Verktyg att få av/på dämparen i ramen
(Beroende hur infästning av dämparen i ramen ser ut så behövs olika verktyg.
I mitt fall räckte det med 2st. insexnycklar 4mm + 6mm)
Att serva en FOX Float bakdämpare är en väldigt enkel service som du kan genomföra själv hemma utan att ha några nämnvärda mekkunskaper eller specialverktyg.
Enligt FOX så ska denna servicen utföras efter var 30:e timma.
Detta väldigt korta intervall skulle jag dock vilja påstå är kraftigt överdrivet.
Cyklar man säg 2-3ggr./v. så får du då göra detta var 6:e-8:e vecka.
Gör så här i stället..
Utför servicen en gång per år.
Skulle det vara så att du cyklar "extremt mkt" (3-4ggr./v. året runt) så kan du med gott samvete utföra det två gånger per år.
Vill du så kan du fuska och köra "riktig" service ena gången och nästa gång nöja dig med att bara göra rent och fint, smörja med ny olja och återanvända de rengjorda packningarna.
FOX Float service kit - artikelnummer 803-00-142
Innehåller två packboxar, en packning, två olika stora o-ringar för sag setting, skrapring, fyra vita plastringar för att hålla packboxarna på plats samt en float fluid pillow för att smörja
Skruva loss dämparen.
På vänster sida är skruven min hoj gängad direkt i ramen.
Högra sidan har en genomgående bult med en skruv från vardera sidan
Hitta något lämpligt att knacka ur axeln med.
Är den för liten så kan den förstöra gängorna så var försiktig. Jag använde en 6mm insexnyckel. Slå sedan ut axeln med en hammare/gummiklubba
Här är andra sidan fotad, axeln är på väg ut
Så här såg det ut när jag fått bort delarna
Nästa steg är att få bort axel och distanser
En 8mm insex funkar bra
Måste ha något mothåll också. Måtta med en skiftnyckel
Lägg skiftnyckeln under och slå försiktigt ut axeln med hammare
Här har jag fått ut den delvis.
Allt eftersom axeln är på väg ut så får man bygga på med mer höjd under för att få fortsatt mothåll.
Nu är delarna ute.
Från vänster - distans, gummitätning, dämparögla, gummitätning, axel och distans
Den gul/vita delen kallas för bussning. Finns lite olika varianter, just denna är keramisk.
Den rör vi inte utan låter sitta kvar. Behöver endast tas bort om den ska bytas pga. skada eller slitage.
För nu räcker att göra rent och fint och sen nån droppe olja innan återmontering.
Axel, distanser och bussning på denna sidan behöver man inte ta bort för att genomföra servicen.
Vill du ta bort för rengöring etc. så kan du göra på samma sätt som ovan.
Innan du kan göra något mer så är det viktigt att släppa trycket i dämparen.
Man kan avända baksidan av ventilhatten för detta.
Tryck spetsen på ventilhatten mot ventilens nål.
Har du en dämparpump så kolla gärna vilket tryck du har i dämparen innan så kan du på ett lätt sätt ställa in samma tryck du körde med sen när du är färdig.
Sedan placerar du en skruvmejselgenom dämparens övre ögla som på bilden för att ha som mothåll.
Genom den nedre öglan drar du en trasa eller liknande. Ingen skruvmejsel eller annat hårt här.
Nu ska luftburken skruvas loss.
Burken är "normalgängad" så detta görs genom att skruva burken (höger hand) moturs i förhållande till skruvmejseln.
Den kan va övertryck i burken även när man släppt ut genom ventilen, FOX rekommenderar att man använder skyddsglasögon under detta moment.
Det är även av denna anledning man trär en trasa genom andra öglan, för att ev. fånga upp luftburken.
Så här ser det ut när man skruvat loss luftburken/hylsan och dragit av den från dämparen.
Hade man låtit axeln med distanserna sitta kvar så går det inte att dra bort den.
Ta sedan bort den yttersta gummidelen som jag pekar på med skruvmejseln.
Denna kallas för skrapring och är lätt att nypa bort med bara fingrarna.
Nu är skrapringen borta, nästa steg är att ta bort packboxen samt de två plastringarna som håller den på plats.
Använd något litet och spetsigt för att få grepp om dem.
De ska slängas så bry dig in om dem, var dock försiktig så du inte skrapar och gör märken på insidan av hyslan.
Speciellt delen längre in i burken i nedre delen av bilden.
Där är nämligen glidytan för andra packboxen.
Här syns delarna från hylsan uppradade i samma ordning som de suttit monterade.
Kaffepaus och damernas jaktstart i fristil på tv.
Det är avslutning på världscupen i Falun och Kalla ligger för tillfället femma efter Johaug, Björgen, Niskanen och Weng
Perfekt med lite fika!
Proceduren är den samma för alla FOX luftdämpare och man använder även samma servicekit.
Detta behövs:
* FOX Float service kit (se nedan) ca. 150kr
* Vinylhandskar/mekhandskar
* Papper/mektrasa
* Dämparpump
* Tidsåtgång ca. 1½-2 tim
* Verktyg att få av/på dämparen i ramen
(Beroende hur infästning av dämparen i ramen ser ut så behövs olika verktyg.
I mitt fall räckte det med 2st. insexnycklar 4mm + 6mm)
Att serva en FOX Float bakdämpare är en väldigt enkel service som du kan genomföra själv hemma utan att ha några nämnvärda mekkunskaper eller specialverktyg.
Enligt FOX så ska denna servicen utföras efter var 30:e timma.
Detta väldigt korta intervall skulle jag dock vilja påstå är kraftigt överdrivet.
Cyklar man säg 2-3ggr./v. så får du då göra detta var 6:e-8:e vecka.
Gör så här i stället..
Utför servicen en gång per år.
Skulle det vara så att du cyklar "extremt mkt" (3-4ggr./v. året runt) så kan du med gott samvete utföra det två gånger per år.
Vill du så kan du fuska och köra "riktig" service ena gången och nästa gång nöja dig med att bara göra rent och fint, smörja med ny olja och återanvända de rengjorda packningarna.
FOX Float service kit - artikelnummer 803-00-142
Innehåller två packboxar, en packning, två olika stora o-ringar för sag setting, skrapring, fyra vita plastringar för att hålla packboxarna på plats samt en float fluid pillow för att smörja
Skruva loss dämparen.
På vänster sida är skruven min hoj gängad direkt i ramen.
Högra sidan har en genomgående bult med en skruv från vardera sidan
Hitta något lämpligt att knacka ur axeln med.
Är den för liten så kan den förstöra gängorna så var försiktig. Jag använde en 6mm insexnyckel. Slå sedan ut axeln med en hammare/gummiklubba
Här är andra sidan fotad, axeln är på väg ut
Så här såg det ut när jag fått bort delarna
Nästa steg är att få bort axel och distanser
En 8mm insex funkar bra
Måste ha något mothåll också. Måtta med en skiftnyckel
Lägg skiftnyckeln under och slå försiktigt ut axeln med hammare
Här har jag fått ut den delvis.
Allt eftersom axeln är på väg ut så får man bygga på med mer höjd under för att få fortsatt mothåll.
Nu är delarna ute.
Från vänster - distans, gummitätning, dämparögla, gummitätning, axel och distans
Den gul/vita delen kallas för bussning. Finns lite olika varianter, just denna är keramisk.
Den rör vi inte utan låter sitta kvar. Behöver endast tas bort om den ska bytas pga. skada eller slitage.
För nu räcker att göra rent och fint och sen nån droppe olja innan återmontering.
Axel, distanser och bussning på denna sidan behöver man inte ta bort för att genomföra servicen.
Vill du ta bort för rengöring etc. så kan du göra på samma sätt som ovan.
Innan du kan göra något mer så är det viktigt att släppa trycket i dämparen.
Man kan avända baksidan av ventilhatten för detta.
Tryck spetsen på ventilhatten mot ventilens nål.
Har du en dämparpump så kolla gärna vilket tryck du har i dämparen innan så kan du på ett lätt sätt ställa in samma tryck du körde med sen när du är färdig.
Sedan placerar du en skruvmejselgenom dämparens övre ögla som på bilden för att ha som mothåll.
Genom den nedre öglan drar du en trasa eller liknande. Ingen skruvmejsel eller annat hårt här.
Nu ska luftburken skruvas loss.
Burken är "normalgängad" så detta görs genom att skruva burken (höger hand) moturs i förhållande till skruvmejseln.
Den kan va övertryck i burken även när man släppt ut genom ventilen, FOX rekommenderar att man använder skyddsglasögon under detta moment.
Det är även av denna anledning man trär en trasa genom andra öglan, för att ev. fånga upp luftburken.
Så här ser det ut när man skruvat loss luftburken/hylsan och dragit av den från dämparen.
Hade man låtit axeln med distanserna sitta kvar så går det inte att dra bort den.
Ta sedan bort den yttersta gummidelen som jag pekar på med skruvmejseln.
Denna kallas för skrapring och är lätt att nypa bort med bara fingrarna.
Nu är skrapringen borta, nästa steg är att ta bort packboxen samt de två plastringarna som håller den på plats.
Använd något litet och spetsigt för att få grepp om dem.
De ska slängas så bry dig in om dem, var dock försiktig så du inte skrapar och gör märken på insidan av hyslan.
Speciellt delen längre in i burken i nedre delen av bilden.
Där är nämligen glidytan för andra packboxen.
Här syns delarna från hylsan uppradade i samma ordning som de suttit monterade.
Kaffepaus och damernas jaktstart i fristil på tv.
Det är avslutning på världscupen i Falun och Kalla ligger för tillfället femma efter Johaug, Björgen, Niskanen och Weng
Perfekt med lite fika!
Senast ändrad: