Mekhjälp behövs

juppe

Ny medlem
Mekhjälp behövs
Hallå
Har under de senaste turerna kännt att bakbromsen tar sämre än förut. Kan trycka bromshandtaget i botten utan full bromsverkan.

Jag har kollat beläggen och dom ser inte nedslitna ut. Har kollat bromsvätskan och det är tvärfullt. Kan man justera bromsen så att den tar tidigare eller ska jag byta beläggen även fast dom inte är nedslitna? Om man jämför med t ex en motorcykel så märks ju inte någon försämrad bromsverkan även fast beläggen slits.

Kanske bör nämna att jag har Shimano Deore hydraliska skivbromsar.

Please help me!!!!

Mekhjälp behövs
standardsvaret vid dålig bromsverkan är att du bör lufta systemet. Att bara bara kolla att oljan är full räcker inte, så skaffa en luftningssats och lufta på. Känns det onödigt kan du lossa locket på bromshandtaget, och knacka på bromsoket med handtaget på en skruvmejsel och följaslangen uppåt mot handtaget knackandes. Dettta gör ibland att någon luftbubbla hänger med upp.

Annars är det nya belägg som gäller om dom är slitna, men som du skriver är dom inte det...

Det går inte att justera utväxlingen på bromsen i alla fall.

Mekhjälp behövs
Okej ska testa att lufta systemet.

Luftningssats säger du? Vad innehåller en sådan sats? Gör man inte som på en motorcykel? Alltså pumpar och håller in handtaget, lättar på luftningsnippeln så att vätskan sprutar ut och upprepar tills "ren" (luftbubbelfri) vätska kommer ut?

Ber om ursäkt om jag frågar elementära saker...

Tillbaka
Topp