Mekhjälp Deore XT bakväxel med XTR reglage

Hej Bullen,
jag behöver hjälp...

Har sen 5 år en setup enligt rubriken (Deore XT bakväxel och XTR reglage, 9 delad kasset), som alltid fungerat hur bra som helst. Nu, efter att jag bytt hela drivlinan plus bakväxel (till samma modell) och vajrar, så får jag för allt i världen inte bakväxel till att lira.

Har justerat ändläget vid lilla klingan bak, sträckt vajern med växelreglaget i rätt position. När jag sen, utan kedja, stegar mig igenom växlarna mot den största klingan, så är det som att varje steg på reglaget inte är "långt nog". Efter att ha gått hela vägen genom alla 8 klicken på reglaget så hamnar bakväxeln vid den 3:e största klingan. Det är alltså som att det smugit sig in en utväxling mellan reglaget och bakväxeln som inte är 1:1 utan snarare 1:0.6 - 1:0-7.

Märk väl att innan byte av bakväxel, öra och vajer så fungerade tutti helt grymt i flera år. Uppenbarligen handlar detta om skit bakom spikarna, det är jag medveten om, men jag vill tro att jag inte är helt okapabel utan borde kunna lösa detta utan att svassa iväg till en butik.

Tankar? Kan Deore XT bakväxeln i sig vara fel? Den förra var iofs äldre men även den Deore XT. Samma längd på armen.

Tack tack för all input!

//Lasse

Det känns spontant som om du köpt fel bakväxel eller satt vajern fel.

Modellnummer på din nya bakväxel?

Kolla så att nya bakväxeln inte är dyna-sys för 10-delat. Det skulle förklara det du upplever.

Men är det inte växelreglaget som bestämmer utväxlingen? Och borde inte en 9-delat och 10-delad bakväxel hamna på samma slutposition eftersom kassetterna är lika breda under förutsättning att reglaget har dragit lika mycket vajer?

GustafH sa:
Men är det inte växelreglaget som bestämmer utväxlingen? Och borde inte en 9-delat och 10-delad bakväxel hamna på samma slutposition eftersom kassetterna är lika breda under förutsättning att reglaget har dragit lika mycket vajer?

Hävarmen i bakväxelns "länkage" är olika utformad, därav spelar även bakväxeln lika stor roll i det hela.
(om jag har fattat det rätt)

GustafH sa:

Nä.

Fram till 9- delat mtb och 10-delat lvg så hade shimano samma utväxling i bakväxeln så med rätt reglage till antal drev på bakväxeln så fungerade det.

Till 10-delat mtb införde man något som kallas dyna-sys vilket är en utväxling med större viredrag per mm rörelse i bakväxeln. 11-delat är också på lvg ändrat i samma anda.

Som resultat är shimano lvg-10 delat det känsligaste systemet på marknaden för dåliga vajrar och det var nog detta som fick dem att bryta med de gamla när de började med 10-delat på mtb.

Vernersson sa:
Hävarmen i bakväxelns "länkage" är olika utformad, därav spelar även bakväxeln lika stor roll i det hela.
(om jag har fattat det rätt)

Bengt-re sa:
Nä.

Fram till 9- delat mtb och 10-delat lvg så hade shimano samma utväxling i bakväxeln så med rätt reglage till antal drev på bakväxeln så fungerade det.

Till 10-delat mtb införde man något som kallas dyna-sys vilket är en utväxling med större viredrag per mm rörelse i bakväxeln. 11-delat är också på lvg ändrat i samma anda.

Som resultat är shimano lvg-10 delat det känsligaste systemet på marknaden för dåliga vajrar och det var nog detta som fick dem att bryta med de gamla när de började med 10-delat på mtb.

Ah ok. Bra förklarat! Jag trodde det var samma som på lvg. Då blir det ju genast logiskt att det är bakväxeln som är problemet för TS.

Happy holds the answer. Bakväxeln var för 10-delat, RD-M781 medans den gamla var RD-M772. Jag frågade LBS om det var rätt men kollade aldrig själv... Nåväl, tack för hjälpen! En obetydligt använd RD-M781 finnes strax i bytes tråd mot en motsvarande för 9-delat. Göteborg.

So long!

LassePersson sa:
Happy holds the answer. Bakväxeln var för 10-delat, RD-M781 medans den gamla var RD-M772. Jag frågade LBS om det var rätt men kollade aldrig själv... Nåväl, tack för hjälpen! En obetydligt använd RD-M781 finnes strax i bytes tråd mot en motsvarande för 9-delat. Göteborg.

So long!
Men kan inte lbs hjälpa dig då?

fredrik168 sa:
LassePersson sa:

So long!
Men kan inte lbs hjälpa dig då?

Jo det kan dom säkert, men jag kan lika gärna köra på en bättre begagnad och vara lika nöjd på min 9 år gamla hoj. Och med tanke på att LBS - mek- killen hade min gamla trasiga bakväxel i handen och bedyrade att denna skulle lira så är jag inte övertygad om deras kompetens.

Kikon sa:
Kan du inte byta den där du köpte den?

Ingte kvitto kvar, och jag köpte den i somras.... körde med den i ett par månader med krånglande växlar innan jag skrev brev till Bullen. Svårt med att få tummen ur som ses. Tror inte dom vill byta in en använd sådan, men ska svänga in och kolla när jag får chans.

Kvittot känns oväsentligt när de gett dig fel produkt. Men det beror såklart på hur tjuriga de är. Få dem att komma ihåg dig först. Det spelar ingen roll om det är "begagnat"
Reklamationsrätt. De gav dig fel produkt som du försökt få att funka.

Tillbaka
Topp