Mekhjälp hur hårt ska man dra styrlager? (Trek fuel)

Fresa

Medlem
Hallå
Blev tvungen att smörja upp lagerbanorna på styrlagret pga att det blivit lite lite rost mellan lager och ramen så det knakade lite.
Jag är en sån jävla tvättoman så jag tvättar sönder cykeln :( men tål inte att ha en skitig cykel :/
Så nu tog jag isär det och smorde med mitt svindyra vattenfasta fett men kom på att jag har inte en susning om hur hårt jag ska dra det övre skruven som pressar ihop allt.

Är det någon här som vet?
Cykeln är en Trek fuel 9 från 2013.
Tacksam för svar annars får jag inte cykla till jobbet imorgon.
Men jag får skylla mig själv när jag plockar isär saker innan man har all fakta :)
/Fredrik

Senast ändrad:
Du ska dra så pass hårt att det inte glappar.

Håll in bromsen och vicka cykeln fram o tillbaks för att känna eventuella glapp. Alternativt vrid styret 90 grader och vicka cykeln på samma sätt. Du märker om det är glapp.

När du fått bra känsla för lagerspänningen så låser du det hela med att dra åt styrstammen

Du får inte dra så hårt att det känns något hinder eller motstånd i styret. Får inte vara någon "gnagande" känsla när du svänger. När hjulet är i luften ska det svänga bara du petar till det med en fingertopp. Justera med ca 1/16 varv i varje moment.

BOFH skrev:
-------------------------------------------------------
> http://www.parktool.com/blog/repair-help/threadles
> s-headset-service#adjustment
>
> NOTE: The cap and bolt at the top of the stem do
> not secure the stem onto the steering column. The
> bolt or bolts on the side of the stem keep the
> stem from moving once the adjustment is made. The
> cap is used for bearing adjustment only.
>
> Redan sagts i tråden, men ett förtydligande
> skadar inte :)

Och för att förtydliga förtydligandet:

7. To adjust bearings, LOOSEN STEM BOLT(S).

Tack för svaren.
Skruvningen har jag koll på, men allt på bilar( som jag jobbar med på dagarna ) ska ju dras med moment och speciellt lager och vissa lager ska man ju få dra så man ser stjärnor :)
Men jätte tack för snabba o bra svar, kul att man får hjälp så fort :)

Då gör som med hjullagret på en Bil, dra åt det så det börjar gå trögt sen lätta lite på det och dra sen med "fingerkraft"

Tillbaka
Topp