mekhjälp! kronan bakhjul

en_glad_fisk

Aktiv medlem
mekhjälp! kronan bakhjul
goddagens!
Tänkte försöka sälja min gamla oväxlade kronan som stått i cykelförrådet alldeles för länge. Som sig bör så vill jag serva upp den först. Inga problem - tills jag kom fram till bakre navet. HUR kommer jag in i den här? har uttömt google men går bet.

Kryper till korset nu. hjälp!

Bilagor

• IMG_4375.webp
    IMG_4375.webp
    348.7 KB · Besök: 131
mekhjälp! kronan bakhjul
Vad är det du vill serva? Lagerbanorna? Har du konnycklar?
Snurrar det utan knaster skulle jag bara göra rent utvändigt.

mekhjälp! kronan bakhjul
ah, alltså jag misstänker att det kullagret inte mår så bra. den känns hackig när man snurrar, kuggen spinner också åt båda håll. min första tanke var att frihjulet är paj? men det här ser inte ut som något frihjul jag är van vid.

har testat med haknyckel för att ta bort låsringen, men får inget fäste. Konnyckel alltså? det har jag ju ett gäng!

mekhjälp! kronan bakhjul
Om navet är av samma variant som Sachsnav öppnas det genom att skruva loss muttrarna på ickedrivsidan och gänga ur bromsarmen

Bilagor

• A5649095-4A00-4E5E-A72E-ED1076CD22DE.webp
    A5649095-4A00-4E5E-A72E-ED1076CD22DE.webp
    456.6 KB · Besök: 38
mekhjälp! kronan bakhjul
Om navet är av samma variant som Sachsnav öppnas det genom att skruva loss muttrarna på ickedrivsidan och gänga ur bromsarmen
ahh så skulle det kunna vara! ska testa det! bromsen är liksom inte fast, utan ligger kring en kantig del, varpå den kläms fast med muttrarna. känns inte som att den gängar ur när jag snurrar på den.

Bilagor

• IMG_4371.webp
    IMG_4371.webp
    449.9 KB · Besök: 30
mekhjälp! kronan bakhjul
ahh så skulle det kunna vara! ska testa det! bromsen är liksom inte fast, utan ligger kring en kantig del, varpå den kläms fast med muttrarna. känns inte som att den gängar ur när jag snurrar på den.
Ja vissa varianter har 2 muttrar och då kan man bara lyfta av bromsarmen när man lossat muttrarna

mekhjälp! kronan bakhjul
glömde återkopppla här! men tack hörrni! när jag hittade sachs torpedo på er inrådan var biffen löst! kullagrena bytta och allt rullar på som det ska! ❤️

Tillbaka
Topp